Cathulu Postat 25 mars 2009 Postat 25 mars 2009 Här är en mall jag gjorde i autocad som ni kan använda om ni vill göra en Luminarc reflektor.Det är 2 st filer, den ena är en A1 pdf fil och den andra som ni får byta namn på är en autocad 2008 fil.Hoppas ni får nytta av den. //Jensluminarc_DIY autocad.pdfautocadfilen ändra pdf till dwg.pdf Citera
Laggeman Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Var det inte Wrang som hade gjort detta förut? Fast inte i Cad kanske. Citera
Cathulu Postat 26 mars 2009 Författare Postat 26 mars 2009 Jag har inte sagt att jag har kommit på iden, jag har bara gjort en cad ritning av det.Orginalet kommer ifrån http://www.reefdiversity.com/DIYPage/DIY_HTML/DIY_ReflectorIndex.htmMen om det är någon som vill bygga en så kan man bara printa ut PDF filen på ett A1 och lägga den på en aluminum skiva, och sen klippa ut den.Sen är det väldigt lätt att skala om reflektorn i autocad för att få den storleken man själv vill ha. Föresten är det någon som vet var man kan få tag på blank aluminium i stockholm och vad kostar en 1kvm?//Jens Citera
-=Mr_B=- Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Inte säker, men aluminium känns inte som rätt material för en reflektor. Har en tendens till att inte bli fullt så blank som man kanske skulle önska, och så fort den oxiderar blir den ytterligare något mindre blank. Det är i alla fall den erfarenhet jag gjort. Polerad syrafast stålplåt går att köpa i kvalite upp till spegelblank, kanske kan vara ett alternativ?B! Citera
Cathulu Postat 26 mars 2009 Författare Postat 26 mars 2009 Jag vet att den kommer att oxidera och bli sämre , men jag vet också att det finns spegelblank aluminium. Det är så mycket lättare att jobba med. /J Citera
Datate Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Oavsett vilket så verkar det nästan helt hopplöst att få tag på. Vet att folk i staterna har köpt sig såna dära "solartube"-rör. Dvs såna man använder för att föra solljus från taket ner i rummen via en extremt reflekterande tub. Dessa har som skurit upp och därmed fått en skiva i lämplig storlek.Dessa skall tydligen ha en reflektionsgrad på över 98% om jag minns rätt.Var man får tag i dessa i sverige till ett mänskligt pris har jag dock ingen aning om.Har själv försökt få tag på polerad syrafast plåt här i Örebro, helt utan framgång... Citera
Laggeman Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Aluminium går o få spegelblankt med våtsandpapper och mycket tålamod. Citera
Datate Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Parfin eller parafin?Vad kan då sådan plåt kosta? Minns jag rätt går detåt en skiva på ca 60x60cm och den bör väl vara runt 1 mm tjock, eller ska man ha tunnare? Citera
Datate Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Aluminium går o få spegelblankt med våtsandpapper och mycket tålamod. Det var ungefär vad som svarade på en av plåtslagarna jag besökte. MYCKET tålamod...men det går! Är det handgnuggning eller maskin som gäller då...å hur går man egentligen till väga? Går det verkligen att få spegelblankt...borde det inte bli en massa smårepor? Citera
amatören Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Parfin eller parafin Har inte en aning....vi använde sånt på mitt jobb när vi polerade rostfria grejor till kärnkraftverk. Citera
wrang Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Var det inte Wrang som hade gjort detta förut? Fast inte i Cad kanske. Har denna på min hemsida.Jens är ju mindre å mer komplett-Tummen upp Citera
amatören Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Det var ungefär vad som svarade på en av plåtslagarna jag besökte. MYCKET tålamod...men det går! Är det handgnuggning eller maskin som gäller då...å hur går man egentligen till väga? Går det verkligen att få spegelblankt...borde det inte bli en massa smårepor?Maskin annars kommer dom trevliga killarna i lustiga rockar och ger dig en ursnygg jacka med knäppning i ryggen och för långa ärmar. Citera
Datate Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Maskin säger du..okej...hade ju trots allt tänkt bo kvar här med familjen, så jag låter handarbetet vänta Vad är det då man använder. Låt säga att man har en dremel/dremel-kopia. Går en sådan att använda på något sätt? Att använda våtslippapper med en sådan låter lite farligt tycker jag...hur man nu skulle montera det...Eller är det helt enkelt någon annan maskin som man måste ha till ändamålet? Citera
amatören Postat 26 mars 2009 Postat 26 mars 2009 Liknande sånt här använde vi men inte exakt. Närmaste jag hittade.http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57093443 Citera
Laggeman Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Så här blankt kan du få aluminium. Jobba på det bara så ska du se att det går att göra. Tar lite tid, men vad gör det i denna hobbyn? Citera
Cathulu Postat 27 mars 2009 Författare Postat 27 mars 2009 Men men.... går det inte att få tag på färdig aluminium här i sverige.Så man slipper att polera själv?/Jens Citera
saltishenke Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Har kollat med en jag känner som jobbar med rostfritt han sa att blankpolerad alu är dyrt !Polera själv sa han för hand eller med maskin om du ska ha jätte stora bitar !Min bror polerade upp variokåpan till en eu vespa i gjuten alu den kan jag säga blev skit fin men det gjorde han med maskin och sen la han ett par lager lack på för skydd ! Citera
-=Mr_B=- Postat 27 mars 2009 Postat 27 mars 2009 Utan rätt ytbehandling håller aluminium inte sig blankt. Det bara händer inte. speciellt inte med växlande temperaturer och saltmättad luft.Köpa pollerad och ytbehandlad alu skulle vara en lösning, men den kommer inte vara lika blank efter bearbetning, och om inte ytbehandlingen håller...Polera och lacka fungerar, förutsatt att lacken inte gulnar, eller på annat sätt påverkar ljuset. Det blir lixom varmt där inne i reflektorn.B! Citera
Cathulu Postat 27 mars 2009 Författare Postat 27 mars 2009 Har ritat upp en variant för lysrör (T5).Hoppas det är någon som blir glad för det //JensLuminarc_T5_DIY_V1_0_autocad.pdfLuminarc_T5_DIY_v1_0_autocad_ÄNDRA FRÅN PDF TILL dwg.pdf Citera
Laggeman Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Haha, ja det är ju verkligen till att ta ett steg längre! Nice! Kul om någon provar! Citera
ramq Postat 30 mars 2009 Postat 30 mars 2009 Ordförtydligande:LumenArc = Hypereffektiv reflektor från Diamond LightingLuminarc = En glastillverkare med högkvarter i Pas-de-Calais i Frankrike...men det kanske är dricksglas det menas i denna tråd? :-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.