Gå till innehåll

JustJohnny's Juwel Rio 300


JustJohnny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag skulle lägga i fosfatreducering i plastbacken. När algerna dör sjunker pH och deras innehåll av fosfat frigörs. Sjunkande pH medför att upplagrad fosfat i stenen frigörs.

Ok jag har lite rowaphos hemma, så jag ska ta och mäta fosfaten och slänga i lite, tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder var det ja...

Har inte hänt så mycket på huvudkaret men sumpen börjar ta form liksom överinningslådan.

Spenderade större delen av kvällen med att Dremla ur hålen för returen, rätt segt, till nästa projekt måste jag se till att skaffa riktiga glasborrar istället. (Om du läser det här Mickaela så ingen fara, nästa projekt blir inte förränns vi skaffat hus och har plats för ett mycket större akvarium) ;)

post-812-14468916819588_thumb.jpg

post-812-14468916819789_thumb.jpg

post-812-14468916819997_thumb.jpg

post-812-14468916820195_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ju skit bra roligt att se lite bygg bilder !

Och det är ju inte så svårt att göra saker själv lr hur ?

Yes det är alltid kul med bilder. Det är inte så svårt om man har rätt verktyg, problemet när man bor i lägenhet är ju snarare att man inte har nått bra ställe att vara när man donar, samt att man stökar ner överallt, men hittils har sambon varit förvånandsvärt förstående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har jag lyckats fixat klart sumpen. Första facket är för skummaren, därefter rinner vattnet genom två filterstrumpor som ska ta smutsen skummaren inte hinner med, samt ta hand om eventuella microbublor. Mittenfacket skall husera zeolithfilter samt värmare och prober. I sista facket är nivåmätaren och returpumpen placerad.

post-812-14468916856035_thumb.jpg

post-812-14468916856291_thumb.jpg

post-812-14468916856483_thumb.jpg

post-812-14468916856675_thumb.jpg

post-812-14468916856869_thumb.jpg

post-812-14468916857064_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice Johnny!

Hoppas inte dina strumpor sätter igen bara, då kommer nivån att stiga upp så det når koppen på skummaren. :) Ser det ut som iaf.

Yes skummaren ska upp nån decimeter eller så, den står för djupt som det är nu, ska tillverka en platta för den lite senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seriöst och bra bygge men undrar som Lagge ser ut som du får höja skummaren eller sänka skivan ?

Skivan innan returen ser lite hög ut !

Skivan är två centimeter lägre än föregående skiva så det borde inte vara nått problem, ska testköra det hela senare så får man se, i värsta fall är det riva ur och göra om som gäller ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en fråga, är inte facket för returen lite litet med tanke på att det är där resultatet av avdunstningen kommer visa sig?

Eller har du löst det på annat sätt?

Jo det stämmer, jag är lite orolig för att nivåvariationerna kommar att vara rätt stora, resultatet blir att nivågivaren kommer att slå till och från rätt ofta, jag hoppas att detta inte ska bli ett problem, annars så får jag helt enkelt öka på utrymmet för avdunstingen. Som jag har i dagsläget har jag en rätt stor sista kammare för returen, vilket gör att det samlas proteiner på ytan som skummaren inte hunnit ta, jag hoppas minimera detta med ett mindre sistafack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

På sistone har det gått riktigt segt med byggandet tyvärr. Dels så väntar jag på leveranser men framförallt så har jag och tjejen börjat titta på att bygga hus. På sistone har det blivit mer och mer allvar av planerna vilket gör att jag är osäker på hur jag ska göra med bygget. Dels känns det dumt att starta upp nånting som man måste flytta på igen inom en snar framtid, dels så känns det dumt att lägga ut en massa pengar på akvariet när man behöver varenda krona man kan få till kontantinsattsen. Som det känns just nu kommer jag antagligen att bygga vidare lite smått för att få klart detaljer men förskuta uppstarten och dom dyrare inköpen tills man (förhoppningsvis) sitter i ett nytt hus. Bygget är alltså absolut inte nerlagt utan eventuellt skjutet lite på framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Husplanerna ser ut att bli lite förskjutna så jag har byggt vidare på akvariet och kommer antagligen att starta upp det nya karet i nuvarande lägenhet. Det är fortfarande oklart hur jag ska göra med refugium och fraggkaret i garderoben dock. Jag kommer nog dessutom att försöka återanvända så mycket utrustning jag kan från nuvarande kar för att hålla ekonomin inom rimliga gränser. Så här ser det ut för närvarande iallafall.

Överinningslådan är monterad på akvariet samt bakgrunden är svartmålad och avrinningsrören

är limmade. Jag har beslutat att testa en ny modell på avrinningen enligt Bean Animals ”Silent and Failsafe Aquarium Overflow” design. http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Min förhoppning är att detta ska vara mycket tystaren än nuvarande lösning på mitt gamla kar.

post-812-1446891727654_thumb.jpg

post-812-14468917276747_thumb.jpg

post-812-14468917276941_thumb.jpg

post-812-1446891727713_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Husplanerna ser ut att bli lite förskjutna så jag har byggt vidare på akvariet och kommer antagligen att starta upp det nya karet i nuvarande lägenhet. Det är fortfarande oklart hur jag ska göra med refugium och fraggkaret i garderoben dock. Jag kommer nog dessutom att försöka återanvända så mycket utrustning jag kan från nuvarande kar för att hålla ekonomin inom rimliga gränser. Så här ser det ut för närvarande iallafall.

Överinningslådan är monterad på akvariet samt bakgrunden är svartmålad och avrinningsrören

är limmade. Jag har beslutat att testa en ny modell på avrinningen enligt Bean Animals ”Silent and Failsafe Aquarium Overflow” design. http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Min förhoppning är att detta ska vara mycket tystaren än nuvarande lösning på mitt gamla kar.

Ser mycket bra ut, kör på !!! ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har varit i stockholm på kurs en vecka så bygget har stått helt still, men innan dess

så lyckades jag faktisk med en liten milstolpe i form av ett första "våt test".

Det mesta verkade fungera som det ska, inga läckor någonstans och inget som ramlade ihop. =)

Avrinningen verkade fungera som den ska också även fast jag inte har några kranar för att strypa den än så tog den emot 5000l/h ganska ljudlöst. Nu kvarstår att fixa till den riktiga returen och snygga till alla kopplingar samt lite smågrejor.

post-812-14468917340673_thumb.jpg

post-812-14468917340952_thumb.jpg

post-812-14468917341233_thumb.jpg

post-812-14468917341493_thumb.jpg

post-812-14468917341764_thumb.jpg

post-812-14468917342023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maximal vattenivå för Bubblemaster 200 skummaren ska enligt olika källor på nätet vara 20 cm, med en optimal nivå någonstans runt 15-18 cm, därför har jag tillverkar en liten platta för att få upp skummaren så att den står i lite drygt 18cm vatten. Jag hoppas att den ska prestera bra i det djupet annars så får jag förlänga eller förkorta upphöjningen.

Jag har ju fortfarande några cm till godo att få av skummarkoppen på ;)

post-812-14468917342315_thumb.jpg

post-812-14468917342589_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...