Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej!

Har precis startat upp mitt akvarium, inskaffade korallsand men jag gillar den inte, varför e den inte vit??, tycker min går lite mer i beige, jag skulle vilja ha en kritvit sand men hur funkar det??

Kan man få tag i det? Är det någon här som har vit eller kritvit? Kan sanden ändra färg?

Postat

Korallsand är inte helt vit, om du tänker vit som snö-vit.

Den är lite beigeaktig, så antingen får du byta ut den mot ciklidsnad, som kan ta väldigt lång tid att få fri från stendamm, eller så kör du på det naturliga valet, nämligen den sand du nu har. :)

Postat

Men finns det olika vitnyanser på korallsand?

Jag har ju sett saltvattensakvarium med väldigt vit sand så varför e min beige?

Hur får man ciklidsand fri från stendamm? Hur lång tid tar det?

Postat

Den heter Nature's Ocean och finns i olika färger och storlekar. Jag har den som heter Argonite natural white #0.

Köpte min på Korallfisken i Linköping men borde finnas på de flesta ställen som säljer saltvattenstillbehör.

Bifogar en bild på hur förpackningarna ser ut så är det lättare att se vad man letar efter.

post-4334-14468916849375_thumb.jpg

Postat
Tänk också på att ljuset i akvariet påverkar hur sanden upplevs.

Precis - jag tyckte sanden var lite grå tills jag kom till den punkt att jag skulle prova ljuset. Slog på lysrören och satt och tokstirrade på sanden när de slog på. Kändes som att stirra in i solen... allt blev bara kritvitt.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...