Gå till innehåll

Dags för större burk..


Nicke_W

Rekommenderade inlägg

Då va det dags att uppgradera sig en anning.

Clown hotellet va mer eller mindre ett inpuls köp, jag hade igentligen tänk att start ett sötvatten igen, men kunde låtabli då man stog och stirra på alla trevliga saltvarelser i butiken plus att jag alltid har velat ha ett slatkar.

Så jag tänkte jag ska bane mig testa det här med saltvatten, vilket nu man har gjort i några månader och har fasnat för det.

Har nu funderat en hel del men har inte bestämt mig för om jag ska sattsa på ett komplett RSM eller köpa allt "löst".

Jag kan tyvärr inte ha så mycket större än ett 200L kar idags läget ändå.

Annars hade jag lätt skaffat ett runt 400L.

Vad tycker ni jag ska välja ?

För och nackdelar mellan ett RSM eller köpa allt löst, kom gärna med förslag när det gällar teknik delen tex pump/ar ,skumare etc.. om ni hellre skulle köpa allt löst.

Tack på förhand!

Mvh

Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med att köpa allt i lösa delar mot ett RSM är nog mest att du väljer delar själv och kan få det precis som du vill ha det med mått, teknik och utseende.

Fördelen med ett RSM att du ändå får mycket kar för pengarna, även om många byter ut en del saker för att få ner ljudnivån tex eller bättrar på belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett RSM som nybörjare för ca 1 år sen. Det var praktiskt att allt fanns i ett färdigt paket som är relativt enkelt att sätta ihop och få att fungera. Det var bra och jag ångrar det inte och skulle göra likadant om jag kunde åka tillbaka i tiden och starta om.

MEN - däremot så har jag funderat på ett större kar åtminstone nån gång i framtiden. Och då är jag mycket mer skeptisk till ett färdigpaket-lösning eftersom jag kommit på under mina experiment med RSM vad jag vill ha. Ett färdigpaket är ju på ett visst sätt så att säga. Till exempel:

jag var missnöjd med cirkulationen/strömmarna i rsm och satte i en extra streamer = nästa kar jag köper kommer vara utrustad med tillräcklig cirkulation från början nu när jag vet vad jag vill ha

jag är lite missnöjd med att det är rätt krångligt att komma åt pumpar med mera för rengörning = nästa kar får fasen vara lättare att underhålla

jag är lite missnöjd med karets dimensioner, hade gärna sett lite större djup och lite mindre höjd = nästa kar får ha bättre dimensioner

skummaren låter för jävla mycket = nästa kar får ha en tystare skummare och/eller en sumplösning som kan dämpa ljudet

etc

Jag kanske köper ett färdigpaket som större nån gång i framtiden - men inte lika okritiskt som i mitt första köp. Jag läste ändå på och snackade lite med folk om rsm innan - men det är skitsvårt för det kan ändå vara osäkert om det passar just mig (eller dig). Jag är t ex inte jätteintresserad av väldigt ljuskrävande SPSer och retar mig därför mindre på ljuset i rsm än vad andra är...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant läsning Mattias, skummaren lär åka ut om det blir ett RSM 130L.

Och så va det här med ljuset, jag har idag i stort sett bara diverse mjukisar någon stjärnpolyper och liten euphyllia i mitt hotell har inte ändrat nått i detta kar.

Tänkte försöka mig på med just mer LPS och SPS koraller, dock inte som svåraste med nästa kar.

Duger ljuset i ett RSM då eller bör man uppgradera det med andra rör eller byta ut rampen ?

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta LPS lär du kunna ha i RSM med befintligt ljus enligt RSMs egen utsaga, men det finns också många som ljusmässigt klarar att ha LPSer har jag sett på olika ställen på nätet. Jag har en Euphyllia som verkar trivas bra t ex. Och för ett par veckor sen köpte jag en Turbinaria som hittills ser väldigt bra ut. Sen vill jag inte prata om min Caulastrea som inte mår bra för det är mitt eget fel (tappade ner påsen vid inkoppning så det blev i princip ingen acklimatisering alls + placerade fel från start) men jag är rätt säker på att ljuset inte är problemet i det fallet.

SPSer kan nog vara mer problematiska lite beroende på vilka sorter du är intresserad av. Montipora brukar föreslås till exempel. Fundera ut vilka SPSer du vill prova innan du bestämmer dig för vilket kar är mitt råd - det är också så jag ska göra inför nästa köp. Du kan ju kolla runt lite på nätet också. Genom att bara söka på sps rsm i google hittade jag snabbt den här:

http://www.reefsanctuary.com/forums/red-sea-max-owners-club/42572-sps-standard-lit-rsm.html

som ju har lite riktlinjer och beskrivningar av andras erfarenheter av montipora i rsm till exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir nog lite mer planeing ändå vid inköp av djur och koraller till nästa burk.

Jag vill i alla fall inte ha nått som gräver runt i sanden som min pistolräka göra, ser ut som ett sandtag till och från på sina ställen då han har vart i farten :D

Några koraller som jag vet idag som jag skulle vilja ha ikommande kar är..

Seriatopora hystrix

Montipora

Acropora

Euphyllia

Plerogyra sinuosa

Catalaphyllia

Caulastrean

Solkorall

Både euphyllia och montipora har jag i små fraggar, dom kommer att få flyttas över.

Ska kika på länken och googla lite då tackar.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne sådär får du ju inte säga, jag har precis köpt min andra Acroporafragg idag till mitt RSM. :lalalalala:

Sen måste jag lägga till att ljuset i RSM250 ska vara bättre än i RSM130 enligt tillverkaren. De hävdar att alla LPS och vissa SPS (Stylopora, Seriatopora, osv) ska funka i RSM130 och att alla både LPS och SPS ska funka i RSM250. Detta alltså med avseende på belysning och cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Har nu kikat runt i diverse butiker och alla RSM 130L svarta är så klart slut :smiley24:

Blir en sväng till akvarielagret och se om dom har någon intressant kar.

Stog och kolla på detta kar annars AQUAEL 112L http://www.shopakva.sk/images/aquael-pearl80.jpg

Vad tror ni om det kan det va nått ?

Ljusrampen åker ut i så fall..

/Nicke

Mitt nuvarande kar är en AquaEl 112L. Lätt modifierad för att få skummaren att passa och har ökat belysningen i den med lite DIY T5 tillägg. Vill man ha ett billigt och helt okej akvarium så har jag inget att klaga på när det gäller det, förutom storleken då, 600L vore ju roligare :). Men som sagt, du kan ju kolla in min balja i länken i min signatur så får du se hur det ser ut hos mig med ett sådant kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman, annons har funnits ute sen någar dar tillbaka, har inte hört nått.

Jag skulle gärna vilja ha ett 280L kar eller ännu lite större, problemet är att jag inte har plats för ett sånt kar idag tyvärr :(

Har satt en gräns på 150L till 200L som max, och inget kar som är över 1,5 meter långt hehe.

Benighted, ditt kar såg väldigt fint ut, ska kika och läsa mer blädra bara igenom tråden som hastigast.

En liten fråga till.. jag har ett kar på ca 40L som ska användas som krabb/räk akvarium och någon lätt korall typ exina och sjärnpolyper..

Vad bör jag ha för teknik i det lilla karet för att få bort lite skit och sånt och som inte tar upp så mycket plats, då karet är lite tokigt i sig.

Det är högre än ett clown hotell men smallare, några tips eller bör jag sattsa på ett annat ?

Tack på förhand!

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet har nu hamnat på sin plats, tekniken är på väg i nu också håller på och monterar för fult :)

Blir till att köpa en osmos annlägning då lönen kommer och förhoppningsvis 10kg LS.

Tänker köra runt 20kg för lite / mycket ??

Finns det någon möjligthet att ha en mandarin i detta kar ?

Eller är det på tok för litet ?

Annars blir det någon/några färg glad gobys.

Anngånde räk/krabb burken något tips på lämplig teknik, tänkte mest på renhålning/filter nått som är smidigt men ändå bra tacksam för svar.

ps. start en ny tråd då RSM:et är igång..

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst behöver en Mandarin gott om mat. De får de ofta i kar med mycket sten där du kan få en tillväxt av småkryp som de gärna jagar efter. Man kan få dem att ta frysfoder, men de kan sällan överleva en längre period på enbart frysfoder, de behöver det levande för att klara sig. Vissa tar även pellets så har du tur kan de klara sig fint även med lite mindre sten, men karet bör vara större än ett RSM och det bör vara väl inkört med gott om levande foder. Tänk på att även andra fiskar plockar småkryp och kan på så sätt konkurrera om mandarinens foder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...