Gå till innehåll

Utgånget datum


tobias.nero

Rekommenderade inlägg

Kanske du skall snacka med Den du köpte den av och be om en liten kompensation. Eller upplystes du om att det var kort datum på flaskan?

Nej jag fick ingen upplysning, men jag har ju 2 små kar, dom trodde kanske att jag hade ett stort och att det skulle gå åt snabbt.

Det är ju ett Ca tillskott, och mitt salt är bra som tusan har nästan för mycket Ca så jag har inte behövt använda tillskottet mer än då när jag köpte det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

torrvara håller igentligen längre än blötvara liten tanka och ha i huvet allt hänger på hur långt tid sen den har gått ut och förvarning.

mvh Lars

3månader sedan gick det ut, har stått under akvariebänken och det är flytande tillskott.

Jag har skickat ett mail till fauna marin så vi får se vad dom säger det är ju ändå några hundralappar.

(Ja, jag är snål :ler:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inga fällningar i flaskan är det OK. Innehållet är bra så länge flaskan är hel. Sista datum är bra på livsmedel men de allra flesta kemikalier har i princip oändlig livslängd. Jag ser det mest som ett sätt att öka försäljningen. Tillsatser av organiskt ursprung t.ex aminosyror åldras däremot och bör förvaras svalt och i mörker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in http://shop.faunamarin.de/shop_content.php?coID=17 och deras Balling Lite (english) Köp kemikalierna och blanda i vattnet själv. Du kommer att kapa ca 200% av kostnaden. Varför köpa vatten som man ändå har hemma själv. Själv köper jag mitt kem av Tritonakvarium, som för övrigt har en webb shop. Faktiskt enklare än man tror, och väldigt mycket billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom den är datumstämplad så har det ju någon betydelse, åtminstånde så tycker tillverkaren det. Han om någon borde ju veta. Kanske lika bra att slänga, surt, men så är det ibland.

Självklart sitter datummärkningen där av nån anledning men den anledningen behöver inte vara att vad det nu är blir dåligt när datumet gått ut. Snarare kan det handla om hur länge tillverkaren vill ta ansvar för sin produkt och givetvis har de då tagit in i kalkylen att somliga inte förvarar sakerna på bästa sätt. Mjölk t ex går utmärkt att dricka ett par dar efter att datum gått ut och när det gäller salter så skall hållbarheten i princip vara oändlig under förutsättning att de förvaras så det inte kommer in fukt eller annat elände. Vitaminer och liknande organiska ämnen är det ju dock som det redan sagts en lite annan sak med men det innebär inte att det är 100% ok på sista dagen och skit dagen efter, snarare sker det en löpande försämring efterhand vars hastighet hänger mycket på hur ljust och varmt man förvarat. Ställer man något i den stilen i solen så kan det vara skrot långt innan sista dag, mörkt i kylskåp kan det vara helt ok långt därefter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...