Gå till innehåll

Orkeslös stjärnmuräna


wooxer

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Har en stjärnmuräna som de två senaste dagarna sett väldigt hängig ut...

Idag blev allt värre och han ser inte alls ut att må bra, blek i färgerna och ser ut att ha ganska tung och ansträngd andning...

Är det någon som har en idé om vad det kan vara och vad jag kan göra för att klara honom?

Alla de andra fiskarna i karet mår fint och Ph och nitrit är precis som det ska.

Tacksam för tips och ideér!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är svåra vid flytt och dör oftast av stressen som blir med allt från !-land till ditt akvarium polaren tog hem 10st 2 lever och äter så oddsen e ju inte så bra speciellt om den flämtar med andningen ?

Nej han ser inte alls speciellt pigg ut, men han har gått i karet i ca 3 månader och aldrig varit några problem med honom tills nu.

Har ätit bra och sett pigg och alert ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salthalt? Kan ha fått fel för mig men dom ska inte ha för hög salthalt för att kunna bryta ner maten. Och om det skulle vara det som är felet så kan han ha förstoppning.

Detta är inget jag är helt hundra på för jag kommer inte ihåg källan så jag kan inte heller kolla upp om jag minns rätt. Kanske någon annan som kan svara på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salthalt? Kan ha fått fel för mig men dom ska inte ha för hög salthalt för att kunna bryta ner maten. Och om det skulle vara det som är felet så kan han ha förstoppning.

Detta är inget jag är helt hundra på för jag kommer inte ihåg källan så jag kan inte heller kolla upp om jag minns rätt. Kanske någon annan som kan svara på det?

Muränan är numera tyvärr död, troligen så handlade det om någon form av förstoppning då jag såg att han var svullen om buken då jag tog upp honom.

Salthalten ligger där den ska och har varit stabil sedan jag startade karet.

Blir dessvärre till att beställa hem en ny muräna, lite tråkigt då man lätt fäster sig vid så speciella fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är faktiskt riktigt trist att muränan dog idag, han har matats med mestadels skalade räkor, men har även fått i sig en hel del mysis och artemia i den mån han fick tag på något då jag matade de andra fiskarna.

Eremiterna tror jag att han låtit bli men han kan ju ha ätit något annat som inte jag uppmärksammat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla ni: 190L till en stjärnmuräna..Det duger knappt till karantän. Hoppas på att den var väldigt liten. Ett 540 låter mer lagom. De måste ha möjlighet att sträcka ut i bland. Jag har själv en. Jag varierar maten med färsk fisk från fiskbilen. Det är viktigt att de får i sig omega 3 bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe akvariet ska vara 3gånger så långt som muränan, 2,7meter :P finns inte många som uppfyller dom kraven tror jag :P

Jag gör det hehe.. Men stora fiskar är inte till för vem som helst. Om du söker runt så ser du att det finns folk med hajar och har simutrymmen till dem.

Det finns så mycket otroligt vackra och spännande fiskar som går att ha i mindre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...