Gå till innehåll

vad ska ja stoppa i.


Thommy

Rekommenderade inlägg

Hejsan nu har mitt akvarie varit i gång 5 månader.Det är på 375 liter,jag har bara sniglar.Alla värden e bra å inga alger alls.Min ekonomi har kommit i gång så det är dax å börja köpa koraller,Men vad köper en nybörjare,har 2.150 watts mh.Kan man få tag på någorlunda billiga saker i affärer eller ligger dom på 500 + även för små doningar.Ska förvisso börja med lite i början .Tacksam för lite synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag är någon överdängare på koraller. Men mina erfarenheter (så här långt) är att ju färggladare en korall är, desto svårare är den att hålla. Mjuka koraller växer fort (när dom trivs)

Du kanske ska börja med några såna. Dom brukar kosta från 250:- och uppåt.

Hårda koraller gillar inte höga värden av fosfat, nitrit och nitrat. Du får nog även räkna med att det kommer att hända saker med ditt vatten. Du kommer att få tillsätta spårämnen + Calsium och magnesium. Balling kan vara en metod? Nått som verkligen fungerar är vitaminer + enzymer.

Glöm inte korallfodret! och du lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tackar för svarena.Jo det är 2 stycken 150 wattare,blir tillräckligt varmt i rummet.Det ja lägger i akvariet är bio calcium å saliferts flytande magnesium.Kör även med ph höjande.Det blir en sväng till göteborg eller kungsbacka finns inga i marks komun me´d salt,va jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värden e salt 1,024 ph vart 8.1 så den håller jag på att höja till 8,3 nitrat e salifert var noll nitrite va med noll,vet ej hur säkra dom e. kh alk ligger på 10,2 magnesium 1440 e lite högt och calsium 540 har ja för mig,ska inte buffra på någon vecka så de går ner lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fina med Ph är att det stabiliserar sig av sig själv på ett bra värde om man håller Ca, Mg och Kh balanserat, så nära naturen som möjligt.

Vid salt på 1,024-1.026 och temp på 25.

CA 400-430

Kh 7-8

Mg 1300-1400

Mao finns ingen anledning att hålla på att buffra enbart Ph, om man inte har större problem med alger eller liknande.

Jag håller dom värdena och mitt ph ligger mellan 8.0-8.3 beroende på när på dygnet jag mäter.

Fosfat och nitrat är viktigt att hålla låga det hämmar tillväxten på korallerna annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tackar för svarena.Jo det är 2 stycken 150 wattare,blir tillräckligt varmt i rummet.Det ja lägger i akvariet är bio calcium å saliferts flytande magnesium.Kör även med ph höjande.Det blir en sväng till göteborg eller kungsbacka finns inga i marks komun me´d salt,va jag vet.

i kungsbacka finns det fraggar, ett lite billigare sätt att skaffa korall o se om det funkar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...