Gå till innehåll

ZEOvit och cyano


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Det händer ju att man får lite cyano i samband med att man kör zeovitmetoden, däribland jag själv.

Vad beror det på?

Vad kan man göra åt det?

Har knappt 400 liter i mitt system och doserar följande. Byter 10-15% vatten varannan vecka.

Senaste mätning:

Salt 35psu

Ca 420

Mg 1350

Kh 7

PO4 0

Nitrat 2

Varje dag:

ZEOstart 0,8ml

3ggr/v:

ZEObak 4dr

ZEOfood 4dr

2ggr/v:

Spongepower 4dr

1 ggr/v:

LPS amino 2ml

Xtra 2ml

B-balance 2ml

K-balance 2ml

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med i din tankegång och är intresserad av vad det kan bero på?

T.o.m hos Phol själv verkar det dyka upp... http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=13809&highlight=coburg

Som åtgärd har jag haft goda erfarenheter med att släcka burken helt 2-3 dagar då försvinner allt och det tar riktigt lång tid innan det kommer tillbaka.

Har kört zeo sedan jan 08.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer ju att man får lite cyano i samband med att man kör zeovitmetoden, däribland jag själv.

Vad beror det på?

Vad kan man göra åt det?

Har knappt 400 liter i mitt system och doserar följande. Byter 10-15% vatten varannan vecka.

Senaste mätning:

Salt 35psu

Ca 420

Mg 1350

Kh 7

PO4 0

Nitrat 2

Varje dag:

ZEOstart 0,8ml

3ggr/v:

ZEObak 4dr

ZEOfood 4dr

2ggr/v:

Spongepower 4dr

1 ggr/v:

LPS amino 2ml

Xtra 2ml

B-balance 2ml

K-balance 2ml

Cyano uppstår där det finns fosfat, men inte tillräckligt med nitrat så vanliga alger kan konkurera ut den.

Därför uppstår den i nitratfattiga akvarium där det finns substrat eller LS som innehåller fosfat.

Skuggpartier eller dålig cirkulation underlättar också för cyanon.

Det man kan göra mot den är bra cikulation eller störa den med handkraft(borsta bort den).

Men långsiktigt måsta man jobba med att få bort fosfaten.

ZEOmetodens egna recept är väl bakterier och korallsnö, där bakterierna stör och snön absorberar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med i din tankegång och är intresserad av vad det kan bero på?

T.o.m hos Phol själv verkar det dyka upp... http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=13809&highlight=coburg

Som åtgärd har jag haft goda erfarenheter med att släcka burken helt 2-3 dagar då försvinner allt och det tar riktigt lång tid innan det kommer tillbaka.

Har kört zeo sedan jan 08.

/Mattias

Då har det väl inte varit cyano, utan något som använder sig av fotosyntes.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntes låter rimligt. Men i jättetråden http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1078532 på RC så har många haft framgång med att släcka bort cyanon.

Bundet fosfat verkar finnas kvar riktigt länge i stenen. Har c:a 20 kg sten där åtminstone några st efter 13 månader med zeo fortfarande läcker fosfat om än bara lite. Har mätt noll i vattnet lika länge (Rowa). Å andra sidan kommer det aldrig någon cyano på de några nya stenar jag har.

Men vad spelar bakterierna för roll i det hela? Zeo=bakteriematning? Cyano=bakterier?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så det är folk som haft framgång mot cyano med ZZ och CS.

Då får man väl ge sig på det till att börja med.

Ska utöka streamerpumparna med i framtiden.

Släcka ner i flera dagar är inte ett alternativ då jag har en del korall.

Funderade lite på din undring Mattias. Jag tror nu att det kan ge viss effekt av att öka på bakterierna, det är ju inte samma stam som cyano och därmed konkurerar ut cyano.

Så det kan vara obalansen mellan N och P som ställer till det?

Om jag då istället minskar på doserna så borde ju N öka lite och därmed få mer balans mellan kvävet och fosfaten, eller?

Borde funka i teorin tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så det är folk som haft framgång mot cyano med ZZ och CS.

Då får man väl ge sig på det till att börja med.

Ska utöka streamerpumparna med i framtiden.

Släcka ner i flera dagar är inte ett alternativ då jag har en del korall.

Funderade lite på din undring Mattias. Jag tror nu att det kan ge viss effekt av att öka på bakterierna, det är ju inte samma stam som cyano och därmed konkurerar ut cyano.

Så det kan vara obalansen mellan N och P som ställer till det?

Om jag då istället minskar på doserna så borde ju N öka lite och därmed få mer balans mellan kvävet och fosfaten, eller?

Borde funka i teorin tycker jag.

Om du vill vara lite tuffare, och kanske inte så himla rädda om dina koraller, avvakta doseringen av aminosyrorna.

Ps just nu doserar jag enbart zeostart, zeobak, zz och cs i hög dos för att bekämpa mina -poop- alger, och därmed inga andra zeo produkter för tillfälligt. Ds

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har det väl inte varit cyano, utan något som använder sig av fotosyntes.

/Janne

Menar du att cyanobakterier inte har förmågan till fotosyntes eller att de kan överleva även utan ljus? Jag har alltid utgått ifrån att cyanobakterier är ganska ljuskrävande liksom många sorters alger och dör ganska fort utan ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt att cyanobakteriena kan använda sig av fotosyntesen, men de överlever inte bara på det utan i första hand måste de ha näring för att ha framgång i våra saltvattensakvarier.

I mitt akvarie så har de röda som jag kallar cyano hållit till i skuggan och inte påverkats av att ljuset varit släckt över natten, medans de mer bruna kommit och gått med ljuset och då även hållit till där det finns mycket ljus.

Det var därför jag tidigare lite slarvigt uttalade mig om cyano och fotosyntes.

Tanken med bakterierna( och korallsnön) är väl att de ska konkurera med cyanobakterierna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min framgång med CS och bak är noll. Kan inte märka någon som helst skillnad på cyanon.

Släcka ner går finfint även om man har mycket korall. Har över 60 sps kolonier och de reagerar snarare positivt på att det är släckt några dagar.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min framgång med CS och bak är noll. Kan inte märka någon som helst skillnad på cyanon.

Släcka ner går finfint även om man har mycket korall. Har över 60 sps kolonier och de reagerar snarare positivt på att det är släckt några dagar.

/Mattias

funkar det är det kanon, inte skoj att hälla i red slime remover tex.

helt klar värt att testa när man får skiten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ögna gärna tråden på RC. Där finns lite blandade erfarenheter på både lyckade och mindre lyckade resultat. Har man mycket cyano har de flesta sugit ut så mycket de kan i ett vattenbyte och sedan haft helt släckt 2-3 dagar. En del har haft rumsbelysning eller solljus på så att det inte blir helt kolsvart utan att man kan fortsätta mata fiskar etc.

Jag har haft ytor på 10x10 - 20x20cm som helt försvunnit efter 2 dagar.

De enda som blir sura över denna behandling är väl elleverantören....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det är riktigt att cyanobakteriena kan använda sig av fotosyntesen, men de överlever inte bara på det utan i första hand måste de ha näring för att ha framgång i våra saltvattensakvarier.

I mitt akvarie så har de röda som jag kallar cyano hållit till i skuggan och inte påverkats av att ljuset varit släckt över natten, medans de mer bruna kommit och gått med ljuset och då även hållit till där det finns mycket ljus.

Det var därför jag tidigare lite slarvigt uttalade mig om cyano och fotosyntes.

Tanken med bakterierna( och korallsnön) är väl att de ska konkurera med cyanobakterierna.

/Janne

Janne - inte för jag skall vara petig men alla organismer som använder sig av fotosyntes är beroende på oorganisk näring. Fotosyntesen är energiproduktionen (organismens kraftverk) för att organismen skall kunna ta upp den oorganiska näringen och växa. Organismer som inte använder fotosyntes tar sin energi från nedbrytningen av den näring de äter. Koraller har möjlighet att använda båda metoderna pga symbios med alger men Cyanon är helt beroende på ljuset för att kunna tillgodogöra sig näringen. Inget ljus ingen cyano - ingen näring men ljus - ingen cyano - näring och ljus - kan ge cyano om det inte finns konkurrens. Vad som skiljer cyano från de flesta andra organismer är att de kan med diverse tricks utnyttja näringskällor som inte är tillgängliga för andra fotosyntesiska organismer och därför i vissa läge ha konkurrensfördelar jämfört med de som slåss om samma livsutrymme (läs plats eller yta). Men cyano växer inte utan ljus.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta... När jag ser hur mycket du doserar marko så tycker jag det låter mycket. Jag hade inga resultat av zeovit i mitt kar och var nära att lägga av. Det är ganska naturligt att man när det inte fungerar ökar doser för att få större effekt. Efter att fått hjälp på zeovith.com fick jag lära mig att om man doserar kolkällor för mycket så börjar baterierna äta dessa istället för det man vill de skall äta... nitraten. Kan det vara så som du själv säger att det är oblans mellan P och N för att du doserar 0.8? i mitt lite större system ddoserar jag 0.3 ml Zeostart och 3 droppar food 2x/ veckan bak 4 droppar 2x/verkan. Mina värden har varit ganska höga men nu sedan ca 6 veckor när jag började dosera enligt de råd jag fick på zeovit.com har de börjat krypa neråt. utan problem alls. Men cyanon kanske kommer längre fram..... ... jag är verkligen ingen expert innom zeovit och fattar inte hur allt hänger ihop än men jag har förstått att det är bättre att underdosera än överdosera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att fått hjälp på zeovith.com fick jag lära mig att om man doserar kolkällor för mycket så börjar baterierna äta dessa istället för det man vill de skall äta... nitraten. /quote]

Om detta är sant så betyder detta att det finns kväve i deras kolkällor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att fått hjälp på zeovith.com fick jag lära mig att om man doserar kolkällor för mycket så börjar baterierna äta dessa istället för det man vill de skall äta... nitraten. /quote]

Om detta är sant så betyder detta att det finns kväve i deras kolkällor.

MVH Lasse

nej, kolkällan är lättare att tillgodogöra sig om den finns i överflöd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vem har inte slemalger... usch!

Det är mycket viktigt att först och främst poängtera att inga metoder är "genvägar" - inte heller Zeovit.

För det andra - Slemalger uppträder ofta enligt min erfarenhet i akvarier med låga näringshalter, speciellt i kombination med aminosyror vilket ingår i zeovitsystemet bla i zeofood. Detta gäller även andra metoder - fråga alla som använder Fauna Marins system. Även där får man många gånger balansera tillsatserna med mycket nogrannhet innan man hittar rätt. Själv hade jag liknande problem med vodka-metoden i kombination med aminosyror. Inga system är bättre än akvaristen. (Själv är jag rätt usel, faktiskt - har ofta fått slemalger).

Med Zeovit tycker jag de flesta får lite problem så fort de försöker att köra metoden "snällt".

Oftast tycker jag problemen verkar försvinna med ökad dos av zeostart och zeobac.

Först åtgärd i ett zeovitsystem är att man prövar med mer bakterier (zeobac) för att "boosta" systemet. Bakterierna i kombination med zeozym ger ännu mer "boost". Håll då superkoll på fiskarna som kan få problem om bakteriehalten i akvariet blir allt för hög.

Hjälper inte det så bör man enligt min mening höja zeostart och zeobac försiktigt till man åter ser den klassiska tecknet på "zeostartöverdos". Där någonstanns ligger den kritiska punkten,doseringen för akvariet (med den belastning burken har för tillfället). Låt akvariet ligga på lätt överdos ett tag innan dosen sänks igen. Ge biologin tid att anpassa sig. Pröva även här med lite mer bakterier men återigen, håll koll på fiskarna. Kanske anpassar sig akvariet till den högra zeostartdosen.

Mao - man bör lära sig grundartiklarna i metoden och inse att det tar tid och lite labbande att få akvariet stabilt.

Problemet med "labbanden" är att korallerna inte alltid hinner med att anpassa sig. Så ta det lugnt med koraller tills ni uppnår stabilt läge. Känsliga och dyra koraller kan man vänta med.

Tricket med zeovit tror jag, är att alltid hålla korallerna och akvariet under den näringsnivå där biologin i burken lever i princip helt utan nitrat/fosfat. Så fort nivån går upp lite ställer djuren om för att använda fosfat/nitrat igen som "mat" för att sedan behöva vänja sig tillbaka när systemet återigen drar mot 0. Den "berg och dalbanan" leder ofta till RTN. Man måste själv hitta känslan för de fyra basprodukterna och hålla nivåerna så nära 0 man kan.

Även flödet i reaktorn och hur mycket zeovitsten man använder verkar spela in så även det behöver man lära sig. Här har själv inte blivit riktigt klok än. Många (även mr Pohl själv) verkar just nu vara inne på mer sten i reaktorn med lite mindre flöde.

Hoppas jag uttryckt mig på ett sätt som ni förstår och att ingen blir avskräckt - när man får till det så blir akvariet så där "rent" och friskt som de flesta drömmer om och fiskarna blir verkligen superfina, även många svåra arter går att hålla utan UVC och ozon.

Lycka till med era akvarier - vilka metoder ni än använder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...