Gå till innehåll

AN Evolution


Curtus

Rekommenderade inlägg

Jaha , nu har man hängt här ett tag å iaktagit och tycker väll det kanske var dags för mig med att komma ut ur garderoben=)

Min historia är inget annat än en ren impulsgrej, kompisen startade upp akvarium efter akvarium och sen började man träffa en akvarieintresserad tjej å på den vägen är det. När en god vän till mig sedan skulle sälja sitt Aquatic Nature Evolution som precis hade inkörningsfasen avklarad så jag tänkte att det var ju bara å testa iaf.

Fick hem akvariet och upptäckte några knappar, lite makroalger osv. Efter någon vecka bar det av till handlaren, fick med mig lite turbosnäckor, en Fromia sjöstjärna, en Dendronephtya sp. och en eldräka som tyvärr fick lida för mitt dåliga pluggande och troligen fick en inkoppnings chock.

Tyvärr blev jag inte informerad om vad det var för korall jag köpte så den finns inte mkt kvar av idag.

Såhär såg karet ut efter första innevånarna kommit hem:

IMG_0804.jpg

Akvariet har utvecklats väldigt fort, och man kan lungt säga att det är fullt nu! Dock står ett nytt likadant kar under uppstart nu och en del kommer flyttas över till nya karet så småningom.

En bild på karet idag, vissa av korallerna är nyköpta och ser därför lite tråkiga ut:

IMG_0908.jpg

Jag kan tillägga att akvariet är uppgraderat med exta belysning, nu sitter 3 x 11W i karet och ytterligare en 11w ska sättas in i veckan nu. Så jag kommer köra på 4x 11w totalt.

Mvh Patric

Tack till Henke (Nephrurus) som hjälpt mig och guidat mig bra på vägen samt sponsrat med en hel del levande i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha.

Jadu är väll bara att erkänna att jag kanske haft lite för brottom. Det där tålamodet som alla pratar om har jag nog inte riktigt tagit åt mig.

Jag har inte haft akvariet i mer än 1,5-2 månader.

Det enda jag kan säga som verkligen växt är Xenian, Knapparna och den gröna Ricordean.

Jag hoppas det ska gå bra även om jag fullt upp karet på kort tid och att det blir lagom att ansa ur lite granna när nya karet kommit igång.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ricordeorna är mina absoluta favoriter, kommer absolut bli fler ricordea när det andra karet är igång!

Det lila i högra hörnan är någon form av stjärnpolyp som har polyperna indragna. Den tillhör lite av det senaste i karet och har idag börjat "veckla ut sig".

Kommer slänga upp lite bilder i Id- delen av forumet, då jag inte har koll på vad exakt allt är.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa så har jag ju ett likadant kar under uppstart och det kommer bli likadan belysning dvs 4x 11w kompaktlysrör.

Och även moonlight LED belysning på natten. Min fråga är kan det blir för mkt nattbelysning?

Orginal i AN evo sitterj u 2 dioder i mitten på locket...dvs den blir bara punktbelysning. Tänkte utöka så man får lite blått i hela karet. Men kan det bli störande för djuren om det blir för mkt?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdaterar väll med lite nya bilder även om inte så många läser kanske...

Akvariet funkar fortfarande bra och det enda som hänt är att en av eremiterna lämnat in... kanske pga. för lite mat trots stödmatning.

Inleder med en av mina G. okinawae samt mina 2 R. florida:

IMG_0976.jpg

IMG_0975.jpg

Sen följande bilder har jag inte riktigt koll på vad det är.

Nr1 Några skivor, Rhodactis sp?

Nr2 Köpt som Ricordea sp. någon som vet mer?

Nr3 Någon stjärnpolyp, namn på den?

IMG_0979.jpg

IMG_0971.jpg

IMG_0974.jpg

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr2 Köpt som Ricordea sp. någon som vet mer?

ser ut som Rhodactis rhodostoma , "elefantöra" tror jag att vissa kallar dom.

mina sådan älskar ljuset så dom riktigt breder ut sig pumpar upp sig till det yttersta.

snygga florrida ric's.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne:

Sökte lite på rhodostoma, väldigt likt den första bilden dock! (den bilden som man ser Euphyllian uppe i högra hörnet på). Den som är köpt som ricordea är den lilla som sitter brevid floridan.

Jag är supernöjd över mina florida, har helt klart blivit mina favoriter. Känner att jag måste ha fler i det andra karet =) haha

Henke:

Tack ska du ha.

begränsat utrymme? hahaha ja det kan man ju säga. Går redan å suktar efter större kar, men det får bli efter resan.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne:

Henke:

Tack ska du ha.

begränsat utrymme? hahaha ja det kan man ju säga. Går redan å suktar efter större kar, men det får bli efter resan.

Mvh Patric

Förstår det :)

Men du har ju två nanon att prova på hobbyn med iaf =)

Inte för att jag tror att du inte kommer gilla det när du kommer igång på allvar sen men iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår det :)

Men du har ju två nanon att prova på hobbyn med iaf =)

Inte för att jag tror att du inte kommer gilla det när du kommer igång på allvar sen men iaf :)

Ja mkt idéer har man iaf=)

Jag är supernöjd över mitt impuls köp än sålänge=) Mkt effektfullt blev det med 2st nu med spec. på kvällarna med nersläckt rum=)

IMG_0983.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!!

fina kar.. men du kanske ska se till att din G. okinawae får lite mat i sig annars kommer den nog att dö ganska snart.. den ser mycket mager ut.

Saken är den att jag gjorde misstaget att sätta två st i ett kar, och den ena är klart dominant å jagar bort den andra hela tiden( den på bilden). Den ska sättas över i det andra karet ASAP tyvärr får jag väll riva ut all inredning för att få fatt på den men bara å göra.

Den brukar dock lyckas få i sig mat vid matning.

Tack för tipset iaf=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nr3 Någon stjärnpolyp, namn på den?

IMG_0974.jpg

Mvh Patric

Ser ut som den jag köpte häromdagen, men kommer förstås inte ihåg vad handlaren sa att den hette:smiley9:... Men jag tror det kan vara Clavularia viridis. Min ser ut så här:

post-4339-14468917118593_thumb.jpg

Mvh,

Isabella

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som den jag köpte häromdagen, men kommer förstås inte ihåg vad handlaren sa att den hette:smiley9:... Men jag tror det kan vara Clavularia viridis. Min ser ut så här:

[ATTACH]32209[/ATTACH]

Mvh,

Isabella

Satt å tittade på C. viridis på reeflex och funderade. Inte alls omöjligt att det är det. Hur som helst snygga tycker jag:ler:

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite pysslande i karet idag så verkar det som att saker och ting växer.

Sinularian har växt fast på sin plats och även stjärpolyperna. Upptäckte oxå att dom gröna skivorna börjar växa fast på baksidan av karet:D

Självklart så har ju oxå xenian spridit sig=)

Hade

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då har det återigen hänt lite i karet, saker å ting funkar bra.

Jag har skördat Xenia och möblerat om lite i karet.

Det som tillkommit är några fler Ricordea florida, en Sarcophyton fragg och några Halimeda alger.

Och i fiskväg en Amblygobius rainfordi.

IMG_1100.jpg

IMG_1099.jpg

IMG_1098.jpg

IMG_1097.jpg

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha=)

Nästa steg i utvecklingen är att byta bort kollonin med knappar i mitten mot en liten sten med några få flerfärgade knappar.

Har upptäckt att man lätt tror att karet är större än det igentligen är när man är iväg nånstans. Å upptäcker att sakerna man köpt kanske var i största laget=)

Efter att det bytet är gjort så känner jag mig ganska nöjd på korallfronten för tillfället.

Jagar fortfarande Discordipinna griessingeri annars:P

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...