Gå till innehåll

nitriten vill inte ner, vad är det för fel?


AlexanderClown58l

Rekommenderade inlägg

Startat ett nanokar 58l för 11dar sedan, men nu när ja gjort ett aquaquicktest så är nitriten fortfarande på 25mg/l,

det har börjat växa brunalger som lagt sig istortsätt över ''halva'' den stora LS:en på sanden och även en del på korallstenen..

ska ja vänta o låta dagarna gå?

ljuset har jag ökat med 1 timme per dag som de flesta rekommenderar att göra,

har någon något tips eller är detta FULLT normalt? Dela med er egna erfarenheter och tankar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ca. 5-6tim belysning, nej inte blandat ihop nitrit o nitrat:) jag ringde till bromma zoo och frågade vad jag skulle göra, de tipsade om att hälla i mer bakteriekultur, som ja köpt nu då och hällt i så jag hoppas det blir en förbättring nu närmaste dagarna!

ciruklationen är går på fullspann, förutom att de lilla rör som går ut nu måste jag borra upp hålen på, om röret+hålen riktas rakt åker sanden upp pga. så små fina sandkorn, så de sprutar rakt ut nu(under vatten såklart)

tips? bra eller dåligt?>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på mitt hotell röret riktat lite uppåt så man får cirk uppe på ytan och får bort filmen som brukar bli där.

Nitriten vet jag inte om du kan få ner via bakterier, tror det är svårt men är inte tillräckligt kunnig på det då jag vet att nitrit försvinner av sig själv och har med uppstarten att göra. Rekommenderar dig att köpa tester ifrån Elos eller salifert, dom är ganska pålitliga.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är "aquaquicktest"?

Googlade lite snabbt och fick denna träff, om det är en sådan du mäter med verkar bara funka i sötvatten. Vad står det på ditt test egentligen?

Precis som någon skrev tidigare här, använd tester av bra märke. Annars kan du lika gärna skita i att mäta.

Ungefär som att försöka mäta feber med en runt utomhustermometer för 29:-

Man får ett svar men frågan är om man kan lita på svaret?

575_s.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte ha att göra med att han kör rätt mkt ljus på?

Jag har fått rekommenderat att man ska ta det rätt lugnt med lyse de första veckorna. Jag körde på efter rekommendationer här på forumet i de nybörjarguider som finns men fick sen höra i min lokala butik att jag varit alldeles för ivrig och genast skulle sänka till en-två timmar om dagen igen och ha det så i 1-2 veckor till innan jag ökade. Jag har gjort så nu och har inte en endaste ful alg i mitt kar.

Jag frågar alltså för att lära, inte för att kritisera på något sätt. Jag är själv helt grön när det gäller sånt här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är "aquaquicktest"?

Googlade lite snabbt och fick denna träff, om det är en sådan du mäter med verkar bara funka i sötvatten. Vad står det på ditt test egentligen?

Precis som någon skrev tidigare här, använd tester av bra märke. Annars kan du lika gärna skita i att mäta.

Ungefär som att försöka mäta feber med en runt utomhustermometer för 29:-

Man får ett svar men frågan är om man kan lita på svaret?

575_s.gif

Det kanske man ska prova när man har feber någon gång? ;)

Kan det inte ha att göra med att han kör rätt mkt ljus på?

Jag har fått rekommenderat att man ska ta det rätt lugnt med lyse de första veckorna. Jag körde på efter rekommendationer här på forumet i de nybörjarguider som finns men fick sen höra i min lokala butik att jag varit alldeles för ivrig och genast skulle sänka till en-två timmar om dagen igen och ha det så i 1-2 veckor till innan jag ökade. Jag har gjort så nu och har inte en endaste ful alg i mitt kar.

Jag frågar alltså för att lära, inte för att kritisera på något sätt. Jag är själv helt grön när det gäller sånt här.

Vad jag vet så kan nitrit aldrig ha att göra med för mycket lyse på, man brukar få endel alger då men inte nitrit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitritnivån har inget med ljuset att göra - endast med nedbrytningen av ammonium till nitrit och nitrat. Denna nedbrytning är inte på något sätt påverkad av ljus eller mörker. Nitrit är ett tecken på att den sk nitrifikationen inte kommit igång. En nitritnivå på 25 ppm är helt otänkbar om du inte har urinerat i karet. För den test (stickor) du använder gäller samma sak som alla andra sticktester - släng dem - de visar inte rätt ens i sötvatten och duger inte ens till att ge ens en aning. Använd en dropptest i stället (det är samma princip för både salt och sötvattenstester vad gäller nitrit och dropptester) från någon känd tillverkare. Bakteriekulturen tillsätter du varje dag (det räcker inte med en insättning).

Nitrit är inte speciellt skadligt för saltvattensfiskar men ger en indikation på att det kan finnas en del ammonium i karet som i sin tur kan orsaka farliga nivåer av ammoniak.

MVH Lasse

PS Ja stickor är busenkelt - i alla fall att tjäna pengar på - något annat duger de inte till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej! Konstigt då! Hur kan jag lita på ett dropptest, och var finner jag det?

Finns bland annat på Bromma Zoo har jag för mig stog och fingra på ett paket själv.

Annars så har Akvarielagret det jag har själv beställt ett Salifert test av dom.

Själv så använder jag dom dropp testerna som ingår i RSM start kitt, dock så finns inte alla tester med, men dom man behöver i början ingår i paketet plus en hel del annat.

Finns säkert fler butiker.

EDIT: Rickard va visst snabbare....

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

larvigt har testat både dropp tester och stickor på tex nitrat o kolla färgen i röret med stickan inte mycket som skiljde, så visst kan man klara sig med stickor man får alla fall ett hum om hur det är.. istället för att inget ha alls o så skiter de sig o man fattar inget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...