Gå till innehåll

helt ny inom salt.


mrmugg

Rekommenderade inlägg

så nu sitte jag på jobbet efter ett natt pass ska snart röra mig hemåt. ska testa för fosfaten idag igen tänkte jag och se om det hänt nått där..

en liten fråga har jag nu..

har haft sand och sten i runt en vecka nu. men har än så länge låtit det vara släkt i tanken. min fundering är om jag nu ska köra igång lite ljus ett par timmar om dagen.. funderar på ca 4timmar första veckan och sen öka sakta men säkert.. några tankar om detta???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tjo då var det dax igen för lite uppdate..

var i dag iväg och funderade på en städpatrull turbosar, men det hade dom tyvärr inte och efter att ha släpat med sonen på bussen så blev det att ta hem 2 st putsräkor..

värdena e helt oki. fosfaten e fortfarande lite hög jobbar på detta. ska ta ett nytt prov imon.

tänkte slänga upp lite bilder idag. kommer även en film lite senare då jag just i skrivandets stund håller på att lägga upp den..

post-4350-14468916982639_thumb.jpg

post-4350-14468916982724_thumb.jpg

post-4350-14468916982802_thumb.jpg

post-4350-14468916982886_thumb.jpg

post-4350-14468916982964_thumb.jpg

post-4350-14468916983046_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu e man på g igen och har projekt för sig.. hahaha var i går på universeum med sonen och sambon och spanade runt lite.. då slog det oss helt plötsligt!!! varför bara titta på den ena långsidan av tanken när vi faktiskt har rum för att kunna se båda.. så blir det. nu ska vi vända tanken så ena "kortsidan" står mot väggen.. vilket gör att vi kan gå runt.. shit sikket snille man e eller frugan iaf.. så nu blir det att tömma tanken på vatten och vrida till det för att skicka ner vattnet igen och kopla på allt ska inte ta allt för lång tid.. doch kommer detta inte att ska i kväll då vi har bageri hemma ikväll.. men troligen inom D närmsta dagarna..

biler kommer och updates..

mina värden e bra förutom fosfaten men den e på g ner.. har inte träffat på nitrit toppen än men väntar med späning på att den ska komma och sen dra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Kan bli en bra grej o vrida på karet! :)

ja jag tror detta då mankan utnyttja båda "lång" sidorna att sätta div fraggar på när den tiden kommer. ska bli spänande.. ska se om jag kan utföra mitt uppdrag under helgen. om min käre vaktmästare till svärfar kommer hit med lite slang..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu e karet vridet.. blev mycket bättre måste jag säga och nu kan jag utnyttja mer yta att sätta fraggar på.. blir kanon. det e dock dimma här i göteborg så bilder får vänta tills imon..

ska bli kul o se.! önskar att jag kunde göra det samma. men det passar givetvis inte i rummet

som det är nu tyvärr.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har dimman här i sköna GBG lagt sig och nya bilder e tagna..

bild 1 karet inifrån vardagsummet

bild 2 en liten favorit mask

bild 3 Karet ut emot köket

bild 4 Från hallen syns direkt när man kommer in

bild 5 Torn 1

Bild 6 Torn 2

bild 7 morula uva

bild 8 Lysmata amboinensis

blid 9 Anemoner doch ej artbestämda

bild 10 min lilla luring troligen en bristolwurm.. men kan ha fel..

detta var vad jag hade att bjuda på idag.. har vart på jakt efter lite turbos men inte letat djupt nog och faktiskt vart lite lat och inte tatt mig till marinakvariet.. men det ska bli av snart..

post-4350-14468917007889_thumb.jpg

post-4350-14468917007981_thumb.jpg

post-4350-14468917008103_thumb.jpg

post-4350-14468917008217_thumb.jpg

post-4350-14468917008307_thumb.jpg

post-4350-144689170084_thumb.jpg

post-4350-14468917008477_thumb.jpg

post-4350-1446891700857_thumb.jpg

post-4350-14468917008648_thumb.jpg

post-4350-14468917008725_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut!

Jag tittade på din film, och såg att över din sump hänger skarvsladden, se till att den sitter BERGSÄKERT (minst 2 skruvar) i väggen, annars om den lossnar finns risk att den ramlar ner i sumpen och saltvatten och 230V gillar inte varandra!

Har eldat upp två IKEAdosor med saltvattensstänk, dom börjar brinna jättesnabbt...

Hälsn Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tänkt på detta och den har flyttats fint där den satt iof men man kan inte vara försiktig nog precis som du på pekar.. nu ligger den på ett hyllplan monterad mad dubbelhäftande kuddar ett helt gäng och lär inte ta sig någon stans..

tack för påpekan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjingeling. tänkte kolla runt lite var som kan tänkas komma in i mitt kar snart.. som sagt jag skall fixa mig lite turbosar nu idagaran.. men frugan och ajg satt och funderade lite över framtiden för karet och diskuterade vad man kan starta med.. har funderingar på nån mjukis vet inte riktigt vilken som e bra som nybörjare man är... har just nu 2x54w men kommer en ramp till med lika mycket till. funderar på nån stjärnpolyp.. har kollat på Sarcopyton som ligger mig i smaken..

någon med något fint förslag som kan förgylla mitt kar..

hur e det med LPS skulle några av dom klara sig på mitt ljus eller tappa färg? humm

glad för alla svar och tips man kan få.

mvh albert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu har man tagit tag i saken hade en liten stund över innan jag börjar mitt natt pass "21 timmar" på jobbet.. så jag drog iväg till marinakvariet och inhandlade 10 st turbosar.. efter lugnt införande i tanken satte dom igång och beta som tusan.. riktig turbofart.. blir nice

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första ser ut som ett algblad av något slag. Det andra som du skriver själv, en knapp.

jo förmodade att det var nån sorts alg som var på g. det poppar upp likadana lite överallt på min Ls dock inte så många än men det har gått rätt fort.. idag hittade jag även vad jag tror är bubbel alger men

dom e än så länge ganska små så vi får väll se kan ju ha fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjingelin har lite funderingar och tankar angående vilka typer av koraller man ska skaffa när tiden är inne.. har spanat en del och hittat lite favoriter tänkte skriva min lista här och så kan ni ju komentera fritt och gärna föreslå alternativ.. utom denna lista så kommer det att införskaffas 2 st ocelaris i framtiden givet med anemon.. någon som har nått förslag på nån fin och "lätt" anemon

1 Lobophytum

2 Sarcophyton

3 welsophyllia radiata

4 Trachyphyllia Geoffroyi

5 Plerogyra sinuosa

dessa stycker jag e oerhört läckra.. men finns ju så mycket.. ligger v'll iof lite i vad som går att få tag på i affär eller av någon SG fantast I GBG kanske nån som har några roliga fraggar att sälja till en nybörjare som lille jag.. haha

ha det göttan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjingelin.. nu var man här igen.. efter ett besök på Universeum idag blev suget lite för stort så jag svängde förbi en affär och fick vad jag tror är en Radiata med mig hem.. den e nu inte riktigt upp blåst än då den nyss gått ner i tanken.. med tanke på att jag inhandlat denna är jag på jakt efter att få min lille Bobbit/firewurm att åka porslins kanna "eller e det nån som vill ha den" kom och hämta den.. dock finns ett litet problem som SKA lösas under dagen den lille rackaren e mycket och jag menar mycekt svår fångad "och nej jag kommer inte hacka sönder min fina LS.. han ska ut.. håller på och klura på lite fällor har testat med en pet-flaska men den dumme försöker bara ta sig igenom plasten inte hålet.. galet Crasy.. nån som har nått mer förslag på fällor.. har även vart nära på att ta den rackaren med en tång men oj vad han slet sig loss ett par ggr.. sen blev han feg och vill inte leka med mig på ett tag..

så nu e alla fällor välkomna ner i min tank... och som sagt vill nån mot all förmodan ha den så säg till...

Mvh albert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vad gör man inte en lördags kväll.. jo man sitter i en timme och stirrar in i tanken det e romantik det... jaja nog med dravel..

vi hittade dock lite nytt och spännande. ett gäng med spindel stjärnor och gissa om vi blev förvånade när det kom ut nått och pangade mot oss.. jepp en pistol räka.. mycket kul man kan hitta...

dock lever fortfarande den lille masken... men inte länge till...

ha det gött i mörkret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

shit vad denna lilla masken e svår fångad.. nu e det natt två med fälla i tanken får väll se om jag kan ta honom i natt.. sån tur e jag ledig i mön så det blir väll att jaga hela dan..

doch har vi hittat nått nytt igen haha varje dag nya saker i tanken...

det jag hittade var vad jag tror är en Sabellastarte magnifica men jag e inte säker på min sak.. en mystisk sak med denna är doch att den bara kommer fram efter det att jag släckt ner tanken..

post-4350-14468917050935_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...