Gå till innehåll

RSM 130 inkörning


matsgd

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är helt ny vad saltvattensakvarier beträffar, men tog steget för en månad sedan -- jag köpte ett Red Sea Max 130. Först körde jag i RO-vatten som fick stå någon dag, varefter jag hade i D&D H2Ocean-salt. Temperaturen låg efter ett tag på 25 grader och salinitet på 1.024. Så, i med ca 10 kg levande sand och ca 16 kg levande sten. Nu har karet stått i exakt tre veckor. Jag har kollat NO2, NO3 samt NH4, men alla värden är noll. Ska jag förvänta mig en NO2-peak? Eller inträffar den ibland inte? I vilket skede kan jag köra i lite sniglar? Tacksam för svar!

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har du inget som skitar ner vattnet så händer ju inget. Blir ingen inkörning lixom. Ibland är stenen så "dålig" att en massa grejer dör på den vilket kan köra att cykeln kommer igång men inta alltid. Använd nån typ av bakteriekultur på flaska och/eller köp en percula som är en tålig firre o mata sparsamt. Sen får du vänta lite till :)

Jag hade i sniglar och eremiter dag två, tillsammans med två clowner. Dock är ju risken att sniglarna dör när det inte finns några alger....

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska vanligt att man inte får någon nitrit-topp om stenen är välkurerad, eller om den är färsk och ingenting dör i den. Om man inte fått någon nitrit-topp på ca 10-14 dagar kan man börja introducera djur. Eremiter (min favorit är blåbenade, Clibanarius tricolor) är en bra första invånare, äter alger och annat som finns i karet, är tåliga och roliga att titta på. Några snäckor kan man också ta i vid denna tiden om man har alger i karet. Men jag rekommenderar inte så många som en del andra rekommenderar, det brukar bara sluta i att när dom rensat upp och karet stabiliserats att ett antal av dem dör sakta i svält. 5-6 st tror jag är lagom för ett kar i RSM storlek.

Belysningen är nog lagom, balansera upp det med algtillväxten, börjar det växa för mycket, minska belysningen. Sen när du får i nåt ljuskrävande så ökar du sakta upp det med nån timme i veckan tills algerna börjar växa för mkt o.s.v..

Man kan ju se lite olika på uppstart och vad som är bäst är upp till en själv. Jag är en sådan som tycker om att starta upp sakta och låta bakterierna växa till sig och man ökar belastningen sakta och låter balansen infinna sig. Men sen vet jag många som lyckats bra med en snabbstart (t.ex. Lasse) där man ganska snabbt introducerar djur och kanske doserar bakterier m.m. så det är ju en smaksak till stor del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ganska vanligt att man inte får någon nitrit-topp om stenen är välkurerad, eller om den är färsk och ingenting dör i den. Om man inte fått någon nitrit-topp på ca 10-14 dagar kan man börja introducera djur. Eremiter (min favorit är blåbenade, Clibanarius tricolor) är en bra första invånare, äter alger och annat som finns i karet, är tåliga och roliga att titta på. Några snäckor kan man också ta i vid denna tiden om man har alger i karet. Men jag rekommenderar inte så många som en del andra rekommenderar, det brukar bara sluta i att när dom rensat upp och karet stabiliserats att ett antal av dem dör sakta i svält. 5-6 st tror jag är lagom för ett kar i RSM storlek.

Belysningen är nog lagom, balansera upp det med algtillväxten, börjar det växa för mycket, minska belysningen. Sen när du får i nåt ljuskrävande så ökar du sakta upp det med nån timme i veckan tills algerna börjar växa för mkt o.s.v..

Man kan ju se lite olika på uppstart och vad som är bäst är upp till en själv. Jag är en sådan som tycker om att starta upp sakta och låta bakterierna växa till sig och man ökar belastningen sakta och låter balansen infinna sig. Men sen vet jag många som lyckats bra med en snabbstart (t.ex. Lasse) där man ganska snabbt introducerar djur och kanske doserar bakterier m.m. så det är ju en smaksak till stor del.

Det verkar också växa mer och mer kalkalger på den levande stenen (jag tror det är det -- röd-rosa "skorpor" ovanpå stenarna.) Men det är väl inget negativt? Hittills ser jag inga gröna trådalger.

Det glider runt en del små krabbor som verkar äta en hel del från stenarna. Kul att titta på. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar också växa mer och mer kalkalger på den levande stenen (jag tror det är det -- röd-rosa "skorpor" ovanpå stenarna.) Men det är väl inget negativt? Hittills ser jag inga gröna trådalger.

Det glider runt en del små krabbor som verkar äta en hel del från stenarna. Kul att titta på. :)

Låter ju som du haft en kanon start på karet om kalkalgerna redan börjat växa bra (rosa-röda skorpor låter absolut som kalkalger), dom brukar växa bra när näringsvärdena är låga i karet och det vill man ju ha. Kör du med osmos? Mina kalkalger tog verkligen fart när jag började köra med osmosvatten, bytte i.o.f.s. salt ungefär samtidigt, men tror inte det påverkade så mycket då Calcium/Magnesium/kH värdena var bra hela tiden, så jag misstänker att man tillförde något som inte kalkisarna gillade med kranvattnet (antagligen nitrat/fosfat).

Har du inga problem med alger så tror jag du ska vara försiktigt med antalet snäckor du "slänger i" (föresten, du är medveten om att snäckor är känsliga för ändringar i vattenvärdena, så koppa in dem försiktigt (helst med droppmetoden)). Bättre att ta för få och lägga i fler om algerna ökar i antal än att ha för många så dom svälter. Att krabborna klarat sig verkar jo också tyda på att allting är bra med karet. Så jag tror du är redo för lite mer liv i karet nu. Kanske några tåligare koraller också om du är sugen? Knappar och skivisar är ju bra alternativ. Mina favoriter av dem är väl skivisar, inte lika aggressiva i sin tillväxt som knappar, mindre risk för giftighet. Men jag har ju båda och gillar båda, så det är mycket en smaksak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick i åtta sniglar i karet härom kvällen, och attans vad de käkar rent på ytorna! Det har hänt ett par gånger redan att en snigel tappar greppet och ramlar ner i sanden upp och ner. Sedan ligger den där och åmar sig utan att kunna komma på rätt köl. Är det meningen att man ska behöva hålla koll på dem och puffa till dem vid behov?

Kan man skaffa någon eremit i detta skede också tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina tectus gör precis likadant, speciellt om dom ramlar i sanden. Annars är väl tectus kända för att vara duktiga på att vända sig. (tror jag men är bara nybörjare). Vänder jag dom inte på ett dygn så är dom döda.

Vilken art av snäckor har du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina tectus gör precis likadant, speciellt om dom ramlar i sanden. Annars är väl tectus kända för att vara duktiga på att vända sig. (tror jag men är bara nybörjare). Vänder jag dom inte på ett dygn så är dom döda.

Vilken art av snäckor har du.

Jag TROR att det är fyra tectus och fyra turbosniglar, såvida jag inte fattade helt fel i affären. :)

Eller det kanske är tectus som ÄR turbosniglar, inser jag efter en websökning. Okej, jag har fyra turbosniglar och fyra "andra".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä - tectus är inte turbo.

Turbo är ett eget släkte eller vad det heter.

Problemet är att vissa arter inom ffa släktena Turbo, Tectus, Torchus och Astrea är väldigt lika varandra till utseende. Och att de säljs under varandras namn. Första gången jag köpte "turbo" kom jag långt senare på att det i själva verket var astrea. Andra gången jag köpte "turbo" kom jag relativt snabbt på att det var Trochus.

Nu kanske jag minns fel, men jag har för mig att Tectus inte är så bra på att vända sig. Enligt min erfarenhet var heller inte den Astrea-arten jag hade särskilt bra på det. De trochus jag kör med nu (ganska stora med grå fot, rätt banlig i handeln är också en något mindre med svart fot) är enligt min erfarenhet helt fantastiska på att vända sig rätt. Jag slår med min begränsade erfarenhet (snart 1 år) ett rejält slag för Trochus - vackra, snabba och aktiva, äter mycket och olika sorters alger, vänder sig själva. Sen har jag stomatella och cerith också. Plus lite små-liftare bla Collonista.

Mer info om sånt här:

http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/index.php

Snäckor är för mig mer än en städpatrull - skojiga djur i sig själva att titta på om man köper snabba och aktiva arter. Plus att mina stomatella förökar sig som kaniner. Började med 5 styck för ca 5-6 månader sen - i natt slog jag rekord igen i inventeringen när jag med en ficklampa kunde räkna till 36 stycken synliga. Eftersom jag inte enkelt kan se alla ytor räknar jag med att det bör finnas mycket mer än så. En gång såg jag en som la ägg - såg ut som hon nös, och för varje nysning flög det ut 6-7 små vita pluppar ur henne. Bara det var skojigt att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, nu åkte vi till Korallrevet och köpte två clowner samt en anemon. Ett par frågor ploppade genast upp i huvudet:

- Hur ofta bör man mata anemonen?

- Hur mycket ljus bör vi ha nu? För närvarande är timern satt så att det blir 8 timmar.

- När man matar fiskarna, måste det vara ljust då? Anledningen till att jag frågar är att om karet bör ha 8 timmar, vilket var min gissning, då är det mörkt när vi åker till jobbet på mornarna. Man bör väl mata två gånger per dag? Eller räcker det med mindre?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar lite oregelbundet. Oftast en gång om dagen eller en gång varannan dag. Fiskarna måste ju se maten så lite ljus måste ju finnas. Dom bör nog ha några minuter o vakna till på oxå har jag sett. Många fiskar verkar halvdöda på nätterna i ett hörna av akvariet eller inne i nån sten....

Angående anemonen så vill den ha ganska så bra med ljus, mycke o gärna länge oxå. Vad som är tillräkligt märker du. Beroende lite på vilken anemon du köpt. Oftast så sitter dom stilla om dom är helt nöjda o knallar omkring om nått inte är till belåtenhet, kan vara annat än mängden ljus ioförsig. Cirkulation och färgtemp på ljuset tex...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi matade precis anemonen med en bit räka. Väldigt kul att se på när den "vältrar" i sig räkan genom munnen. :)

Vi fick tipset i butiken att denna anemon helst lever i bottensanden, och att vi skulle skrapa rent en fläck av bottenglaset, lägga anemonen där, samt fösa upp lite sand runt kanterna för att hålla den på plats. Kruxet är att anemonen nu två gånger rullat runt och hamnat på sidan. Hur gör man för att få den att vilja ligga kvar, så att säga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej naturligtvis äter de inte sniglar då de inte lever i vatten. Jag är tacksam för upplysningen. Är det dylika upplysningar som följer mottot för denna tråd, d v s "Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...