Gå till innehåll

Mina erfarenheter av Fauna Marines zeolith


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Intressant tråd det här.

Jag har använt Fauna Marines zeolith system i lite mer än 4 mån nu men får ändå ingen effekt på nitraten, den sjunker inte. Har tillsatt Ultra Bak och Zeo bak bakteriekultur i några månader nu. Har varit uppe i en dagsdosering på 1 ml/dag av ultra Bak men när jag började få problem cyano så halverade jag dosen till 0.5 ml/dag. Vad gör jag för fel? Det kommer ju mulm från zeolithen. Har zeoliten i ett ytterfilter tillsammans med kol och fosfatremover. Skakar ytterfiltret varannan dag.

Så långt är jag inte riktigt nöjd med zeolith metoden, visst har vattenkvaliten blivit bättre, men ingen effekt på näringshalten. Kanske zeovit systemet funkar bättre än fauna marins system? Inte vet jag.

Mina vattenvärden (saliferts tester):

Ca: 475

Mg: 1410

Kh: 7.2

Ph: 7.7

Po4: 0.03

No3: 10

Nitrat och fosfat har inte ändras på månader, men de har ju inte heller ökat så det är väl bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd det här.

Jag har använt Fauna Marines zeolith system i lite mer än 4 mån nu men får ändå ingen effekt på nitraten, den sjunker inte. Har tillsatt Ultra Bak och Zeo bak bakteriekultur i några månader nu. Har varit uppe i en dagsdosering på 1 ml/dag av ultra Bak men när jag började få problem cyano så halverade jag dosen till 0.5 ml/dag. Vad gör jag för fel? Det kommer ju mulm från zeolithen. Har zeoliten i ett ytterfilter tillsammans med kol och fosfatremover. Skakar ytterfiltret varannan dag.

Så långt är jag inte riktigt nöjd med zeolith metoden, visst har vattenkvaliten blivit bättre, men ingen effekt på näringshalten. Kanske zeovit systemet funkar bättre än fauna marins system? Inte vet jag.

Mina vattenvärden (saliferts tester):

Ca: 475

Mg: 1410

Kh: 7.2

Ph: 7.7

Po4: 0.03

No3: 10

Nitrat och fosfat har inte ändras på månader, men de har ju inte heller ökat så det är väl bra.

Kör du filtret i cykler a 3 timmar av 3 timmar på eller gör man inte det på FM? hur mycket doserar du av kolkällan? vad heter den? skulle tippa att du överoserar den... jag har inte kört FM men jag har örstått att det är lätt att tro att mer ge rbättre resultat... bättre att sänka lite...mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du filtret i cykler a 3 timmar av 3 timmar på eller gör man inte det på FM? hur mycket doserar du av kolkällan? vad heter den? skulle tippa att du överoserar den... jag har inte kört FM men jag har örstått att det är lätt att tro att mer ge rbättre resultat... bättre att sänka lite...mer

Jag doserar Ultra Bak enbart. Tidigare tillsatte jag även Ultra Min s men fick lov att sluta pga av cyano. Innnehåller inte ultra bak nån kolkälla? Vad ska jag använda för kolkälla? Vodka?

Filtret går på dygnet runt etersom det är svårt att slå av och på det. Ytterfilter.

Tacksam för hjälp med detta.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant tråd det här.

Jag har använt Fauna Marines zeolith system i lite mer än 4 mån nu men får ändå ingen effekt på nitraten, den sjunker inte. Har tillsatt Ultra Bak och Zeo bak bakteriekultur i några månader nu. Har varit uppe i en dagsdosering på 1 ml/dag av ultra Bak men när jag började få problem cyano så halverade jag dosen till 0.5 ml/dag. Vad gör jag för fel?

Är inte ultra bak och zeo bak samma sak i två olika metoder??? lite kaka på kaka !?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se ovan vad marko skriver om UltraBak = kolkälla - ZeoBak = bakterier... dvs det skulle funka ihop..men varför blanda två olika fabrikat? varför inte välja KZ eller FM? lättare att hitta folk med erfaranheter... alla gör som de vil... :)

doserar du 0.5 ml i ett 800 liters kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

se ovan vad marko skriver om UltraBak = kolkälla - ZeoBak = bakterier... dvs det skulle funka ihop..men varför blanda två olika fabrikat? varför inte välja KZ eller FM? lättare att hitta folk med erfaranheter... alla gör som de vil... :)

doserar du 0.5 ml i ett 800 liters kar?

Tror du missade vad marko skrev ......"ultrabak=kolkälla och ultrbio= bakterier" Om det inte är så att han har skrivet ett andra inlägg som inte syns på min dator. Kan ha missförståt det men är inte zeobak oxå en kolkälla?

Jag doserar inget än.....håller på att läsa om dom olika metoderna därför frågade jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du missade vad marko skrev ......"ultrabak=kolkälla och ultrbio= bakterier" Om det inte är så att han har skrivet ett andra inlägg som inte syns på min dator. Kan ha missförståt det men är inte zeobak oxå en kolkälla?

Jag doserar inget än.....håller på att läsa om dom olika metoderna därför frågade jag.

Nä, ZEO bak = bakterier. KZ kolkälla är ZEO start.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tid för forumet igen...

Mitt akvarium är på 240 liter och anledningen till att jag valde zeo bak istället för Fauna marins bakterielösningar i ampuller var att de i ampuller är doseringen. En ampull är till 1000 l vatten så det vore ju lite som att elda för kråkorna. Då är det bättre att kunna droppa i det man behöver.

Varför ska man köra filtret i intervaller? Vet inte om jag kan göra så med mitt filter eftersom det är lite trögstartat. Kanske man skulle ändra flödet istället?

Jag skulle vilja höja doseringen av ultra bak men då kommer ju fulalgerna. 1.2 ml är högsta dosen för mitt kar enligt förpackningen (5ml/1000 l.) Nu doserar jag 0.7 till 240 l.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet ju som sagt inte vilka doser man skall ha i FM. Men är det inte så att du kan dela upp en ampull så den räcker till flera doser? eller hälla det i vatten och sedan lättare dosera det. Man kan säkert göra som du gör med men jag hade kört på en av metoderna. Jag doserar 0.15 2 ggr per dag av zoestart. och mina värden går neråt. innan försökte jag öka doserna och då hände inte ett smack...

Filtret är för att .... bakterier .. minns inte vilka men jag tror de hette aroba skall hinna sätta sig på zeovithen. detta skall man göra rätt länge... flödet skall vara ganska lågt. Jag har tror det var 3-400 L/Timman... dvs lågt flöde OCH intervaller i flera månader...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Elin!

Har du läst Ultralithguiden? Så du får grundinställningarna rätt. Flödet i reaktorn tex. Är du osäker på flödet och inte har en flödesmätare så kan du enkelt klocka flödet genom att mäta tex hur fort du kör upp 1l vatten genom reaktorn.

Ser du någon ordentlig ökning av skumningen. Det ska liksom bli "kladdigare" skum. Om inte så bör du dosera mer bakterier. Slå av skummaren några timmar när du doserar så skummar du inte bort något av det du droppar i. Du kan använda KZ bakterier utan problem, tror jag. Man kan överdosera baktrier ganska ordentligt så länge inte fiskarna börjar må dåligt. Det gör de när det blir för mycket bakterier i akvariet (bakterierna belastar vattnet, tex kan de uppstå syrebris). Du bör även slå av ev UVC när du doserar bakterier.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

Jag har läst ultralight guiden men tycker att den är lite svår. Problemet just nu är att min bakterie lösning har tagit slut och jag åker bort för två veckor nu. Typiskt nog har vi ingen akvariebutik här nära enköping som säljer saltvatensgrejjor, förutom i västerås, men den butiken har inte dom produkterna.

Jag har minskat på flödet i ytterfiltret så får se om det gör lite verkan. Får köra igång på allvar när jag kommer hem igen.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min "mätbara" nitrat har gått ner till cirka 0,3ppm (mätt med M&N-test) efter cirka 2 månader med UltraBAK.

Fast då "kryddar" jag den med samma mängd vodka. Ville ha lite mer "knuff" :)

Ger du dig på en liknande behandling så är det nog bra att ha en påse KNO3 hemma, alla kolkällemetoder är nästan som att balansera på slak lina...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte lita på nitratmätningen i ditt fall och som OveB antyder så kan du komma på en verklig svajig lina om du inte kan läsa av ett äkta och riktigt nitratvärde. Du har vidare antytt att du är bortrest då och då. Jag personligen hade inte vågar laborera ner i låga nitratvärden om jag inte kunde ha järnkoll på burken. I halter kring 10 mg och under skulle inte jag våga lita på akvarietester för att bestämma nitratvärdet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju lite si och så med nitrat tester, det är ett svårt ämne att mäta. Våra hobbytester ger bara en fingervisning på ett ungefär, det man däremot kan se på dom är om det går upp eller ner.

Så våra tester visar inte exakt vad man har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...