Gå till innehåll

Förvirrad


tobias.nero

Rekommenderade inlägg

Hur ligger temperaturen i relation till salthalten egentligen?

Jag har fått för mig att ju varmare ju högre blir salthalten, men enligt tabellen på länken under så tolkar jag det som tvärtom. Så då är det väl så. Ibland skär det sig i skallen när man tror en sak men man läser en annan.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22578

Nu är det väl ändå inte salthalten som ändras utan koncentrationen då vatten molekylerna expanderar kontra komprimeras av temperaturskillnaderna. Eller har jag förstått det fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rent kemiska/fysiska lämnar jag därhän, men stiger temperaturen, blir det lägre salthalt. Jag blandade mitt vatten då det var riktigt kallt, och jag blev förvånad när jag sen mätte salthalten dagen efter och fann att den var betydligt lägre när vattnet hade nått 25 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Jo jag litar mer på tabellen än mig på själv så det köpte jag. Men sen har jag sett folk som skrivit att salthalten ändras i förhållande till temperaturen bla här på forumet men tänkte att det kan jag inte hålla med om.

Visst det är en enkel förklaring på det hela men om man ska märka ord så är det inte riktigt så ;)

Det jag skrev i mitt förra inlägg är bara en hypotes. Anledningen till att jag tog upp frågan är för att jag vill veta hur allt ligger i relation till varandra. Jag har oändligt mycket jag vill veta och lära, kanske en onödig sak att kunna men kul att ha en hum om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan mäta salthalten på två sätt - rätt eller fel :) Da Trucka har delvis rätt och det är inte fråga om att märka ord. Salthalten är ett begrepp som hänvisar till andelen av salter i vattnet uttryckt i viktprocent eller eller eller vanligast viktpromille (10 promille = 1 % och i praktiken lika med 10 psu ) Rent teoretiskt (alltså rent teoretiskt) om man blandar vatten och salt av olika temperaturer kan temperaturen påverka resultatet men under normal drift så är alltid salthalten densamma oavsett temperatur. Att mäta salthalten har förr varit ganska svårt och dyrt - refraktometrar har varit väldigt dyra så för den vanliga akvaristen så har en annan metod används och som fortfarande är normgivande och det är att mäta den relativa densiteten och då slarvigt kalla den för salthalt. Det är den som anges som 1.025 och så vidare. För att förvärra det ännu mer så finns det två sätt att mäta detta på - relativt och absolut (med norm på 25 grader). En fjärde metod (konduktiviteten) börjar också komma fram så sakteliga men den kan översättas till promille (är dock också lite temperaturberoende och framförallt också beroende på andra joner än havssaltet).

Jag föredrar att uttrycka mig i salthalt och beräkna utifrån det. Det finns dock en liten fälla i detta om man exempelvis skall blanda 10 liter vatten med en salthalt på 35 psu. Enligt all matematik skall man då ta 350 gram salt och tillsätta 9650 gram vatten men så enkelt är det inte. Allt salt som vi använder innehåller i sig även vatten (sk kristallvatten) så jag brukar ha ett riktvärde på ungefär 400 gram salt till 9600 gram vatten. Detta riktvärde varierar mellan salterna och vill man göra det riktigt så använder man det utmärkta verktyget aqua calculator som kan laddas ner gratis på http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm. Man installerar den engelska versionen och kan sedan under fliken inställningar - allmänt ange svenska som språk! Under fliken saltuträknaren anger man sitt salt i högra kolumnen och kan sedan på knappen saltinfo få fram saltets värden. När man beräknar så använder programmet uppgifterna automatiskt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...