Gå till innehåll

Saltbiffs guppyhotell


saltbiff

Rekommenderade inlägg

Halloj! Jag blev ombedd att starta en egen tråd för jag fick inte vara med på SnirreVirres..:smiley24: Vi ska börja med salt och hon har ett molly och jag guppyhotell..

Nu har jag ju då såklart en massa frågor.. Den första är vad tusan jag ska ha för lyse i? Jag har ingen aning fast jag läst en massa andra trådar..:död: Har fått tips om 24 watts rör, men får de plats? Bäst är om någon som har ett ombyggt guppy har lust att sätta in bilder på just själva ljusbygget så att jag ser hur man ska göra... Någon? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel den som moddat sina guppy och mollykar.

Här är en bra artikel om det.

Kolla igenom trådarna i Nano sektionen, där finns säkert något att läsa.

Fast jag har försökt hitta nått guppyhotell med bilder på belysning både i första akvarie o nano sektionen, verkar svårt..... Men hon får väl improvocera lite!! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast jag har försökt hitta nått guppyhotell med bilder på belysning både i första akvarie o nano sektionen, verkar svårt.....

Ja, jag har kollat i typ alla trådar i nanosektionen och som Snirran här ovan skriver så är det ont om bilder på olika byggen..

Så, ni som har ett ombyggt guppy, vad har ni för lysrör och för att jag ska förstå hur ni har gjort för att sätta dit rören få ni gäääärna skicka en bild..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj här haaaglar svaren. trevligt

Jo man bli ombedda att be om alla svar i en egen tråd men ingen som svara du!!!

Tycker inte det kan va så svårt att nån tar ett kort på sitt guppy, eller finns det ingen aktiv här inne med ett moddat guppy...

Men jag skulle vilja se om det är nån skillnad på dit o Pattes insida av locket!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla in denna tråd, visserligen Molly

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13823

Mvh

Per

Det känns inte helt rätt att jämföra det där med ett guppy.

eftersom det verkligen är HELT om-moddat...

Dvs tagit ut allt utom fläktarna.

Skulle fortfarande vilja se just skillnaden på bild med ett aquatic nature evo o ett guppy. Känns som skillnade borde va liten på dessa, då storleken på dem nästan är exakta så lysrörs storlekarna borde va samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Kan jag ha en pump på 1000 liter/h till mitt guppy? Man borde ju kunna få bort lite effekt genom strilrör eller en sil...eller blir det alldeles för starkt endå? :snurrig:

Jag tror som du sa i lördags, på tok för starkt. Kan inte gå....

Det står ju 1000 på min pump som ligger orginal i. Men verkar ju som de ändrat hela det där hos tillverkaren, för stod ju helt annorlund hos tillverkaren.. Patric som kollade.

Har du kollat han nyupplagda tråd?? Svin snyggt har det blivit!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Snubblade över denna sidan för ett tag sedan när jag surfade runt. Vet inte hur lätt det är eller om det ens går att beställa från den sidan när man bor i Sverige men hade kanske varit smidigt om man hittar något färdigt kit som kan passa. Eftersom jag inte har något eget kar så har jag inte kollat in sidan så noga utan tyckte bara att det såg smidigt ut vid första anblicken.

http://www.nanocustoms.com/

Mvh

/ Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som du sa i lördags, på tok för starkt. Kan inte gå....

Det står ju 1000 på min pump som ligger orginal i. Men verkar ju som de ändrat hela det där hos tillverkaren, för stod ju helt annorlund hos tillverkaren.. Patric som kollade.

Johooo det gick visst! -boxing

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sent påkommet kanske men här är en tråd men på ett annat Forum skulle tro att vi har samma Hotell.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129655

Nädåå, det är inte försent...Tack och jag hade redan läst hela din tråd på zoopet -dans

Det verkar vara samma typ av akvarium men om det är helt samma ser jag inte... Jag tror att jag ska göra lite annorlunda än dig och börja med redan inkörd sten för det är väl då man slipper ha släckt i veckor? :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nädåå, det är inte försent...Tack och jag hade redan läst hela din tråd på zoopet -dans

Det verkar vara samma typ av akvarium men om det är helt samma ser jag inte... Jag tror att jag ska göra lite annorlunda än dig och börja med redan inkörd sten för det är väl då man slipper ha släckt i veckor? :smiley24:

Sen fick jag rådet av Lasse att inte ha släckt så det sattes igång på full styrka,och det har funkat fint tycker jag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen fick jag rådet av Lasse att inte ha släckt så det sattes igång på full styrka,och det har funkat fint tycker jag.

Åhå..jaså? Ja det låter bra så vill jag också göra! Det börjar gå framåt här... har monterat allt i rampen och akvariet är komplett, satte i 2 st 11 watts blå-vita rör och ett 13 watts blått rör och när vi sätter i sladden så startar inte det blåa! Så jag har helt enkelt fått ett trasigt lysrör eftersom det inte startar vart vi än satte det, men de andra lyser så fint! Blir till att ringa butiken när storhelgen är över och detta medför alltså att jag inte kan köra igång när jag tänkte det.. TYYYpiskt!

Stenen då... ska jag ha ny eller gammal? Stenen som är gammal är ca ett halvår, är det FÖR gammalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen som jag ser det är att man oftast inte får med alla roliga liftare om man köper gammal sten.

Jag körde på sten som legat i Korallfiskens kar längst in till höger när jag startade mitt. Så den var ju inkörd kan man säga. De sa dock att jag inte skulle ha ljuset på mer än en timme per dag de första två veckorna så det spelar ingen roll då om stenen är inkörd eller ej som jag förstod det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhå..jaså? Ja det låter bra så vill jag också göra! Det börjar gå framåt här... har monterat allt i rampen och akvariet är komplett, satte i 2 st 11 watts blå-vita rör och ett 13 watts blått rör och när vi sätter i sladden så startar inte det blåa! Så jag har helt enkelt fått ett trasigt lysrör eftersom det inte startar vart vi än satte det, men de andra lyser så fint! Blir till att ringa butiken när storhelgen är över och detta medför alltså att jag inte kan köra igång när jag tänkte det.. TYYYpiskt!

Stenen då... ska jag ha ny eller gammal? Stenen som är gammal är ca ett halvår, är det FÖR gammalt?

Jag beställde ifrån Imazo och det visades vara bra sten tydlingen fick jag höra ifrån nån som var hemma hos mig,en massa nya invånare tydlingen innehöll stenen,som jag aldrig hade sett med mina nybörjar ögon.Men hur vet man om stenen är ny eller gammal igentligen?? ifrån Grossist direkt vet man det inte men i affär så borde dem kunna berätta det.

Jag har ett vitt rör på 6000K och ett blått rör på 20 000K kanske mer,du skriver att du har sammanlagt 3 st rör men i mitt Hotell får där bara plats med 2 st rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...