Thommy Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Hejsan nu har mitt akvarie varit i gång 5 månader.Det är på 375 liter,jag har bara sniglar.Alla värden e bra å inga alger alls.Min ekonomi har kommit i gång så det är dax å börja köpa koraller,Men vad köper en nybörjare,har 2.150 watts mh.Kan man få tag på någorlunda billiga saker i affärer eller ligger dom på 500 + även för små doningar.Ska förvisso börja med lite i början .Tacksam för lite synpunkter. Citera
campokatt Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Du får riktigt fina prylar för en 200-400 kr. Typ Euphyllior, Galaxea, montiopora mm Sen finns ju fina skivor, typ Florida för en 300:-Har du 2150w över ditt akvarie? Käns lite overkill... Eler menar du 2,15W/l?? Citera
rickard598 Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 tror han menar 2*150Watt Mh?!Du kan ju höra dig omkring nära dig om det inte finns nån som vill sälja fraggar Citera
petrol Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Har du ingen fisk i än så skulle jag sattsa på SPSer. Köp fraggar av de som annonserar (antar du menar 2st 150W MH. annars blir det knepigt med SPSer om det är 2.15W/L). Citera
loscars Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Inte för att jag är någon överdängare på koraller. Men mina erfarenheter (så här långt) är att ju färggladare en korall är, desto svårare är den att hålla. Mjuka koraller växer fort (när dom trivs)Du kanske ska börja med några såna. Dom brukar kosta från 250:- och uppåt. Hårda koraller gillar inte höga värden av fosfat, nitrit och nitrat. Du får nog även räkna med att det kommer att hända saker med ditt vatten. Du kommer att få tillsätta spårämnen + Calsium och magnesium. Balling kan vara en metod? Nått som verkligen fungerar är vitaminer + enzymer.Glöm inte korallfodret! och du lycka till Citera
Thommy Postat 7 februari 2009 Författare Postat 7 februari 2009 Ja tackar för svarena.Jo det är 2 stycken 150 wattare,blir tillräckligt varmt i rummet.Det ja lägger i akvariet är bio calcium å saliferts flytande magnesium.Kör även med ph höjande.Det blir en sväng till göteborg eller kungsbacka finns inga i marks komun me´d salt,va jag vet. Citera
rickard598 Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Vad har du för värden på ca,mg,kh,fosfat,nitrat?! Citera
Thommy Postat 7 februari 2009 Författare Postat 7 februari 2009 Mina värden e salt 1,024 ph vart 8.1 så den håller jag på att höja till 8,3 nitrat e salifert var noll nitrite va med noll,vet ej hur säkra dom e. kh alk ligger på 10,2 magnesium 1440 e lite högt och calsium 540 har ja för mig,ska inte buffra på någon vecka så de går ner lite. Citera
DaTrucka Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Det fina med Ph är att det stabiliserar sig av sig själv på ett bra värde om man håller Ca, Mg och Kh balanserat, så nära naturen som möjligt.Vid salt på 1,024-1.026 och temp på 25.CA 400-430Kh 7-8Mg 1300-1400Mao finns ingen anledning att hålla på att buffra enbart Ph, om man inte har större problem med alger eller liknande.Jag håller dom värdena och mitt ph ligger mellan 8.0-8.3 beroende på när på dygnet jag mäter.Fosfat och nitrat är viktigt att hålla låga det hämmar tillväxten på korallerna annars. Citera
crille Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Ja tackar för svarena.Jo det är 2 stycken 150 wattare,blir tillräckligt varmt i rummet.Det ja lägger i akvariet är bio calcium å saliferts flytande magnesium.Kör även med ph höjande.Det blir en sväng till göteborg eller kungsbacka finns inga i marks komun me´d salt,va jag vet.i kungsbacka finns det fraggar, ett lite billigare sätt att skaffa korall o se om det funkar! Citera
Wiking Postat 7 februari 2009 Postat 7 februari 2009 Instämmer med crille, i Kungsbacka finns det fina och billiga koraller. Kanske roligare att köpa lite mindre saker och få nöjet att se dem växa? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.