Gå till innehåll

Problem blanda Deltec salt


rickard598

Rekommenderade inlägg

Började igår att blanda till 40l vatten för ett vattenbyte. Räknade ut att man ska ha 40gram/l eller har jag helt fel där?!. så jag tog 1600gram till 40l vatten. idag när jag mätte vattnet så hade det en salthalt på 1,028 då har det gått i 24h med pump och doppvärmare så tempen är på 25grader. Provade att hälla i ca 10l vatten till, då fick jag en salthalt på 1,024. Är det någon mer än jag som haft problem med detta?

kan det vara något fel på mitt salt?! (kör med hydrometer ifrån Instant ocean som visar samma som refraktometer) Verkar väldigt konstigt detta?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att tvätta hydrometern med ättiksprit och torka ren den noga efteråt. Det behöver inte vara mycket skit på en flytkropp för att den skall visa litet lite.

Ska prova detta, fast jag tycker jag är jätte noga med att skölja den med vanligt kranvatten efter varje mätning men det kanske inte hjälper?

Det går inte att bara skölja med kranvatten efter man rengjort med ättikssprit?!

Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byter salt varje gång hinken tar slut nästan. Det jag har just nu är Tropic Marin Pro Reef men jag har också använt Reef Crystals och Aqua Medic Reef Salt. Och jag har ytterligare några sorter jag funderar på att testa. Jag tror att alla premium salt är mycket bra numer.

KH, Ca och Mg tänker jag inte på för de är lätta att justera in. Korallernas färger och polypexpansion är vad jag kollar mest. Men jag har så mycket vatten att det tar tid innan det blir någon säker skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Du har ingen erfarenhet av deltecs salt? Så det är med andra ord bra att variera sig med saltet en aning? Tänkte isåfall när min hink är slut kanske att man ska köpa 8kg hinkar och byta lite oftare för en 23kg räcker iaf 1år för mig vid 10%byten i veckan om det nu är nödvändigt att göra detta?!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Deltecs salt på tur men ännu vet jag bara hur lådan ser ut. Jag vet inte om det är så stor fördel att byta salt men flera korallodlare i Tyskland gör så. Är det för mycket eller för litet av något ämne i saltet finns ju möjligheten att ett annat salt inte har samma svagheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...