Gå till innehåll

Botten borrad cirkulation


Stefan molin

Rekommenderade inlägg

Inga egna erfarenheter men det handlar om Closed Loop system där inget händer vid elavbrott.

Man ser detta oftare i amerikanska kar som tomma ser ut som ostar pga alla hål;)

Jag funderade på en sådan lösning tidigare men det kräver mycket utrymme för rördragning under eller bakom karet. Fördelen är nog att man relativt enkelt kan gömma utblåsen och få ett bra fördelat flöde i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gör som på första bilden lär man behöva några kranar i alla fall, för att kunna göra rent / byta pump. Tror jag hade velat ha gängade anslutningar invändigt i baljan, så man med lite gängtejp och gängade endcaps kan stänga rören helt, för att göra rent dem med typ flask borste, eller så med...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nästan löjligt fast i ett sätt att tänka där allting ska vara delbart, och rengöringsbart. Returer med utblås nära botten ska först up till ytan innan de går ned igen, så att det dels går att döda häverten, och dels går att dela röret utan att vattnet försvinner ut över v-rumsgolvet...

Gängad kork över röret i botten är ända lösningen jag kommer på som fungerar där rören är synliga...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,jag lider av samma symtom ,men det är ju inte värre än ett vanligt ytterfilter ,men det känns helt fel , men det är ju inget tryck i systemet och allt fast monterat så läck risken är obefintlig ,men jag för söker bara övertyga mig själv innan jag borrar 5 hål i botten, mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med fasta rör till cirkulation med hlp pumpar som tryckte runt vattnet men det blev alldrig bra.

Sen hade jag 4 tunze 12000l med styrning men nu är det bytt sedan 6-8 månader till 4 vortech och nu kan jag säga att nu flyttas hela vattenvolymen och det liknar verkligheten på revet. Dessa behöver jag inte köra för fullt och det känns bra både för slittage och ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemen som jag ser det, med closed loop cirkulation är främst 2.

Det är ju flödesmängderna, men det beror ju helt enkelt på vilken pump man använder. Det torde vara svårt att komma upp i flöden som motsvaras av ett par strategiskt placerade streamers.

Det andra, är ju att flödet från en closed loop är statiskt.

I viss mån kan man ju lösa båda.Större pump är ju första steget, men därifrån går flödet att "bättra på" med en relativt enkel design som lånar funktion från venturi pumpar. Det kommer fortfarande inte upp i streamer kapacitet, men det gör situationen något bättre.

Och för att råda bot på det statiska flödet är det ju möjligt att nytja en, eller flera moddade, eller original SCWD's, eller någon av de motoriserade enheterna från Ocean Motions.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tackar för alla råd ,det blir mer nackdelar än fördelar med bottenborrning , prismässigt blir det lika dyrt som ett par Vortech pumpar fast inte lika flexibelt ( inräknat pump PVC och Ocean Motions), argumenten räcker för att jag ska avstå ,det enda som är bestämt är att ytboxarna ska limmas på utsidan av karet , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det riskerar helt klart att bli dyrare än ett par styrbara streamers. Fördelen är ju att det går att gömma på ett annat sätt i karet, och att ljudet blir helt obefintligt, med rätt pumpval. Men streamers i baljan är MYCKET enklare. Det är väll därför det är så populärt i dag. Lycka till, och glöm nte bilder på varje steg i bygget. :- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är ju att göra som jag har gjort, jag drog allt inne i karet så att pumpen sitter i överrinningskammaren och blåser ut det genom rör i sandbotten till 2 utlopp, då var det bara ett hål genom det glaset. Det kräver ju dock att du har en sandbädd som är lika djup som rören är höga. Dock så är det för jäkla svårt att dimensionera pump, jag valde iaf en för liten så jag fick trycka i en streamer också lik förbannat. I efterhand så hade jag nog rekommenderat en pump på ungefär 20x akvarievolymen för den lösningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...