Gå till innehåll

ZEOvit och cyano


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat mycket på zeovit men börjar bli riktigt tveksam. JAg vet inte om jag har rätt men det verkar som att de som kör med zeovitmetoden oftast får problem med cyano. Eller är det så att andra också får problem men inte pratar om det. När jag hade sötvatten så hade många akvarister problem med "toffsalger", det var som pest. Det var det enda man såg tillslut så jag förstår frustrationen över cyano. Jag har kanske inte mycket att tillföra men min far har lite cyano i sitt akvarium och han har precis som du sol-ljus som belyser akvariet.

Hoppas att det löser sig för dig.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Hej,

Jag har testkört en intensiv period med CS och Zeobak efter ett Cyano utbrtott, blev instruerad på tillverkarens forum att köra maxdos av CS 4ml / 100lit samt 1 drp zeobak / 100 lit varje dag under en vecka och sedan minska ner till samma dos fast med 2 dagars mellanrum tills cyanon var borta. Har nu kört lite över en vecka och ser ingen tendens till att den drar sig tillbaka. Tanken har varit stabil i flera månader utan problem men nu har cyanon bara exploderat.

Har inget mätbart Nitrit,Nitrat eller fosfat (med JBL testerna).

Tänkte testa lite mörkläggning några dagar eller vågar man öka dosen av Zeobak, verkar vara lite olika rön om hur mycket man ska dosera.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den erfarenhet jag har av cyano var att den kom med ett ruskigt högt kh, när jag stabiliserat kh,ca och mg så försvann den sakta men säkert. Det låter som du överdoserar Zeobak väldigt mycket då den bara ska doseras den dosen du gör en gång i veckan? Jbl testerna är inte tillförlitliga alls att mäta nitrat och fosfat med, ta med vatten till din lokala butik och be dom köra Rowa eller annan tillförlitlig fosfattest. Hur ser kh ca och mg ut? Vattenbyten?

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jo jag har hört att JBL testerna inte är helt 100.

Började stabilsera KH för 2-3 månader sedan då låg den på tok för lågt, runt 6. Nu ligger den på ca 9-10. Kör vattenbyten 5-10% varannan vecka. Cyanon började titta fram för någon vecka sedan. Jag har inget i sanden men man kan se ett tunt lager på nästan all sten och en hel del bubblor.

Mg och Ca är lite högt just nu förmodligen pga överdosering av CS men brukar ligga på 420Ca 1300Mg.

Överdoseringen av Zeobak var en metod som rekommenderats av tillverkaren under max 1 vecka, jag har även sugit bort en hel del i samband med vattenbyten.

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har brottats med cyano vid några tillfällen i mitt zeokar. De uppkommer hos mig när N och P värdena rör sig för snabbt och när andra parametrar svänger för fort (temp, mg, ca, kh).

Mitt senaste utbrott varade i mer än ett halvår och trots alla beprövade metoder (t.o.m. Red Slime Remover) så gav det inte med sig. När jag slutade städa och istället fokuserade på att stabilisera alla värden så har balans uppstått och vips så var cyanon borta. Jag kan nu fortfarande mäta lite fosfat (0,046) och nitrat (4) med bra tester. Dessa värden sjunker nu sakta sakta då jag är mycket försiktig med åtgärder. Jag kan i princip dosera hur mycket aminosyror som helst utan att det ger utslag. Detta har jag testat men eftersom korallerna tar näring från zoxantheller fortfarande så finns inte riktigt behovet av matning. Här är jag nu observant...

Så sammantaget så är mina erfarenheter att alltid hålla stabila värden och ta det LUGNT med ändringar. Gör man inte detta så råkar man garanterat ut för någon form av problem.

Just my cup of tea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är beredd att hålla med dig Peter, då mitt började vid svängande ca,mg,kh just som du skriver, sen efter doserpumpsinskaffning och den gått några månader så försvann det och karet blev jättefint. Men visst är det så ju mera bakterier, ex ultra bak och ultra min S man doserar desto mer trycker man ner fosfat och nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör lite mörkläggning nu så får vi se hur det går. Det enda jag kan komma på var att jag fick en rejäl dip på Mg vid ett mindre vattenbyte för några veckor sedan, förmodligen en laddning risigt saltvatten annars har värdena varit ganska stabila. Finns det någon bra guide kring doseringspump, har funderat på att skaffa en till min profilux.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra kombination verkar vara följande 3: stabila värden+Clibanarius eremiter+Amblygobus phalena.

Har fått bukt med all cyano trots mycket dosering och matning så nu slipper man hålla på med nedsläckningar.

Mest förvånad blev jag när jag såg phalenorna äta cyano som lossnat och flöt fritt i vattnet... men nu är den födokällan borta.

Jag har c:a 20-30 eremiter och 2 phalena på 700 liter.

Aminosyror triggar cyanon mycket! Ser även när jag varit på semester och kört mer pellets till fiskarna att cyanon gärna dyker upp.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har nog provat det mesta när det gäller utrotande av cyano. Phalaenor, RedSlimeRemover, zeovittipsen osv.

Red slime är effektiv men har bara gett ett kortvarigt leende på läpparna innan det kommit tillbaka.

Mitt svar är tålamod, tålamod och mycket stabila värden. Utan stabiliteten hittar skiten tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag vill verkligen undvika kemikalier. Jag tycker jag har kollat allt. Osmos vatten har en butik kollat och det är ok. Mg,Ca,KH ok och stabilt, kollar det vart tredje dag och justerar vid behov. PO verkar vara 0 likaså Nitrit, Nitrat. Är det något mer jag bör kolla? Ljuset är oförändrat. Har bytt salt till TM proreef och slutat med att tillsätta mineraler till min osmos efter ett tips från zeovit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har utbrottet pågått?

Mitt pågick över ett halvår innan det bara försvann. Jag har dessutom haft det i två omgångar.

Cyanon får utrymme när något annat försvinner (vilket händer när näringsämnena sjunker).

Sedan tar det ett tag innan en ny balans uppstår och Cyanon pressas tillbaka.

Därför är det viktigt att hålla balans på allt.

Så åter igen... Tålamod...

Använd gärna ett filter för att få bort så mycket det går och sug och blås bort cyanon där du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ett mindre i juli 2011 som jag blev av med genom ZeoB och CS. Nummer 2 kom i början av december. upptäckte det först på stenen som följde med en mjuk korall, sedan verkade det sprida sig från det området. Sög upp så mycket jag kunde vid varje vattenbyte och överdoserade ZB och CS men det vägrade försvinna. Kollade alla värden och dom verkade vara ok. Det enda jag kunde komma på som jag gjort var att jag börjat med att tillsätta ett mineralsalt från preis i november till mitt osmos vatten samt att jag vid ett tillfälle hade en liten dip av Mg. Börjar bli smått galen, jag vill verkligen hitta problemet istället för att kasta i massa kemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lika bra att fylla på med lite status......efter att ha övervägt att testa Red Slime gjorde jag en sista mörkläggning i 3 dar samt blåste rent med en pump i alla skrymslen samt ett vattenbyte på 10%. Köpte även ett phalena. Efter detta försvann cyanon nästan helt, har någon lite fläck kvar men inte mycket. Det som är lite jobbigt nu är att nitriten har börjat stiga istället, kan det bero på att phalenorna gräver och röjer i sanden mycket?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...