Gå till innehåll

helt ny inom salt.


mrmugg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

blid nr8 som jag har fått för mig är en welsophyllia radiata men har på senare tid börjat fundera på om det inte är en symphyllia. kan ju vara så att jag har fel på båda. någon vis som har något annat förslag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaha då har man vart ledig under dagen och fått lön. kan ju bara betyda en sak.

SHOPPPPAAA.

så idag blev det lite nytt till tanken.

har fått min draken som jag beställt mycket vacker måste jag säga är ju helnöjd.

sen blev det även en tok fet Mandarin. har aldrig vart med om ett sånt fetto.

blev ett gäng med Black molly som jag håller på att odla på för framtida drakmat.

korallvägs blev det en Calustrea med ett helt gäng huvuden räknade nog till strax under 20 huvuden. och en ginopora. sen blev det sorgligt nog inget mer för dagen. men men. har dock inte fått någon bild på Mandarinen men jag ska ta ett så fort den fete tar och visar sig

post-4350-1446891956671_thumb.jpg

post-4350-14468919566906_thumb.jpg

post-4350-14468919567084_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har jobbat natten så det var inte jag som matade i morse. men ska slänga i lite artemia och annat gott sen så får vi se vad som händer. kan dock berätta att Draken har fått mumsa lite levande firre idag och satan vad det small när den väll fick syn på firren. hahaha. sen hände det nått skumt. min kära valencenia fick för sig att även hon skulle ta och testa en liten tetra så vips slukade hon 2 stycken. hahaha skoja jag satt och funderade på vad som hände. men men e hon nöjd e jag nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

nu har jag haft min lilla drake ett tag och måste säga att det funkar över förväntan. Den äter som en häst och glupsk som få.

var till en början j--vligt försiktig i karet men nu börjar den kaxa till sig lite och simmar runt och spanar runt. En otroligt graciös fisk att ha i sitt kar måste jag säga.

post-4350-1446891970812_thumb.jpg

post-4350-14468919708271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja som rubriken säger så har det hänt en massa saker sen senast.

En del har försvunnit och en del nytt.

Sven "stjärnmuränan" har gått i graven, kommer inte ihåg om jag skrivt det innan. anemonen tyckte inte att mina clowner var nått att ha så den slängde in handuken den med. har inget svar på varför. den har inte vandrat runt och verkade trivas bra där den satte sig men sen så hände något och den sjönk ihop och förtvinade. så kan det vara. annars växer det och knakar som det brukar.

Jo sen har ju det gamla rio 300 börjat läcka så det var ju bara att dra iväg och hämta ett nytt. Sån tur var var det någon stans i fogen det hade släppt så parkett och allt annat har klarat sig fint.

Så när jag ändå skulle ha ett nytt kar belv det lite uppgradering till 400 liter i stället. gör rätt mycket i displayen med 30 cm bredare.

så även lite om möblering och dyligt har skett i samband med expedition rädda tanken.

ska lägga upp lite bilder på den nya scapen.

har även fått hem mina 2 nya drakar som jag är mycket nöjd med. än så länge lite kräsna på med käket men äter gör dom.

har även en mycket vacker rev hummer i nu som faktiskt syns till rätt ofta "om man vet var man ska titta" hehehe

så är det med det kommer inte på nått mer som hänt men det e säkert 1000 grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakfiskar har ju slukat fiskar som är lika långa som dem där bara stjärten stuckit ut genom munnen. Räkor har gått samma öde tillmötes.

Det är rätt så fascinerande att se på när de äter. :)

1_UJbZjRcWc

Men de går själva inte alltid helt säkra, trots att de är giftiga:

_ThtA0vrzMk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler bilder på dina drakar, dom var väldigt fina. :)

Hur stor mun har dom, alltså vad är minsta storleken på fiskarna man kan ha ihop med dem?

ja du dom e har monster munnar alla tre även om dom nu e ganska små.

tänkte lättare att skriva det bestånd jag har av fiskar och dyligt så vet du vad dom går med i mitt kar. sen har jag fått förklarat att men förmodar att det är en sanning med mod.

att d fiskar/räkor som läggs ner i tanken efter att drakarna introducerats lär bli mat bara draken får in den/dom i munnen.

detta hade ja i innan jag la i drakarna.

6 chromis 4-5cm

2 ocelaris clowner 3-4

2 damseller 4 cm

1 valencenia peullaris

1 mandarin

2 puttsräkor

1 revhummer

1 sjöborre

+ en massa snäckor/sjöstjärnor

än så länge har dom tagit något. men som sagt får dom lite storlek blir nog Nemo och hans polare KÄK. hehehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är ju väldigt fräcka, men det blir rätt så dyr mat om dom ska äta upp dom andra fiskarna.

har du varit inne på http://www.akvarieudstyr.dk/ och kollat skorpionerna han kan ta hem där, väldigt snygga och dyra. :)

Ska skorpionfiskar ha en viss höjd på karet, annars hade det vara snyggt i ett sådant lågt kar där akvarieaffärerna har sina koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte hört något om någon speciell höjd på karen. doch är det ju så att dom flesta av arterna bli runt 20cm uppåt och behöver lite simyta,

jag har en höjd på 60cm i mitt och det är gott om plats tycker jag för mina 3 drakar. dom ligger ju mest och lurar på dagarna simmar inte runt så mycekt om det inte e så att det är mat dax.

att det blir dyrt om dom äter upp dom gamla fiskarna är inget jag bekymrar mig för då jag redan lagt ut dom pengarna. hehe men vi får se hur det går.

håller som bäst på att vänja av dom från levande till fryst föda.

sen kan man ju alltid odla lite sötvattens fisk och mata dom med. tex Molly,guppy platy. mina drakar älskar en saftig molly att jaga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu e det daz för en kur mot den rackarns Cyanon som jag aldrig blir av med helt och hållet. så nu e det mörklagt i 3 dygn framöver. kommer med resultat av kuren så snart den e klar.

Sen kan jag även berätta att det går över förväntan just nu med att vänja in drakarna att ta fryst räka/mussla. Testade en gång till ikväll innan jag mörklade tanken.

De 2 nya drakarna öppnade gapet och svalde, vilket gjorde mig mycket nöjd.

den draken jag haft sen innan e fortfarande lite skeptisk men det ska nog lösa sig det med.

nu blir det sömn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...