Gå till innehåll

Bubbelkoral fraggning


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Jag börjar få lite problem med min bubbelkorall jag har. När jagg köpte den, va den ca knytnävsstor när den va helt uppumpad. nu är den ca 30 cm i diameter och tar över mycket av karet.

Kan man fragga dessa genom att dela stenen och kalkkroppen? Tycker alla mjukdelar sitter ihop...

//Patrick

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som lite tröst så verkar lps vara rätt tåliga, jag fraggade en hammarkorall en gång och de gick åt skogen kan man säga. Ett huvud klövs i 2 delar och hängde bara ihop via den mjuka delen, jag tog lite superlim och limmade ihop delarna vilket fungerade. Nån dag senare kunde man inte tro att den hade varit skadad överhuvudtaget.

Mina enkla fraggtipps är att planera ingreppet ordentligt(som en liten operation).

Se till att korallen tömmer ur sig så mycket vatten som möjligt och lyft den med polyperna neråt.

Känner ni er tveksamma så låt bli, sälj av den för en rimlig summa så ni kan köpa en ny mindre rackare istället.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu var det gjort, har skalat av en 3djedel av korallen. Det var lite jobbigare än jag trodde. hade varit enklare med en större kapskiva till Dremeln, men nu står den i karet igen efter att ha fått vila en stund i en hink med vatten och slemmat av sig.

Så är det nån som är intresserad att byta lite fraggar, hör av er med lite bilder på vad ni har att erbjuda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...