Gå till innehåll

Fläkt i armaturen !


saltishenke

Rekommenderade inlägg

Jag har nu testat en Fläkt av aluminium som är till datorkylning och den funkar kanon tyst och bra luftflöde nu till mitt problem var är bästa plasering av fläkten ?

uppe ovanför mh lampan eller på ena gaveln ?

Och vad är bäst suga ur luft eller blåsa in luft i armaturen ?

Har en bra kylning nu provisoriskt när den ligger ovanför mh´n och suger luft ur armaturen !

Där finns stora luftventiler på långsidorna och ett galler uppe på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu testat en Fläkt av aluminium som är till datorkylning och den funkar kanon tyst och bra luftflöde nu till mitt problem var är bästa plasering av fläkten ?

uppe ovanför mh lampan eller på ena gaveln ?

Och vad är bäst suga ur luft eller blåsa in luft i armaturen ?

Har en bra kylning nu provisoriskt när den ligger ovanför mh´n och suger luft ur armaturen !

Där finns stora luftventiler på långsidorna och ett galler uppe på.

om du skruvar av höger gavel och sätter den invändigt , hade det funkat (blås utåt)?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror att man minskar livslängden på själva fläkten som man suger ut varm luft i förhållande till att trycka in kall luft.. men tror ändå på bästa effekt så gäller att ha den som utblås i rampen.

(jag har ingen fläkt i min aquamedic 250w) behövs det i din 150w ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CPU fläktar kommer numera i alla möjliga varianter och former, så att säga om de suger eller blåser kan vara en svår fråga. Det som däremot stämmer är att det finns fläktar på fronten/botten som suger in och fläktar på bakstycke/toppen som blåser ut.

Hurvida man sätter en fläkt i en armatur är kanske inte så mycket att bråka om, så länge man får önskad effekt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det vet jag ju inte men armauren blir väldigt varm så kan man minska värmen i elektroniken så är det nog ingen nackdel ?

Sen är det roligt att göra lite modds eller hur Manne ?

det är kul o modda , till vissa gränser.. dock dåligt med tid för sånt numera.. dremeln dammar nästan igen.. hehe.. om du nu ska in i armaturen o rota, får det plats två sida vid sida, så varför inte ? , ett tips..

på knappsidan är det inte lönt , lite sunkigt flöde genom den gaveln och det finns inte någon plats på insidan där. men som sagt höger sidan är väl ledig, har för mig att du hade knapparna som jag på vänster sida.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får alltid bättre kylning när du blåser PÅ något, än när du suger FRÅN något. Luften gör helt enkelt gättre kontakt med föremålet, och värme energin överförs effektivare. Anledningen till att många OEM burkar har en CPU fläkt som suger istället för blåser (med påföljd att CPU tempen alltid blir lite onödigt hög) är för att de tar luften utanför chassit, och om man fuller kylflänsen med damm spelar det inte så stor roll om man blåser eller suger, kylningen kommer vara kass oavsett...

Om möjligt, blås luft in i armaturen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är kul o modda , till vissa gränser.. dock dåligt med tid för sånt numera.. dremeln dammar nästan igen.. hehe.. om du nu ska in i armaturen o rota, får det plats två sida vid sida, så varför inte ? , ett tips..

på knappsidan är det inte lönt , lite sunkigt flöde genom den gaveln och det finns inte någon plats på insidan där. men som sagt höger sidan är väl ledig, har för mig att du hade knapparna som jag på vänster sida.

mvh manne

JO men den kommer att funka sen jag lovar det är ju en dremel !

Jag ska ha den där samma som din men ska kolla efter 2 små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag vill kyla mh lampan då det blir varm i hela armaturen är väll inget problem precis men har märkt en enorm temp skilnad i hela armaturen nu vilket jag tror är bra eller ?

det blir samma med min stora 3*150 där.. hela armaturen blir ju en kylfläns i princip. , då hade

det nog varit bäst o få IN sval luft i armaturen, jag har inte funderat direkt på det då armaturen

har luftgallert på ovansidan för luftväxling. , överväger ett byte nu till 250w faktiskt, vet inte

riktigt hur jag ska gå till väga dock..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byt ballasterna bara !

Att suga ur luft och det verkar funka fint jag ska vända på fläkten i kväll när mh lampan e på och se skillnaden.

får se hur jag gör, blir en del jobb hur jag än gör.. vill få till någon smidig lösning.

då får du se vad som blir bäst, in/ut blås..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...