Gå till innehåll

Vilka djur vill man inte ha i akvariet?!


akvariemac

Rekommenderade inlägg

Jag har läst div. artiklar osv. om att man tex. med ny LS ska skölja den och lägga den i en hink med sötvatten och sedan kunna plocka bort från hinkens botten de djur men inte villa ha innan man planterar den stenen i akvariet. (om man nu visste vad man inte ville ha!)

Jag har inte gjort så. Jag har lagt i stenen i akvariet, det finns inte mycket den kan skada. Nu undrar jag dock, eftersom det börjar komma rörmaskar, krabbor och div. annat vad vill man ha och vad vill man inte ha?!

Jag tycker t.ex. att en krabba kan vara kul, men har förstått att vissa krabbor gör mycke skada i akvariet och bör snabbt spårlöst försvinna ur akvariet. Jag har även förstått att något som kallas glasrosor skall förpassas till återvinnningen, men hur ser de ut?

Kan någon hjälpa till att ge bedämning och gärna bilder på sådant man inte vill ha så att en nybörjare som jag kan ha en chans att upptäcka dessa djur och inte tar bort fel saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst div. artiklar osv. om att man tex. med ny LS ska skölja den och lägga den i en hink med sötvatten och sedan kunna plocka bort från hinkens botten de djur men inte villa ha innan man planterar den stenen i akvariet. (om man nu visste vad man inte ville ha!)

Jag har inte gjort så. Jag har lagt i stenen i akvariet, det finns inte mycket den kan skada. Nu undrar jag dock, eftersom det börjar komma rörmaskar, krabbor och div. annat vad vill man ha och vad vill man inte ha?!

Jag tycker t.ex. att en krabba kan vara kul, men har förstått att vissa krabbor gör mycke skada i akvariet och bör snabbt spårlöst försvinna ur akvariet. Jag har även förstått att något som kallas glasrosor skall förpassas till återvinnningen, men hur ser de ut?

Kan någon hjälpa till att ge bedämning och gärna bilder på sådant man inte vill ha så att en nybörjare som jag kan ha en chans att upptäcka dessa djur och inte tar bort fel saker.

Google är din vän!

Vad man vill ha eller inte är ju väldigt individuellt.

Jag skulle t.ex. gärna ta emot en pistolräka ifall någon inte skulle vilja ha den.

Glasrosor finns det de som inte bryr sig om ifall de inte tar över hela karet, däribland jag själv, har nog en 3-4 stycken spridda i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamod...

Om man skall vara helt säker borde man doppa sin LS i väteperoxid, men det skulle ta bort hela "levande" effekten i din LS.

Du kommer alltid att få något som du inte 100% vill ha, det hört till spelet, därför får du säkert ett antal coola prylar som du annas inte haft i ditt kar.

Glasrosor kan du alltid kanyla bort senare, krabbor låter sig ofta fångas såsom mantis etc.

Det största problem jag upplev hos mig var en invasion av kolonianemoner, fast de tog över mitt kar eftersom jag helt försummade vattenväxel.

Din störta fiende är dig själv, arter förökar sig inte och blir plågor om de inte har förutsättning för det.

@Jimmy: tror jag har 1-3 pistolräkor i mitt kar som jag hör hela tiden. Men att fånga dem blir svårt och för den delen bor jag tyvärr lite väl långt bort. Så jag behåller nog mina pang pang polare ;)

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Google är din vän!

Vad man vill ha eller inte är ju väldigt individuellt.

Jag skulle t.ex. gärna ta emot en pistolräka ifall någon inte skulle vilja ha den.

Glasrosor finns det de som inte bryr sig om ifall de inte tar över hela karet, däribland jag själv, har nog en 3-4 stycken spridda i karet.

tackar!

Men jag som har ett litet kar och vill ha koraller, kanske en anemon, någon fisk och lägre stående djur. Vad kan vara skadligt där. Krabbor kan vara skadliga, gäller det alla eller bara vissa?, finns det andra djur som "kommer av sig själv" som också kan vara skadliga?

Vad är det som gör att man inte vill ha pistolräkor? eller att man vill ha dem?

Vad jag söker svar på är det som kan vara direkt skadligt eller farligt och som vanligtvis dyker upp i nybörjar akvariet. T.ex. om en krabbsort äter fiskar och koraller så vill jag inte ha den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla krabbor är inte skadliga. Stora krabbor brukar kunna blil besvärliga. Vissa pistolräkor kan bråka med andra djur (jag har en sådan, ett riktgt as som dessutom aldrig visar sig). Andra pistolräkor är toppen, t ex symbiosräkor ur släktet alpheus tillsammans med vissa smörbultar.

t ex min fina C. cinctus och Alpheus bellulus:

http://www.youtube.com/user/ortoceratite

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta brukar väl säga att krabbor som är hårig ska man väl undvika att ha i karet men det finns säkert undantag där också.

Att lägga LS i sötvatten är väl inget heller att rekommendera då detta också lär ha ihjäl det levande i stenen (bakterier mm.) och det vill man ju inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att lägga LS i sötvatten är väl inget heller att rekommendera då detta också lär ha ihjäl det levande i stenen (bakterier mm.) och det vill man ju inte

Precis: Fråga först om man är osäker. Agera sedan när man fått en uppfattning.

Det finns flera som har förstört prima levande sten med att doppa/koka/torka levande sten.

Den bästa vägen att bli av med krabbor och mantisar är att under en lite stund stoppa stenen i en tunna med 1.030 i salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ta det onda med det goda. Det goda är så gott så gott och det onda kan man oftast bli av med eller reducera.

Sen är det väldigt individuellt som Laggeman sa. Vissa tycker att borstmaskar är skitäckliga och äter musslor och koraller och anfaller fiskar och sånt. Visst finns det såna maskar, men de hör inte till de vanligaste att få in i sitt kar. Själv tycker jag dom är söta, fascinerande och bidrar till den biologiska mångfalden plus nyttiga då de äter överbliven fiskmat, ruttnande skräp och fiskbajs. Jag försöker hålla koll på dom och studera dom och så länge jag inte ser eller misstänker dom för att göra nåt dumt så får dom vara kvar.

Det finns grovt räknat 2 skolor när det gäller maskar, krabbor med mera:

1. Allt som du inte vet exakt vad det är och vad det lever av och har för beteenden ska bort för att minimera riskerna.

Fördel: låg riskfaktor

Nackdel: rensar ut "oskyldiga" och nyttodjur för att man är osäker

2. Allt man inte vet exakt vad det är och äter ska hållas under uppsikt men får vara kvar så länge det verkar funka.

Fördel: många roliga och nyttiga bonusdjur i karet

Nackdel: jag skulle inte säga hög, men definitivt högre riskfaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här är lite användbara resurser jag använder för att lista om nåt är dumt eller bra:

http://www.chucksaddiction.com/hitchhikers.html

http://www.reefs.org/hhfaq/

http://www.aquariacentral.com/forums/archive/index.php/t-10062.html

Till exempel...

Okey,, om man läser där så blir det inga krabbor eller snäckor? Krabborna är allt för ofta matglada och förstörare och snäckorna allt som mest jägare (de som följer med stenen).

Det kanske är så att den första tiden är mest spännande beroende av vad för djur som ploppar upp. Den senare tiden i saltvattensvärden är mer spännande för att alla dyra djur man då hunnit samla på sig, kan förgås om något händer i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tråd borde ha inletts med "vad vill man inte ha i akvariet". Det var nog dumt att skriva "djur". Finns det andra saker man inte skall stoppa i? T.ex. det jag gjorde med en död korallsten, borde ha tänkt mig för innan även om det nu verkar ha gott bra,,,hittils.

Man använder t.ex. epoxi för att limma fast koraller. Epoxi är väldigt giftigt och allergiframkallande, hur kan det fungera i akvariet?

När man skall placera en sten i akvariet och inte har sand, vad lägger ni stenen på då? Cellplast?

Kan man ta vilket plaströr som helst för att staga upp stenar?

Vad händer om man lägger en bit av t.ex. Mangrove i akvariet, någon som testat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbor har jag inte stött på någon som varit dåliga och Jaken har nog pyttsat i ett par hundra utan problem. Nakensnäckor har jag däremot stött på en art som va mycket vacker och duktig på att äta mjuka koraller så det går bort för mig,sen har vi några former på plattmask som inte e roliga om det blir för mycket av,borst mask kan kännas i fingrarna om man e tunnhudad men fyller en god funktion i karet.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T.ex. det jag gjorde med en död korallsten, borde ha tänkt mig för innan även om det nu verkar ha gott bra,,,hittils.

Varför skulle man inte kunna använda död sten?

Så länge den är väl rengjord och fri från skit.

Man använder t.ex. epoxi för att limma fast koraller. Epoxi är väldigt giftigt och allergiframkallande, hur kan det fungera i akvariet?

Vem använder Epoxi i ett kar?

Inte jag iaf. Vi använder ett två komponent knådlim som är anpassat för akvarier, eller superlim (cyanoakrylat).

När man skall placera en sten i akvariet och inte har sand, vad lägger ni stenen på då? Cellplast?

På botten, det behövs inget mellan. Vill man vara på den säkra sidan kan man använda plexiskivor.

Kan man ta vilket plaströr som helst för att staga upp stenar?

Nej, en del plaströr släpper ifrån sig gifter, använd PVC som är giftfri, lampligast PVC-U.

Vad händer om man lägger en bit av t.ex. Mangrove i akvariet, någon som testat?

Den växer i rätt förhållanden. Det fiss ett par trådar på guiden som handlar om detta, använd sökfunktionen så hittar du säkert något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T.ex. det jag gjorde med en död korallsten, borde ha tänkt mig för innan även om det nu verkar ha gott bra,,,hittils.

Varför skulle man inte kunna använda död sten?

Så länge den är väl rengjord och fri från skit.

Man använder t.ex. epoxi för att limma fast koraller. Epoxi är väldigt giftigt och allergiframkallande, hur kan det fungera i akvariet?

Vem använder Epoxi i ett kar?

Inte jag iaf. Vi använder ett två komponent knådlim som är anpassat för akvarier, eller superlim (cyanoakrylat).

När man skall placera en sten i akvariet och inte har sand, vad lägger ni stenen på då? Cellplast?

På botten, det behövs inget mellan. Vill man vara på den säkra sidan kan man använda plexiskivor.

Kan man ta vilket plaströr som helst för att staga upp stenar?

Nej, en del plaströr släpper ifrån sig gifter, använd PVC som är giftfri, lampligast PVC-U.

Vad händer om man lägger en bit av t.ex. Mangrove i akvariet, någon som testat?

Den växer i rätt förhållanden. Det fiss ett par trådar på guiden som handlar om detta, använd sökfunktionen så hittar du säkert något.

MYCKET BRA SVAR!!!

Det är precis så här man vill ha det från början . Man är väl medveten om att det finns risker, men bra raka enkla svar kan göra det så lätt att komma igång och vill man krångla till det, gå in på djupet så gör man det senare.

Jag undrar dock lite vad det är för lim "cyanoakrylat". Jag läste inte hela kemistlinjen, då jag fick jobb, så jag kan inte säga vad detta lim innehåller, men borde inte ett "bra" lim döda en del för att fästa ordentligt? Detta lim är nog oxå allergiframkallande.

Krav på medicinska kontroller vid arbete med cyanoakrylat finns i AFS 2005:18 Härdplaster och i AFS 2005:6 Medicinska kontroller i arbetslivet, §§ 8-9 samt 32-38.

Nu har jag iallafall stagat alla stenar med andra stenar på naturlig väg. Inget förutom lite cellplast och en massa levande organismer + en "död"-sten finns i akvariet.

Det lite jobbiga idag är att jag fångat en krabba. Mina barn vill absolut att den skall få vara kvar, men jag kan inte avgöra om den är farlig. En bild kommer imorgon, hoppas på fler råd innan den går till dagens räkfrossa. Det är så kul att se att något händer i akvariet att till och med simmande maskar käns okey. En vit liten simmande smal sak, kan den var farlig?

Kan man ha krabbor i en reservdunk/karantän akvarium utan värmare och cirkulation.?

Jag har nog värdens snart snyggaste RSM.....i Bålsta................

(som någon skrev, jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanoakrylat är helt vanligt superlim, den i gelform fungerar bäst till fragg (jag köper oftast på biltema, när jag har vägen förbi). Dock är det lite jobbigt att limma mjukisar med det, precis som med allt annat lim.

Huruvida det är allergiframkallande eller inte ska jag låta ha osagt, men å andra sidan kan en känslig person få allergi av fel sorts dasspapper med. Jag har inte haft problem iaf. mer än att ångorna kan sticka lite i ögonen om man har dålig luftcirkulation och limmar några cm från näsan.

Det tar säkert död på lite vävnad precis där du sätter klicken, men korallen växer till sig över limningen på bara ett par veckor igen.

Tillbaka till ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...