Gå till innehåll

ljus över höga kar??


amatören

Rekommenderade inlägg

C-life har ett kar som är 70 högt, och som belyses med 6 eller 8x39W T5. Det är en SPS-burk med musslor ståendes på bottnen. Allt verkar må kanon, även musslorna! Rampen hänger en bit över ytan, så det är väl snarare 85-90cm från rören till botten på burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kar som är 70cm högt, kör med 400w mh lumenarc över och acroporor växer fint fast de står på botten.

Dock kommer jag testa 7x80w t5 istället. Är sugen på t5 då det är lättare att få till rätt nyans på ljuset med blandade lysrör. Tror också det blir mindre skuggsidor på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag har ett kar som är 70cm högt, kör med 400w mh lumenarc över och acroporor växer fint fast de står på botten.

Dock kommer jag testa 7x80w t5 istället. Är sugen på t5 då det är lättare att få till rätt nyans på ljuset med blandade lysrör. Tror också det blir mindre skuggsidor på korallerna.

Mitt akvarium är 65 cm högt och jag kör också med en 400w MH lumenarc som jag dimmar ner till 260w ungefär.

finns det några snygga alternativ till lumenarc , dvs inte för inbyggnad.

ska man gå på 250w resp 400w vid 60 sträcket på djupet, ni som provat vad tycker ni.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju 3st 250 mh i mitt kar och det är 60 högt.....super tycker jag.

Anledningen till min fråga från början var hur högt man kan ha karet innan botten får ljusbrist så säga....men som jag har förståt det så är dom flesta karen inte högre än 80.

Kan man ha ett kar som är 100 högt? utan att offra botten livet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...