rickard598 Postat 20 april 2009 Postat 20 april 2009 Kyler pet-flaskor effektivt? kan det kyla för effektivt? Citera
-=Mr_B=- Postat 20 april 2009 Postat 20 april 2009 spar nog ihop till en riktig kylare istället!IceProbe är en riktig kylare. ;- )Har du funderat på vilken kyl kapacitet du behöver?B! Citera
Coralkiller Postat 21 april 2009 Författare Postat 21 april 2009 ska ner ca 4 grader i temp just nu ligger jag på 29C Citera
-=Mr_B=- Postat 21 april 2009 Postat 21 april 2009 Jag tänkte mer på hur mycket effekt du gissade på att du skulle behöva. Jag har ingen aning, allt jag använt IceProbe till är kall dricka. :- )Om man sneglar lite på Peltier kylare på nätet ser det ut som om de räknar med 1-1.5w / liter men de specificerar inte hur kallt de förväntas kunna göra vattnet. 600-900w är många IceProbe's för att inte tala om el förbrukningen vid kontinuerlig drift (en TEC drar mer än dess specificerade kyleffekt) (De enda jag hittat som specificerat kylkapacitet är Aquamedic, och de dräper till med 2w /liter för en 3 gradig sänkning (För TEC kylare))Men oavsett, så tittar man runt lite ser det ut att bli ohållbart med TEC till 600 liter. Aquamedic Titan 500 påstås klara 5 grader på 500 liter. Kylkapacitet 395w. Det borde komma jäkligt nära 4 grader på 600 liter. Alltså MINST 8'a IceProbe's , och då runt 600w elförbrukning i drift. Titan 500'an drar knappt 200w... Titan 500 kostar runt 6500:- Ice probe kostar någonstans 150-160 dollars st... Iofs kanske man inte behöver termostaten till alla enheterna, och då slipper man 50 dollar per enhet, men i alla fall. Det känns dåligt prisvärt i den här skalan.Tyvärr. Ignorera min ide.B! Citera
Coralkiller Postat 21 april 2009 Författare Postat 21 april 2009 Jag tänkte mer på hur mycket effekt du gissade på att du skulle behöva. Jag har ingen aning, allt jag använt IceProbe till är kall dricka. :- )Om man sneglar lite på Peltier kylare på nätet ser det ut som om de räknar med 1-1.5w / liter men de specificerar inte hur kallt de förväntas kunna göra vattnet. 600-900w är många IceProbe's för att inte tala om el förbrukningen vid kontinuerlig drift (en TEC drar mer än dess specificerade kyleffekt) (De enda jag hittat som specificerat kylkapacitet är Aquamedic, och de dräper till med 2w /liter för en 3 gradig sänkning (För TEC kylare))Men oavsett, så tittar man runt lite ser det ut att bli ohållbart med TEC till 600 liter. Aquamedic Titan 500 påstås klara 5 grader på 500 liter. Kylkapacitet 395w. Det borde komma jäkligt nära 4 grader på 600 liter. Alltså MINST 8'a IceProbe's , och då runt 600w elförbrukning i drift. Titan 500'an drar knappt 200w... Titan 500 kostar runt 6500:- Ice probe kostar någonstans 150-160 dollars st... Iofs kanske man inte behöver termostaten till alla enheterna, och då slipper man 50 dollar per enhet, men i alla fall. Det känns dåligt prisvärt i den här skalan.Tyvärr. Ignorera min ide.B! hehe ja det låter som att det enda riktiga är att köpa en riktig kylenhet till karet! frågan är ju vilket märke man ska välja för att få mest för pengarna! mvh Jerry Citera
Coralkiller Postat 27 april 2009 Författare Postat 27 april 2009 någon som har en kylare med trasig termostat till salu hör gärna av er. mvh Jerry Citera
malm Postat 27 april 2009 Postat 27 april 2009 Då kan jag tipsa om vår lokala saltbutik (jag har 3 mil dit) i Kristianstad.Köper du då mer än 1 fisk där så ligger du redan på bra + (inkl. bensin) om du kör dit.Men eftersom du har en bit att köra så är det alltid bra att ringa innan.Han är inte omöjlig att ta hem på beställning heller!!Var uppe i K-stad och hälade på henke och jonas. Var då inne på Zoologiska där... trevlig butik, med trevlig personal..väl värt dom 10 milen från landskrona kan jag säga... stod nog och snackade där i en timme eller 2... inte lika mycket saltkar som zoogiganten, men mycket fina kar, och som sagt lite billigare än på denna sidan av skåne tyckte jag iallfall... kommer nog att titta upp där fler gånger... Citera
Coralkiller Postat 28 april 2009 Författare Postat 28 april 2009 TADAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!löste kyl problemet idag! satte i en fläckt i överskåpet med ett djävulskt drag i!!låter som ett JAS som startar när man slår på den men fan vad bra tempen kröp ner hamna på 28,3 istället för att ligga på 30,6. så nu är jag nöjd den får gå när vi inte är i rummet hehe så slipper man huvudvärken Citera
Coralkiller Postat 4 juni 2009 Författare Postat 4 juni 2009 är det någon som kan tippsa om ett billigt ställe att fylla på Co2 i norrköping / Linköpings trakterna? mvh Jerry Citera
Coralkiller Postat 25 juni 2009 Författare Postat 25 juni 2009 Hitta ett bra ställe att fylla tuber i norrköping! Presto, ligger nere vid saltängensmekaniska eller lekhuset för er som känner till det bättre bra pris hade dom oxå! Citera
Coralkiller Postat 25 juni 2009 Författare Postat 25 juni 2009 Bild på min nya bubbelkorall och min cristmastree.sen så har ju kalkalgerna tagit sig en hel del sen sisst!sen fick jag med en bild på min gobie och mitt algproblem i sanden som blommat upp nu i sommar! inte vackert! Citera
Coralkiller Postat 25 juni 2009 Författare Postat 25 juni 2009 hel bild på karet o min ny startade reaktor! Citera
Laggeman Postat 26 juni 2009 Postat 26 juni 2009 Hehe, din högra Co2-tub ser ut som en mus från IF-reklam. Citera
Coralkiller Postat 26 juni 2009 Författare Postat 26 juni 2009 Hehe, din högra Co2-tub ser ut som en mus från IF-reklam. Haha jävligt sant Citera
Coralkiller Postat 1 juli 2009 Författare Postat 1 juli 2009 kan kalkreaktorn ta skada av att man kör den för lite?jag kör min Aquacare size3 1 timme om dagen men vatten flödet o luften är på hela tiden, vad tror ni? mvh Jerry Citera
Coralkiller Postat 1 augusti 2009 Författare Postat 1 augusti 2009 nu kanske jag löser problemet med algerna ska börja tillsätta coralsnow! återkommer med resultat Citera
Coralkiller Postat 1 augusti 2009 Författare Postat 1 augusti 2009 Så du lämnar inte hobbyn alltså? nej hehe lyckades övertala frugan att få behålla akvariet även fast jag köpte jänke-bil =)känns skönt, det tog verkligen imot at sätta ut det på annons! Citera
Coralkiller Postat 10 augusti 2009 Författare Postat 10 augusti 2009 Nu har jag börjat med tillsättningen av coralsnow! och med stor framgång! dom bruna algerna har börjat avta och inga slämtrådar syns till! kan starkt rekomendera det ! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.