Gå till innehåll

försvinnade Chelmon rostratus...


mr_alex

Rekommenderade inlägg

Den sidan som är in mot rutan är det nog inte så lönt att borra i, där kommer ju inte fisken emellan, men på 2/3 av röret är det väl en bra idé iaf.

Ne den sidan e det inga firrar kommer åt hehe.. men då öser jag på med hål över framsidan..tänkte mig en 4-5mm mellan varje hål, om det inte bli för lite då?? eller kanske borde vara tajtare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser mitt rör ut. Ni får ursäkta den usla bildkvaliten, men den ger i alla fall en idé om hur det kan fungera. Som synes har röret antagit samma färger som karet i övrigt. Mitt rör är ca 19mm (på utsidan) hålen är 4-5mm och det är bara hål de 4 sista centimetrarna, så man får dutta i lite vatten, för att få ut det sista (glöm inte det, annars kommer det att STINKA) Jo just det, sugpropparna är reservdelar till ett Eheim ytterfilter

post-4022-14468917365584_thumb.jpg

post-4022-14468917365743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser mitt rör ut. Ni får ursäkta den usla bildkvaliten, men den ger i alla fall en idé om hur det kan fungera. Som synes har röret antagit samma färger som karet i övrigt. Mitt rör är ca 19mm (på utsidan) hålen är 4-5mm och det är bara hål de 4 sista centimetrarna, så man får dutta i lite vatten, för att få ut det sista (glöm inte det, annars kommer det att STINKA) Jo just det, sugpropparna är reservdelar till ett Eheim ytterfilter

snyggt.. men spelar det nån roll om röret e genomskinligt??? kan tänka mig att fisken blir mer uppmärksammad när den ser maten åka ner.. men samtidigt som brukar det oftast bli som i ditt fall, att det ändå blir samma "algbildning" som akvariemiljön.. min skummare ser likadan ut med alger. så spelar det egentligen roll om röret e genomskinlig eller vanligt vitt pvc.. eller har det nån annan betydelse???.. men då håller jag mig till dom sista centimetrarna med hålen,, mina sugproppar kommer från en eheim doppvärmare hehe...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röret var genomskinligt (till att börja med) och nu verkar det inte spela nån roll. Ett tips kan vara att alltid mata genom röret. Hittar inte fisken dit, eller fattar hur det fungerar så skölj ur maten ur röret. Då sprids det som vanligt. Men dom lär sig fort var maten kommer (tro mig). Jag tror det tog 3 dagar så visste alla vart man skulle vara för att få mat. Nu river Chlemon ut mat åt dom andra, som snällt väntar på sin del. Men visst jag får gå och slå i lite vatten i röret, en till ett par gånger innan det är slut på mat. Jo just det dom får bara mysis och artemia, tror inte det fungerar med pellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röret var genomskinligt (till att börja med) och nu verkar det inte spela nån roll. Ett tips kan vara att alltid mata genom röret. Hittar inte fisken dit, eller fattar hur det fungerar så skölj ur maten ur röret. Då sprids det som vanligt. Men dom lär sig fort var maten kommer (tro mig). Jag tror det tog 3 dagar så visste alla vart man skulle vara för att få mat. Nu river Chlemon ut mat åt dom andra, som snällt väntar på sin del. Men visst jag får gå och slå i lite vatten i röret, en till ett par gånger innan det är slut på mat. Jo just det dom får bara mysis och artemia, tror inte det fungerar med pellets.

Oki, men slänger du ner frusna tärningar eller tinar du upp det först???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser mitt rör ut. Ni får ursäkta den usla bildkvaliten, men den ger i alla fall en idé om hur det kan fungera. Som synes har röret antagit samma färger som karet i övrigt. Mitt rör är ca 19mm (på utsidan) hålen är 4-5mm och det är bara hål de 4 sista centimetrarna, så man får dutta i lite vatten, för att få ut det sista (glöm inte det, annars kommer det att STINKA) Jo just det, sugpropparna är reservdelar till ett Eheim ytterfilter

Tycker dock inte bildkvaliten på dina bilder va speciellt usel.. bara o spana in mina bilder så ska du få se på riktigt usla bilder.. dax o byta kamera för min del..hehehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ska bygga en i veckan hade jag tänkt och undrar väl lite vad för sorts rör ni använt.

Har inga sugkoppar över, så måste ju köpa ett par sådana också. Hornbach borde väl ha allt det här misstänker jag.

annars sätt någon form av krok på röret, så du kan hänga den på akvariekanten

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ju även en ganska bred sarg ifs, ska se om jag inte kan hitta någon plasttving från något gammalt junk i akvarieväg och tvinga fast den i front sargen, och på den fixa så man kan sänka ett rör så man bara enkelt doppar ner röret i hålet inför matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min rostratus tar det lugnt, har även sett den plocka kulor när jag slängt i det.

Hade en korankejsare som började bli aggresiv mot den nu i helgen efter att den varit i karet en vecka så då försvann den kejsaren ;) Var visserligen såld sen en månad bakåt typ men fick gå kvar ett tag hos mig.

Men min rostratus simmar upp till matröret och plocka lite här och där. Dock så tycker jag den mest plockar maten de andra lyckas få ut. Men den kommer väl börja ta över mer och mer nu när kejsaren är borta och inte stör den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...