Gå till innehåll

Glasrosor - bli av med...


Christin

Rekommenderade inlägg

Christin sa:
Hur blir man bäst av med glasrosor? De förökar sej snabbt nu. Pepparmintsräkor säger några - vad är det latinska namnet på den?

Hej!

Alla tjatade massor på mej om sök funktionen när jag började sitta här, så jag får väl föregå med gott exempel o säge dessamma:smiley9:

Men läs gärna Maries tråd, hon har just bekämpat sina glasrosor, o försökt med räkan o där finns dess namn oxå om jag minns rätt!

https://saltvattensguiden.se/topic/16950-marie_hbgs-180l/?page=3#comment-236916

Lycka till o ha en GREAT dag=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Alla tjatade massor på mej om sök funktionen när jag började sitta här, så jag får väl föregå med gott exempel o säge dessamma:smiley9:

Men läs gärna Maries tråd, hon har just bekämpat sina glasrosor, o försökt med räkan o där finns dess namn oxå om jag minns rätt!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26899

Lycka till o ha en GREAT dag=)

Så gott som iaf, jag har endast en liten rackare kvar den och sitter lite dumt till men skam den som ger sig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så gott som iaf, jag har endast en liten rackare kvar den och sitter lite dumt till men skam den som ger sig =)

Tids nog ska den väl dö den rackaren oxå ;)

Jag lär väl få erfara själv hur svåra de är att få bort när jag starta upp mitt kar!

Men en pepparminträka står på inköpslistan, är säkert ett trevlig inslag i revet även om inga rosor finnes kvar!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp papparmintsräkor... jag tesade medel på mina 4 stora rosor, och dom försvann i 2 veckor sen kom där tillbaka 7 st:( har nu köpt en pepparmintsräka istället. hoppas bara den börjar tugga på dom snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag som inte kan köpa räkor pga min drakfisk som älskar att äta dem då? [Dyrt att mata med levande räkor ;) ]

Finns flera andra metoder som fungerar kalas om man inte kan/inte vill köpa lysmata wurdemanni. Finns fiskar som äter dem, sen gott om olika preparat på webshops / Lfs.

Sen så fungerar det oftast att spruta kokande vatten eller citron/ättika mitt i glasrosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Joes juice har jag kört med och den fungerar utmärkt. Jag va inne på att köpa pepparmintsräkor men fick höra att de inte var säkert att dom äter glasroser.

Nä tyvärr kan man få ett måndagsexemplar som vägrar äta galsrosor.

Min åt upp alla glasrosor på ett naffs. Vet inte hur min kommer bete sig när

det kommer nya, då den idag äter pellets och artemia.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack till er alla för alla svar! Jag är 2 sjöhästar fattigare efter att de fastnat i glasrosor så jag har sökt (även här) men förstår fortfarande inte riktigt vad glasrosorna verkligen gör? De bränner bytet eller? Sjöhästarna fastnade i glasrosornas tentakler (uppenbarligen eftersom de satt döda fast när jag vaknade på morgonen...)

Så jag vill verkligen utrota dem så gott det går, för att undvika mera lidande för andra levande varelser i akvariet och även lidandet i min plånka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade väldigt många stora glas rosor på min beg levande sten jag köpte.

Jag införskaffade 4 st lysmata wurdemanni räkor och de har nog tagit bort hälften av dom nu men det finns fortf en del kvar. Jag provade spruta med konsentrerad calsium hydroxid på dom men utan framgång. jag prova även kokande vatten utan framgång.

Det enda det ledde till var stress ibland invånarna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...