Gå till innehåll

Luminarc DIY.


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Jag har inte sagt att jag har kommit på iden, jag har bara gjort en cad ritning av det.

Orginalet kommer ifrån http://www.reefdiversity.com/DIYPage/DIY_HTML/DIY_ReflectorIndex.htm

Men om det är någon som vill bygga en så kan man bara printa ut PDF filen på ett A1 och lägga den på en aluminum skiva, och sen klippa ut den.

Sen är det väldigt lätt att skala om reflektorn i autocad för att få den storleken man själv vill ha.

Föresten är det någon som vet var man kan få tag på blank aluminium i stockholm och vad kostar en 1kvm?

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker, men aluminium känns inte som rätt material för en reflektor. Har en tendens till att inte bli fullt så blank som man kanske skulle önska, och så fort den oxiderar blir den ytterligare något mindre blank. Det är i alla fall den erfarenhet jag gjort. Polerad syrafast stålplåt går att köpa i kvalite upp till spegelblank, kanske kan vara ett alternativ?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oavsett vilket så verkar det nästan helt hopplöst att få tag på. Vet att folk i staterna har köpt sig såna dära "solartube"-rör. Dvs såna man använder för att föra solljus från taket ner i rummen via en extremt reflekterande tub. Dessa har som skurit upp och därmed fått en skiva i lämplig storlek.

Dessa skall tydligen ha en reflektionsgrad på över 98% om jag minns rätt.

Var man får tag i dessa i sverige till ett mänskligt pris har jag dock ingen aning om.

Har själv försökt få tag på polerad syrafast plåt här i Örebro, helt utan framgång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminium går o få spegelblankt med våtsandpapper och mycket tålamod. :)

Det var ungefär vad som svarade på en av plåtslagarna jag besökte. MYCKET tålamod...men det går! ;)

Är det handgnuggning eller maskin som gäller då...å hur går man egentligen till väga? Går det verkligen att få spegelblankt...borde det inte bli en massa smårepor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ungefär vad som svarade på en av plåtslagarna jag besökte. MYCKET tålamod...men det går! ;)

Är det handgnuggning eller maskin som gäller då...å hur går man egentligen till väga? Går det verkligen att få spegelblankt...borde det inte bli en massa smårepor?

Maskin annars kommer dom trevliga killarna i lustiga rockar och ger dig en ursnygg jacka med knäppning i ryggen och för långa ärmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maskin säger du..okej...hade ju trots allt tänkt bo kvar här med familjen, så jag låter handarbetet vänta ;)

Vad är det då man använder. Låt säga att man har en dremel/dremel-kopia. Går en sådan att använda på något sätt? Att använda våtslippapper med en sådan låter lite farligt tycker jag...hur man nu skulle montera det...

Eller är det helt enkelt någon annan maskin som man måste ha till ändamålet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat med en jag känner som jobbar med rostfritt han sa att blankpolerad alu är dyrt !

Polera själv sa han för hand eller med maskin om du ska ha jätte stora bitar !

Min bror polerade upp variokåpan till en eu vespa i gjuten alu den kan jag säga blev skit fin men det gjorde han med maskin och sen la han ett par lager lack på för skydd !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan rätt ytbehandling håller aluminium inte sig blankt. Det bara händer inte. speciellt inte med växlande temperaturer och saltmättad luft.

Köpa pollerad och ytbehandlad alu skulle vara en lösning, men den kommer inte vara lika blank efter bearbetning, och om inte ytbehandlingen håller...

Polera och lacka fungerar, förutsatt att lacken inte gulnar, eller på annat sätt påverkar ljuset. Det blir lixom varmt där inne i reflektorn.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ordförtydligande:

LumenArc = Hypereffektiv reflektor från Diamond Lighting

Luminarc = En glastillverkare med högkvarter i Pas-de-Calais i Frankrike

...men det kanske är dricksglas det menas i denna tråd? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...