Gå till innehåll

Korallsten(död) + levande sten=?


akvariemac

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har stoppat i korallsten, den döda sorten. Det är en större sten som jag ville ha pga. formen. Jag har haft bra värden i mitt RSM och det växer och knakar här och där på levande stenen.

Vad händer när man stoppar i denna torkade sten, blir det andra värden i akvariet pga den och vad händer då. Jag har nämligen introducerat två små djur(fiskar clowner,,borde kunna det exakta namnet men minns ej) och har i nära anslutning även stoppad i denna "döda" och torra sten.

Akvariet har varit igång några veckor, men jag har haft vattnet och levande stenen igång längre i ett annat kar utan belysning. Värdena har hela tiden legat bra.

Jag har i efterhand tänkt till och undrar nu vad som kan hända?

Vad gör jag nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Konstigt att man , trots ett helt liv med div. akvarier och fiskar, slutar tänka när man börjar på något nytt. Värdena är trotts allt bra, men har nu förstått att det kan vara bra att mäta på olika tider på dygnet istället för alltid på samma tid.

Har nu sett spår efter krabba i akvariet,,,kul tycker jag även om andra skulle tycka annorlunda. Även rörmask och lite annat börjar "rocka" (-:

Har frågor om vad som är skadligt i akvariet...startar en ny nybörjar tråd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag körde med död korallsten när jag startade, lakade ur den i en hink vanligt vatten först, en vecka med vattenbyte i hinken 2 ggr om dan... ändå fick jag kopiösa mängder nitrit från den... i början var mina nitrittester neonfärgade, såhär efter 1 1/2 månad när min nitrit försvunnit så känner jag att jag skulle skitit i den stenen i början... nu däremot har den fått både kalkalger och blivit beväxt med xenia och är då mkt roligare att ha i karet...

har även läst om att man kan rensa död sten i en väteperoxidlösning för att oxidera ut allt "biologiskt" och bara ha kvar kalken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...