Gå till innehåll

Svältande smörbultar


Rekommenderade inlägg

Hej!

JAg har ju lite olika smörbultar i mina kar, och jag tycker att de verkar magra nästan allihopa. De får bara frysfoder, matas varje dag. Man kan ju inte ge dem hur mycket mat som helst - är det någon som har samma erfarenheter?

De övriga fiskarna tar ju den mesta maten innan den hinner ner till botten, och mina decora (en svalt ihjäl i förra veckan) kämpar med maten med en C. cinctus som är den enda feta smörbulten i mina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma orosmoment med min smörbult, han är bosatt på ett ställe i karet där maten inte kommer automatiskt..

ibland sticker jag ner handen och släpper det framför honom då äter han. men annars inte..

dessutom verkar det som om de har rätt små revir, dvs, inte som en mandarin eller något, simmar överallt och letar mat..

jag ser gärna ett uttalande från någon som kan något om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara erfarenhet från våra kalla breddgrader, men kan kanske ge dig en idé.

När jag matade mina Svarta smörbultar (Gobius niger) använde jag en vässad blomsterpinne. Satte på lite fryst egentillverkad mat på spetsen och petade snabbt ner pinnen framför näsan på den närsynta smörbulten. De andra fiskarna brukade inte hinna ikapp.

Hoppas det går att överföra på dina tropiska fiskar! :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade mitt Decora par så brukade jag mata dem med en långt ihåligt rör (lite smalare än ett sugrör) med en 5 ml spruta.

Det var bara suga upp maten och spruta ut den nere på botten där de höll till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl mat som sjunker rätt snabbt, t ex pellets. Jag tycker att när jag matar med både pellets och t ex flingor eller artemia samtidigt så brukar alltid en del pellets hinna ner till botten innan allt som yr runt plockas av övriga fiskar.

Tyvärr vill inte min dragonett käka pellets. Men räkor och ormstjärnan och eremiter brukar kunna springa(kräla) ifatt pelletsarna när de rullar längs botten. Och clownerna och blenniden bryr sig inte om vad som ligger på botten så länge det far runt nåt i vattenkolumnen.

Mina enda gobies är 2 clowngobies och dom är inte blyga utan simmar upp och tar maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är samma med mina, har en G. histrio och en G. okinawae. Dom äter som små grisar, men det är artemia eller cyklopeeze som gäller. Har provat olika pellets men det är ingen dom gillar.

Har haft en E. oceanops som inte ville äta nånting jag gav den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sådan här (Gobiodon) som äter artemia utan problem, men när det gäller pellets så spottar han bara ut dom, oavsett vilken sort... klarar dom sig på enbart artemia?

Jag skulle vilja påstå att det gör dom inte. Artemia är för näringsfattigt. Du kan marinera med lite näringslösning, finns väl i välsorterade akvariebutiker. Däremot är mysis bättre, prova lite olika frysfoder så dom får så varierad kost som möjligt. Mysis, cyklops, artemia mm. Prova gärna marinera i lite pressad vitlök med, mina fiskar är heltokiga i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...