Gå till innehåll

Vad tror ni om mitt RSM kar?


Mikiz

Rekommenderade inlägg

Tjena

Så vad tror ni som vet.

Ser det hyfsat ut eller är det kört hehe

Har försökt vara noga. Kolla på bilderna och kommentera :)

10/1 Nitrite värde: 0.05

Nitrat: 5.0 - 25

PH: 8.5 (hur f*n kan jag ha så högt)

Temperatur 28 - högt (har dragit på extra fläkten och sänkt ljustimmar)

Ammoniak: 0.25

27/1 Nitrat har gått upp till 10 - 50

I karet har jag 5 turbo snäckor och 1 eremit.

Någon som vet vad de där vita äggen är?

(Se bild)

post-4349-14468916695292_thumb.jpg

post-4349-14468916695461_thumb.jpg

post-4349-14468916695619_thumb.jpg

post-4349-14468916695711_thumb.jpg

post-4349-14468916695816_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser inget problem med dom bilderna eller värdena??

men vet inte riktigt vad det är du söker efter?

Kanske skulle utvecklat frågan lite bättre.

Undrar om jag har för mycket brun alger eller om de där trådaktiga är vad man kallar för trådalger.

Var ute efter att ett tränat öga kan säga: Oj du har mycket av xxx så gör xxx

Eller det ser ut som det kan göra.

Fast det kan vara svårt att se utifrån de bilderna ser jag nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bruna är kiselalger (om inte någon expert korrigerar mig) växer typiskt vid förekomst av kisel (Silikat), kan motverkas med osmos.

men det kan också växa vid rätt förhållande nitrat/fosfat.. tror de växer vid höga nitratvärden, låga fosfat.. dvs osmos garanterar inte att du undviker dem..

hur som.. sätt in fler sniglar och eremiter, löser biffen.. låt algerna växa så förbrukar de nitraten.. och låt sniglarna äta det..

jag har också ett rsm.. har 10 sniglar i mitt, 9 eremiter, men.. det e lite overkill.. har jag märkt.. så nu sker lite naturlig gallring..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarerna

Jag kör med Osmos bara. Stenen är köpt i Bromma Zoo och såg helt ok ut.

Kan va att jag körde får länge med ljus typ 12 timmar. Innan jag insåg att det kanske inte var så bra.

Sedan är de där testerna inte alltid helt pålitliga antar jag.

Någon som fatta vad de där vita ägg liknande grejerna är som jag tog en bild på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med extrafläkten? Jag satte en 50mm bakom pumparna och tog bort gallret så sänktes tempen ordentligt. Se till att fläkten blåser inåt bara.

J den som har en separat strömkabel som inte har någon speciell plats i den medföljande grendosan.

Därför formulera jag den som "extra". Sitter bakom cirkulationspumparna och blåser in i akvariet.

Ser ut som en processorfläkt. Sänkte temperaturen men låter högt..precis som allt annat som RSM har..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

angående algerna så har inte nått direkt problem med dom som jag kan se. Jag tycker jag har mycket mer i mitt kar.......

Hur länge har det varit igång?

2.5 vecka med levande sten i.

Tillsatt Nitro Bac under 4 dagar och haft ljus på ca 10 timmar (har dragits ned till 7 timmar nu iom ökad alg aktivitet). Min "städpatrull" har varit där 1 vecka.

Korallerna lade jag dit för 3 dagar sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sänker du ljus tiden mer så kommer nog snäckorna att hinna med tillväxten på algerna.

du skulle börjat lite mjukt med belysningen.. kommer nog att lösa sig med tiden.

mvh manne

Ja tack för svaret.

Kommer sänka det lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J den som har en separat strömkabel som inte har någon speciell plats i den medföljande grendosan.

Därför formulera jag den som "extra". Sitter bakom cirkulationspumparna och blåser in i akvariet.

Ser ut som en processorfläkt. Sänkte temperaturen men låter högt..precis som allt annat som RSM har..

Jag köpte en PC fläkt till mitt och satte på en batterieliminator så jag kan styra varvtalet. Och så bytte jag ut "sidofläktarna" mot 60mm datafläktar som var betydligt tystare och flyttade mer luft. Fast då fick jag modda lite med dremmeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker 7 timmar belysning efter 2,5 vecka låter mkt.

Jag fick rådet från Korallfisken att man skulle ha 1 timma om dagen i helst veckor för att slippa alger osv. Jag hade 6 timmar om dagen tills jag hörde det och har nu sänkt till 1 timma. Ska höja till 2 om en vecka. Har du inget levande mer än lite sniglar osv så är det ju inget som kräver att du ska ha ljuset på. Det är ju bara att det ser trevligare ut. Det är en annan sak sen när du skaffar lite koraller som lever på ljus.

Men detta är bara vad jag hört från Korallfisken som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser så har du ju bla xenia som är beroende av ljus och därav borde du inte minimera ljustiden alltför mycket. Och lite alger är väl inget du behöver vara rädd för som det ser ut nu så ser det inte alls illa ut.

Skönt att höra :)

Efter några svordomar så lyckades jag bygga om det samt knyta fast skivanemonerna med fisketråd. De hade en tendens att ramla ned mellan stenarna.

Är klart nöjd med bygget. det är stabilare än det ser ut.

post-4349-14468916702414_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är jag inte säker men du borde nog släppa anemonen igen.....dom flyttar sig själv till det stället som passar dom bäst......

Som sagt är inte säker!!??

Är det sant?!?

Polarn sa att jag bör sätta fast dem tills det växer fast i stenen och sedan lossa tråden.

Som det var tidigare så flög de runt och hamna mellan stenar och upp och ned.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser helt normalt ut tycker jag. Bara ta det lugnt, korallerna klarar sig bra på 4timmar ljus i ett antal månader (som jag kört) så det är ingen fara att dra ner det dit. Sen tycker jag ljuset är ganska bra att använda för att reglera algtillväxten. Växer det för bra, dra ner på ljuset, är det lugnt ett tag så kan man dra upp det lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser helt normalt ut tycker jag. Bara ta det lugnt, korallerna klarar sig bra på 4timmar ljus i ett antal månader (som jag kört) så det är ingen fara att dra ner det dit. Sen tycker jag ljuset är ganska bra att använda för att reglera algtillväxten. Växer det för bra, dra ner på ljuset, är det lugnt ett tag så kan man dra upp det lite.

Fint kar. lättare att bygga när det är lite större plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sant?!?

Polarn sa att jag bör sätta fast dem tills det växer fast i stenen och sedan lossa tråden.

Som det var tidigare så flög de runt och hamna mellan stenar och upp och ned.

Skivisar är väl inte så duktiga på att vandra som vanliga anemoner som verkligen kan promenera dit dom vill. Dom är mer, gillar jag inte läget så lossar jag på foten och flyter runt och hoppas hamna på ett bättre ställe, och då fästa på underlaget igen. En av mina som släppte taget fastnade i min nano-stream pump och såg allmänt bedrövlig ut (helt fantastiskt hur små dom kan krympa till om dom vill). Jag la den bara på ett lite bättre ställe där den fäste sig. Så har du ingen chans att hitta nån tillräckligt lugn plats så dom inte virvar iväg så rekommenderar jag väl att på nåt sätt hålla fast dem tills dom fäster sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...