Gå till innehåll

Red Sea Ozonizer


Connaissancen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Visst, inga problem. Fast det är svårt att förklara, vattnet ser bara "sämre" ut när jag inte kör den. Lite äckligt typ. Den närmaste jämförelsen är när man under en tid orkar köra med kalkvatten, då ser ju vattnet så underbart transparent ut.

** usch vad det låter flummigt detta **

Negativt är att jag när jag går upp över 50mg/h så slemmar sig en av mina acroporor. Den verkar verkligen inte gilla såna doser. För övrigt så ser jag inga som helst negativa effekter. Allt växer som det ska. Min hysterix har minst 5-6 dubblat sig på 4 månader och det enda som dött är en räka som var 2 år. Jag har ingen aning om hur gamla de blir i och för sig men misstror inte o3'n för det.

Jag kör mycket små mängder med en Sander, inställningen är cirka 10-15% på min 100 mg/l.

Mer behövs inte för att få önskad effekt.

EDIT: Vill även tillägga att jag verkligen inte har mycket ljus för att få så pass mycket tillväxt, jag kör 6*54W T5 över 450 liter.

Ove, jag vill veta mer. Hur länge har du haft din och vilka effekter kan du så, både positiva och negativa?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra observationer jag gjort med ozon är att den cyano jag haft innan håller sig i schack, medans de vanliga gröna trådalgerna ökat...

Kan det ha att göra med att ammonium och nitrit snabbare blir nitrat, vilket grönalgerna gillar?

(fosfat och nitrat är omätbart, just nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det, alger borde föredra ammonium.

Andra observationer jag gjort med ozon är att den cyano jag haft innan håller sig i schack, medans de vanliga gröna trådalgerna ökat...

Kan det ha att göra med att ammonium och nitrit snabbare blir nitrat, vilket grönalgerna gillar?

(fosfat och nitrat är omätbart, just nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det, alger borde föredra ammonium.

Jo, fast håralger samt macroalger brukar väl i stort leva på nitrat, även om de inte har något emot lite ammonium?

Brukar det inte först vara brunalger och andra "skitalger" som triggas av ammonium?

Eller tänker jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har under 1 vecka lånat en Sander M50 för utvärdering. Jag är possitivt överraskad av effekten i karet.

Ozonisatorn kan leverera 0 - 50 mg/h. Jag har kört den dygnet runt på 10 mg/h. Vid några enstaka tillfällen så har jag kört den på max under några timmar. Jag använder en vanlig luftpump och syresten för att få ner ozonet i karet. Om jag skaffar mig en egen så kommer jag med stor sannorlikhet koppla den till min skummare.

Redan dag 2 såg jag en stor skillnad i karet. Mitt vatten som alltid är lite grynigt/dassigt av småpartiklar blev väldigt klart. Mitt dassiga vatten beror med stor säkerhet på den stora belastning jag har i form av mycket fisk.

Vad gäller alger så har jag också märkt en possitiv effekt. Jag har inte problem med skitalger som växer och frodas, däremot så färgas alltid mitt bottengrus över dagen lite brun/grönt av alger. De senaste 5 dagarna har dessa alger inte visat sig alls.

Jag brukar också få en liten mängd alger som sätter sig på rutorna. Så pass mycket att jag varje dag måste rengöra rutorna. Dessa alger har minskat betydligt och nästan upphört.

Vad gäller djuren i karet så har jag inte märkt någon skillnad alls. Det hade jag heller inte förväntat mig efter så kort tid.

Vad gäller vattenvärden så har det skett en viss skillnad. Nitraten har stigit 2-3 ppm, men detta beror antagligen på att jag samtidigt har minskat tillförsel av min Häxdryck med 2 ml per dag.

Min förbrukning av Mg har sakta ökat de senaste veckorna. Just denna veckan har Mg förbrukningen bara exploderat. Märkligt sammanträffande.

Vad gäller KH så har det under veckan gått ner ovanligt mycket. Mitt KH ligger normalt mellan 8,6 - 9. Denna veckan har det gått ner till 8,3, så lågt har det inte varit sedan i somras.

En veckas utvärdering är kort tid och det finns ingen anledning att dra för stora slutsatser om varken det ena eller det andra. Som hyggligt erfaren akvarist 'känner' jag mitt akvarium mycket väl och vissa av iaktagelserna är jag övertygad om att ozonet står för.

Just nu är risken mycket stor att jag letar reda på någon bra site där jag kan beställa en ozonisator till ett attraktivt pris.

Min skummare har levererat betydligt mindre skum under denna veckan, säkerligen har vätskan halverats.

PS

I juni förra året hade jag förmånen att se Sveriges finaste akvarium. Det drivas bl a med ozon. Sedan dess har jag funderat runt det här med ozon.

DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med din Ca halt Gick den också ner? Även jag har sett ett av de finaste karen som finns. Förmodar du pratar ländströms? Jag har inte hunnit lika långt som dig men jag har beställt delar för att kunna bygga en ozonreaktor ala ländström. verkligen intressant läsning i denna tråden. tack!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp Jonas, det är Ländströms underbara akvarium jag menar. Helt otroligt vad fint det är och vilken enorm tillväxt................

Jag använder inte sump men om jag hade en sump så hade jag definitivt tittat närmare på Ländströms hemmabygge vad gäller ozonreaktor. Det står mer om den i hans tråd eller möjligen under Månadens akvarium.

Vad gäller mitt Ca så var veckans förbrukning helt normal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit hemma hos Ländström och kikat på hans reaktor så den jag skall bygga är en exakt kopia av hans modell hehe.. och JA helt otroligt vackert var det!

vad det gäller Ca så trodde jag de tre parametrarna var förbundna med varandra.. ca kh och mg? går mg ner mycket går ca ner mycket och kh med... jag har nog inte kopplat helt hur saker och hänger ihop än... det är inte lätt det här med saltvatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ozonisatorn kan leverera 0 - 50 mg/h. Jag har kört den dygnet runt på 10 mg/h. Vid några enstaka tillfällen så har jag kört den på max under några timmar. Jag använder en vanlig luftpump och syresten för att få ner ozonet i karet. Om jag skaffar mig en egen så kommer jag med stor sannorlikhet koppla den till min skummare.

Du gör klart rätt i att koppla den till skummaren, tror det ger betydligt bättre effekt. Risken med luftpump är att det kan läcka i någon skarv så ozonet läcker ut, så det är bättre att ha en apparatur som suger in ozonet istället för att eliminera den risken.

Min förbrukning av Mg har sakta ökat de senaste veckorna. Just denna veckan har Mg förbrukningen bara exploderat. Märkligt sammanträffande.

Vad gäller KH så har det under veckan gått ner ovanligt mycket. Mitt KH ligger normalt mellan 8,6 - 9. Denna veckan har det gått ner till 8,3, så lågt har det inte varit sedan i somras.

Det kan ju vara så att korallerna trivs bättre i det klarare vattnet, vilket ger mer ljus till korallen. Karbonater och magnesium är väl det som förbrukas mest. Tillväxten ökar och förbrukningen ökar. Att det skulle märkas så mycket redan efter en vecka är dock lite konstigt tycker jag.

Min skummare har levererat betydligt mindre skum under denna veckan, säkerligen har vätskan halverats.

Har läst på en del om ozon med den sista tiden, och dom flesta säger att det skummar bättre vid rätt dos. Däremot har jag kommit fram till att överdosering verkar ge sämre skumning. Är som sagt inte säker då jag bara läst om detta. Ändå kör du låg dos så det verkar inte vara helt rätt med mina läsningar om det.

PS

I juni förra året hade jag förmånen att se Sveriges finaste akvarium. Det drivas bl a med ozon. Sedan dess har jag funderat runt det här med ozon.

DS

Då får du åka dit igen, då det är ännu vackrare nu. Det är inte många som slår den killen på fingrarna vad gäller både färg och tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej :) tror du att mg förbrukningen beror på att korallerna börjat växa nu? förbrukas Mg före Ca förbrukas av dem?`för jag tycker mig märka det hos mig. min mg har börjat dala med men ca förbrukas inte lika mycket eller snabbt sas...

Nej korallerna har inte växt mer denna veckan än tidigare. Däremot så har mina kalkalger fått sig en ordentlig tillväxt. Det har jag inget emot, jag tycker kalkalger är riktigt snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommentarer till DaTrucka's inlägg.

Att koppla ozonisatorn till skummaren med de fördelar som du beskriver tror jag på.

Att koraller trivs bättre i klarare vatten tror jag också på och klart vatten bör ge bättre ljus. Men det är viktigt att notera att jag inte påstår att jag fått bättre tillväxt under denna veckan. Däremot har jag noterat ett antal saker, jag bara delar med mig av dem. Det finns ingen anledning att dra några stora slutsatser efter en veckas testande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är välldigt intressant att magnesiumförbrukningen ökade precis samtidigt. När jag får igång min ozonator skall jag mäta noga före och undertiden för att se om vi kan få en röd tråd. Nu lär det ta nån månad till innan min är igång...

Skall du sattsa på ozon mer permanent nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...