Gå till innehåll

Mattias hörnburk


Mattias

Rekommenderade inlägg

Halloj på er !

Nu har jag tröttnat på Diskus och sötvattensklabbet (igen) Så nu åker klabbet ut :)

Det är en hörnburk som har måtten 120x120 x42x42x115 Höjden är 55 och djupet ifrån hörnet bak till framrutan är 115cm

Nu är det lite tajt i överskåpet, så jag kan endast ha 90cm 30w långa lysrör. Har idag 4st, men det går ju klämma in hur många som helst igentligen. Det är T8 rörhållare, antar att de inte går att bygga om till T5 :( Eller kanske satsa på MH eller kanske LED om det går att hitta nått vettigt som passar i överskåpet.

Det är borrat i bakhörnet m 2st 32mm hål, ett inlopp och ett få väl bli utlopp.

Nu vill jag ha tips och ideer på ljus, cirkulation, och övrig teknik. Jag är inte grön på detta, men det är några år sedan jag håll på. Och jag känner att jag lite efter. Skummare har jag en ny i karton sedan förut. En Aquacare 1000, sump har jah oxå.

Inriktningen blir nog fisk, lps, och mjukisar, men allt beror på hur jag kan lösa belysningen på ett kostnadseffektivt sätt. El är dyrt :(

f3823862.jpg

zbl25123.jpg

Kom igen nu med trevliga ideer, hjälp mig designa mitt nya saltkar.

Här är en bild på hur mitt förra såg ut ca 540 liter m btn bakgrund.

T4z25820.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • Svar 164
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jahapp.då har det hänt lite. Har beslutat att köra 2x250w mh 10 000K samt 2x30w Osram 67, vill köra så lowtech det bara är möjligt.

Skummaren är en Aquacare 1000v, returpumpen är en Eheim 1060. Mer teknik än detta vill ja eg inte köra, troligen kommer jag koplettera m ett fosfatfilter.

Cirkulationen i burken kommer skötas av 2st MJ mods Visijet 1200, det menas att de flyttar 7000l/h. Vi får väl se hur det är med det :)

Jag har målat ställning, kagt in plastmatta i sumpskåpet och fixat ordentligt m uttag.

Bilderna suger, men det ger en hint om hur det ser ut.

Nästa vecka skall det i ca 90 kg ls, bara mina beställda grejjor ifrån Bioted kommer nångång.

Owerflow

Ocw68929.jpg

Fulfisk !

Z0a68979.jpg

Sumpen

LUM69014.jpg

Jag inser redan nu att jag kommer få problem med microbubblor, filtermattan trodde jag skulle få bort bubblorna. Men ikke ! Några fröslag på hur jag skall göra ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet kommer allt ut där det skall :) Nu loopar jag systemet, bara för att testa ljudnivån på sumpen. Kan hända att det blir färre bubblor ur skummaren när jag kör "live"

Laggeman, du skriver bubbelfälla... det får du förklara bättre.

Skummaren....'

bild124.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, den såg ut så på andra sidan, det var ju skillnad det. Ja det borde ju inte vara mer bubblor utanför skummaren oavsett.

Hur länge har den varit igång? Det brukar oftast ta en stund innan dom blir inkörda, veckor i vissa extremfall. Prova ratta lite med inställningarna både för luften och vattnet.

Som bubbelfälla kan du sätta en bit filtermatta på utloppet från skummaren, trä på en bit typ 10x10x10cm kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Har jag förstått det rätt att vattnet rinner över i kammaren där bak, och sedan upp genom röret som har sin genomföring inne i själva visningsdelen och sedan ner i sumpen den vägen?

Om så är fallet, varför valde du inte att sätta glasväggen framför genomföringen istället?

Hur har du tänkt att vattnet ska ta sig upp över kanten o ner i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag provkört mina visijet 1200 m MJ mod, inte ett gruskorn ligger kvar. Vilket dxxxa drag ! får nog omvärdera det där lite, kanske räcker med en sådan. Och komplettera med nått lite mindre, tyvärr brummar de lite. Men det kanske sliter in sig....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Onsdag morgon åker jag till Leksand, och hämtar upp levande sten fiskar och koraller. Skall försöka få med mig så mycket som möjligt av det vatten det levande går i, för att blanda upp det med mitt nya vatten.

Jag hoppas jag kan få till en nice layout med de nya stenarna och koraller jag skall jag skall hämta.

Så här ser det ut nu när vattnet klarnat upp.

ioE21813.jpg

gh521847.jpg

S9B21873.jpg

eBZ21899.jpg

EM221923.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag hämtat lite levande i Leksand. Det blev en del sten i karet, men jag känner mig nöjd m resultatet. Finns fin LS över, om någon är sugen 70:- /Kg

Det är 15 st Euphyllior 2st Sinularia, okänt antal Skivanemoner, 3st stenar m knappar. Räkor och turbosar.

Belysningen är 1st Narva 20 000K och en BLV 20 000K (skall bytas mot Narva), 2st Osram 67.

Och bilderna då..... är inte helt överens m kameran ännu....

imi86944.jpg

QaF87058.jpg

5gi87112.jpg

8fx87335.jpg

bwL87398.jpg

thg87434.jpg

xGX87571.jpg

BLG87667.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...