Gå till innehåll

helt ny inom salt.


mrmugg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du får inte skriva såna inlägg utan att tala om vilken kamera du köpt ;).

Grymma bilder.

hahaha så kan man ju se det..

det blev en Canon eos 1000D.

funkar fint tycker jag, har plåtat runt lite och lär mig lite nytt hela tiden så snart kanske korten gör färgerna rättvisa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hahaha så kan man ju se det..

det blev en Canon eos 1000D.

funkar fint tycker jag, har plåtat runt lite och lär mig lite nytt hela tiden så snart kanske korten gör färgerna rättvisa.

Trevligt att du är nöjd.

Fingrade på en sån själv i förra veckan, men kom fram till att vi inte ha råd med det innan jul mm... Man får ju riktigt mycket kamera för dom pengarna.

Får nog bli en sån till våren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt att du är nöjd.

Fingrade på en sån själv i förra veckan, men kom fram till att vi inte ha råd med det innan jul mm... Man får ju riktigt mycket kamera för dom pengarna.

Får nog bli en sån till våren.

jo det e sant det e ju lite pengar.

men som du säger så tycker jag att jag fick massa kamera för dom slantarna och tycker själv att det var en grymt bra investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag suttit här lite på morgonen och funderat på vad jag vill göra med tanken härnäst och jag har väll kommit fram till att jag ska jaga lite nya spännande korallar inget märkvärdigt men ändå. så jag tänkte dra min lista här så ni vet vad som e på g.

framför allt e jag på jakt efter rörelse i karet har ju redan en del som fladdrar runt men vill ha mer, tycker att färg och rörelse gör att min tanke "lever" mer.

mjukisar:

Corallum rubrum

Lobophytum "gröna polyper"

Sarcophyton

Sinularia

kolonianemoner:

Knopia

Zoanthus

sen e jag även sugen på Ricordea.

har lite funderingar kring om jag ska ta och ha ner någon form av hornkorall men tyvärr vet jag inte så mycket om dom, så har någon lite erfarenheter av dom så släng gärna in ett inlägg om dom.

mvh albert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så var det dax igen att ha i lite nytt i tanken.

det nya jag har i tanken är en bit Sarcophyton som jag fått av Datruka har även fått en SPS fragg som jag faktiskt inte kommer ihåg vilken det var kan vara någon acropora men jag måste erkänna att jag e fruktansvärt kass på sps arter än så länge men det ska det bli ändring på

sen har det även flyttat in 2 st chrysiptera parasema mycket finna i färgen tycker jag.

och nu har dom vart här i snart en vecka och stunda om min förvånging inte en prick så långt ögat kan nå.

post-4350-14468918678158_thumb.jpg

post-4350-14468918678341_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

tjong har fått en himla massa Collonista costulosa "snäckor" i karet den senaste tiden och har även upptäckt att jag fått turbo bebisar. inte helt illa. så nu vandrar det runt 2 små turbo pluttar i karet. har även en tidigare "kull" som har växt till sig hyfsat bra.

alltid gött med lite mer städare.

ja annars rullar det på fint här i karet inte så mycket nytt har hänt sen jag hade i en acropora och en sarcophyton som jag hämtat hos Datrucka. det tackar vi för ser bra ut.

största nyheten är väll att jag har drat i gång med Balling i karet nu då jag kände att med dom LPS och nu en SPS och vad jag har i tanke för karet så var det nu läge för det.

ska nog bli fint ska ni se.

kommer mer bilder snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid trevligt med småttingar.

Gott att ballingen kommit igång lite med, kör bara på lite försiktigt i börja så du inte får för stora svängningar i värdena. Kör med en dos i 3-4 dagar iaf, mät och justera dosen om det behövs, kör några dagar till med den nya dosen, mät och justera osv. Det kan ta några veckor innan man hittat rätt dos. Det bästa är naturligtvis om man kan dosera flera gånger om dagen, åtminstone morgon och kväll.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag tänkte ta det lugnt kanske öka om det behövs en gång i veckan så det får sin stilla gång. doserar morgon och kväll just nu men blir troligen att fixa doseringen via pump i stället så jag kan få doserat vid fler tillfällen under dagen.

kollade lite värden igår och jag har bra värden förutom att jag märkte att jag har lite låg salthalt låg i går på 1.021 tänkte ta upp det till iaf 1.024 även det under en liten period vill ju inte chokera allt som e i karet.

nej nu ska jag iväg till jobbet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu ni ska det ske lite grejer här är tanken.

har planerat nyår och iår blir det ommöblering av vardagsrummet och en flytt av tanken, vilket i sin tur har gjort att jag itne längre kommer ha tanken som rumsavdelare utan nu kommer den att bli stäld mot väggen istället.

med tanke på detta så e jag på jakt efter 10-15 kg ls för en rimlig slant.

tror att det kommer att bli super med lite ny scape.

har nu sett några tankar däribland Mosse´s och DaTrucka´s otroligt vackra kar.

så nu blir det att bygga en fin vägg, har funderingar på en lång vägg doch ej så brant uttan rätt seg sluttning för att få plats med så mycekt koraller som möjligt och då även ge allt kul i tanken nice "gömmor". sen om stenen vill som jag vill så blir det även upp längs ena "kortsidan" ja ja kanske svårt att hänga med men i mitt huvud ser det riktigt nice ut.

Började ju med Balling för ett tag sen och måste säga att det har redan gett resultat då Acroporan jag tog med mig hem från Datruckar redan växt runt 1cm sen jag började. helt galet i miin mening.

även reflektorerna tycker jag gör sitt med korallerna.

ska se om jag an få upp lite bilder nu innan karet flyttas och när det är klart.

nej nu blir det sängen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu e nyår här. så får väll önska alla som läser min tråd ett gott nytt år och god fortsättning.

har nu flyttat tanken och det tog mig 4,5 timme helt galet slut var jag när jag var klar men tycker att det blir riktigt bra.

e nöjd med nya scapen doch ska det i mer sten.

verkar som att en av mina Chromisar har fått gå vidare i livet efter flytten

har även fått en fin bild på min krabba så om nån vet vad det är för art så är det välkommet.

post-4350-14468918927867_thumb.jpg

post-4350-14468918928015_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo nu har det hänt lite grejer.

Har som sagt flyttat karet.

igår kom det även lite ny sten ca 8 kg så nu är det ny scape i tanken är inte helt nöjd men kan ju inte rota runt hur mycket som helst.

får bli lite mer nya fraggar så kanske det blir kanon eller det vet jag att det blir.

bilder kommer i kväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer en bild på den nya scapen. jag tycker doch att det ser lite rörigt ut och det var inte direkt tanken men samtidigt finns det en hel del "hyllor" och "fack" att "plantera" ut framtida koraller. så nu är det dax att titta runt lite på vad det kommer för fraggar i köp/sälj delen hahaha.

är det någon som ska fragga nått sköj så säg gärna till. det mesta av intresse just nu faktiskt.

skulle vilja ha lite fler Acroporor, efter träffen hos mosse så blev jag lite sugen på flakväxande mantipora.

och som jag har nämnt innan så är det lite mjukisar på önske listan . slänger upp den igen så kanske någon kan hojta till om nån fraggning e på g.

mjukisar:

Corallum rubrum

Lobophytum "gröna polyper"

Sinularia

kolonianemoner:

Knopia

Zoanthus

som ni ser på bilden så är det mesta jag har draget åt brunt.

har dock fått fina färger på det som är grönt.

så helt bruna saker är jag inte intresserad av.

post-4350-14468918998341_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lyckans dag. har nu ståt och påtat en stund i tanken.

har i dag vart på ett litet äventyr kan man säga, inte illa att det blir kaos i hela göteborg för att det kommer lite snö, så min tur på lite mer än en timme på en sträcka som normalt tar 25-27 minuter var inte så fachinerande, men otroligt värt resan. då den gick hem till DaTrucka, som vanligt fans det kaffe och bulle när man kom in från kylan.

mycket trevligt som vanligt.

har en hel del att tacka DaTrucka för då han har försätt mig med en hel del fraggar till mitt kar. utan dig hade det sätt rätt öde ut så man tackar.

blev en hel del nytt, lite acroporor lite mantipora, bland annat en M.conufusa som e riktigt nica.

så nu får vi se hur det blir i mitt kar framöver.

ser fint ut nu med lite fraggar här och där, kommer bli kanon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har man vart i affären igen skulle igentligen köpa en Fungia till frugan men det fans ju givetvis inte nån som vi ville ha så var det nått som fångade min blick och vips hade jag med mig en Echidna nebulosa hem. kommer lite bilder här nu

post-4350-14468919024697_thumb.jpg

post-4350-14468919024913_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut, lite tillväxt på korallerna nu så kommer det bli kanon.

jo börjar bli riktigt nöjd nu ser fram emot tillväxt och färgerna.

inget har tappat nått speciellt i färg sen jag satte ner det och det känns ju

bra. nu blir det att vila karet lite så det kommer i fas.

ska försöka ta lite bilder då och då för att se skilnaden på de olika fraggarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

här växer det på som vanligt. var igår och hämtade mig en sjöhare av arten Dolabella mycket spännande lite grej eller ja den är väll inte så liten men rätt ful.

jag har sagta men säkert börjat inse att min tank kommer dra sig åt det lite udda hållet om man ser till mina invånare så blir dom bara skummare och skummare. man jag finner en facination av det ovanliga. så framtiden får visa vad som kommer att åka ner i tanken. har en lite aning om att det kommer bli helt super och redan nu är jag jätte nöjd med hur det har utvecklats på bara ett år. ser fram emot många fler med min kära tank. fraggarna som kom från Datrucka växer och frodas. ser redan möjligheter att sätta ner lite mer SPS framöver. ska se om jag kan fixa fram en ny film här i kväll kanske.

även lite nya bilder kanske vore på sin plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...