Gå till innehåll

köra kortare rör på större ballast (t5)?


Bicolor

Rekommenderade inlägg

Har för mig att jag har läst om några som har kört t.ex. 24w t5-rör på hållare avsedda för 39w rör, vad kan hända förutom att man förkortar livslängden på lysrören? Orsaken till att jag frågar är att när jag sätter in min nya skummare så blir det kanske för trångt för den belysning jag ska skaffa. Men går det att köra med kortare? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Interpets 2x36W o har för tillfäller ett 36W o ett 24W vilket funkar ok.

Hoppas det är ok att jag sticker in en liten fråga jag undrat över.

På en sådan där lysrörshållare med 24-36w kan man använda vilka t5 24w rör som helst, dvs spelar längden någon roll? Standard är väl 56cm men tex juwel har ju kortare 24w rör..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste skilja på "vanliga" T5 rör och PL-L/compact rör, dom har olika socklar. Hf-don tror jag är samma men är inte säker på detta. Kör du med drossel o glimtändare är det samma prylar till båda sorterna.

Längden har med effekten o göra. Tror alla 24w rör är lika långa... Kan det ite vara så att Jewel använder PL-L rör som är kortare än samma effekt på "Vanliga" T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste skilja på "vanliga" T5 rör och PL-L/compact rör, dom har olika socklar. Hf-don tror jag är samma men är inte säker på detta. Kör du med drossel o glimtändare är det samma prylar till båda sorterna.

Längden har med effekten o göra. Tror alla 24w rör är lika långa... Kan det ite vara så att Jewel använder PL-L rör som är kortare än samma effekt på "Vanliga" T5.

Det finns T5 rör som är kortare men med 24w som effekt. Juwel bla gör rör i egna längder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag har läst om några som har kört t.ex. 24w t5-rör på hållare avsedda för 39w rör, vad kan hända förutom att man förkortar livslängden på lysrören? Orsaken till att jag frågar är att när jag sätter in min nya skummare så blir det kanske för trångt för den belysning jag ska skaffa. Men går det att köra med kortare? :smiley24:

jag har "lysrörshållare" som det heter. den är gjord för både 24*2 eller 39*2 så det finns säkert ballaster som är gjorda för båda.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel del kombiballaster men de kopplar om sig efter röret de driver så det tjänar man ju inget på. En del av Interpets inbyggnadsarmaturer använder järnkärneballast. Det känner man på tyngden och det märks också på kortare livslängd för lysrören. Det bör gå att driva 39w T5 på 58w järnkärneballast men livslängden blir mycket lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har "lysrörshållare" som det heter. den är gjord för både 24*2 eller 39*2 så det finns säkert ballaster som är gjorda för båda.

mvh manne

Här är ett exempel på en ballast som är gjord för både 2*24W och 2*39W och även 2*14W, 2*21W, 2*28W och 1*35W, de fyra senaste är dock inte HO (High Output) utan HE (High Efficiency) som inte används till akvarier, vad jag vet. Sen stödjer den dessutom ett flertal olika effekter i standarderna L, DL, DF och FC som jag inte vet riktigt vad det är, tror att någon eller flera av dem är kompaktrör av olika slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...