Sillen Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Jag håller på att föra ett litet eget artregister men jag är osäker på denna Euphyllia. Är det någon som vet vad det är för sort så jag slipper kalla den för E sp? Citera
Ted Camenius Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Tror det är en Euphyllia paraancora du har Citera
DaTrucka Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Kanske euphyllia divisa eller paradivisa. Citera
Sillen Postat 31 januari 2009 Författare Postat 31 januari 2009 Och jag som var inne på att det var en cristata. Citera
Ted Camenius Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Kanske euphyllia divisa eller paradivisa.Kan vara paradivisa också.. den han har är förgrenad så divisa kan uteslutas. Citera
Benighted Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Har den ett förgrenat eller massivt skelett? Citera
mano Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Jag röstar för E. divisa eller E. paradivisa beroende på skelettform. Citera
Ted Camenius Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Den jonas har är förgrenad så det är en paranågonting Citera
mano Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Den jonas har är förgrenad så det är en paranågontingIsåfall E. paradivisa, för E. parancora har likadana polyper som E. ancora, dvs. "T" eller ankarform. Men hur vet du att den är förgrenad, det är inte så att du blandar ihop paranåntings förgrenade skelett med E. divisa och E. paradivisa's förgrenade "polypspetsar"? Citera
Sillen Postat 31 januari 2009 Författare Postat 31 januari 2009 Jag har nu undersökt det hela bättre och konstaterar att det är 2 olika sorter som sitter tillsammans.Skelleten är förgrenade! Citera
Sillen Postat 31 januari 2009 Författare Postat 31 januari 2009 Isåfall E. paradivisa, för E. parancora har likadana polyper som E. ancora, dvs. "T" eller ankarform. Men hur vet du att den är förgrenad?Jag tror det är en av vardera. Att han vet det beror på att han har varit här ett par gånger, kan säkert mina arter bättre än mig! Citera
mano Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Okej, då förstår jag. Då röstar jag iaf klart på paradivisa, med tanke på förgrenat skelett. Citera
Benighted Postat 31 januari 2009 Postat 31 januari 2009 Med förgrenat skelett så måste jag också rösta på Euphyllia paradivisia på den du har på bilden. Då alla (som jag läst om i.a.f.) andra arter har odelade spetsar i olika form på sina tentakler.E. cristata har odelade runda spetsar på sina tentakler. Citera
Sillen Postat 31 januari 2009 Författare Postat 31 januari 2009 Tack för hjälpen! Jag har lärt mig lite mer hur man ser skillnad mellan de olika Euphyllierna.Isåfall E. paradivisa, för E. parancora har likadana polyper som E. ancora, dvs. "T" eller ankarform. Men hur vet du att den är förgrenad, det är inte så att du blandar ihop paranåntings förgrenade skelett med E. divisa och E. paradivisa's förgrenade "polypspetsar"?Jag är enig med er att den som är på bild är en Euphyllia paradivisa. I verkligheten sitter den tillsammans med en annan Euphyllia som jag efter denna lektion tror är en E. parancora. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.