Gå till innehåll

Blanda salt?


Snirrevirre

Rekommenderade inlägg

Vatten blir dåligt pga organiskt material som bryts ner (läs ruttnar). RO vatten är per definition rent vatten och skall inte innehålla något organiskt material och om det som Wiking säger lagras slutet så har det väldig lång hållbarhet. Min åsikt är att man inte skall ha luftning eller cirkulation i en behållare med RO-vatten - då förkortar man hållbarheten genom att orenheter från luften kommer ner i vattnet. Nu fick du ett tvärtomsvar igen :)

MVH Lasse

jo de har jag förstått att man inte ska tillföra luft(använder skruv korkarna alltid), men om man har ingen luftning och cirkulation då? de är juh svårt att få det att blandas ut, utan att tillföra någon form av mekanisk kraft!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, tack! :) då ska jag sluta med det ! man lär sig något nytt varje dag!

hur "bör" man göra då? (jag ser att jag måste klippa sönder min dunk för att få in en pump :( )

Såg att du fått ett bra svar på utfällningarna ifrån Lasse, så där behöver jag inte tillägga något.

Jag hade exakt samma problem som du, har en 25L dunk som ingen pump passar in i, testade ett tag att koppla in en pump utanför som hade slangar ner i dunken. Men den var riktigt svår att få igång då den ju hade luft i slangen som behövde sugas ut. Det jag rekommenderar är att köpa någon låda att blanda den i. Jag har en 30L låda i "Food grade" plast ifrån ICA MAXI som jag nuförtiden gör min blandning i, med en pump och ibland en 50W doppvärmare om vattnet är riktigt kallt. Finns i massa storlekar ifrån 1L upp till ca 70L med hjul... Kommer inte på namnet just nu...

P.S. Skölj alla plastbunkar med vatten innan du använder dem, dom har nåt på ytan som jag antar är för att dom ska släppa ifrån formen dom tillverkades i. D.S.

Edit: "Smart Store" hette dem och är ifrån ifrån Hammarplast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstod mig Fredrik - ingen luftning eller cirkulation behövs till RO vatten som man lagrar. Blandar man in salt sen så är det en annan femma - då skal man ha cirkulation för att blanda ut det och så har man ju tillfört saker till vattnet - blandat vatten skall alltid ha cirk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man blanda kranvatten med salt för att få saltvatten till karet eller måste man använda osmosvatten? läste på en tråd att man använder osmosvatten om kranvattnet har fel ph. men vilket ph är okej på kranvattnet? känns ju lättare att använda kranvatten om man har rätt ph och om man kan det. känner mig lite smått förvirrad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...