GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Jag har inte sagt att jag har kommit pÄ iden, jag har bara gjort en cad ritning av det.

Orginalet kommer ifrÄn http://www.reefdiversity.com/DIYPage/DIY_HTML/DIY_ReflectorIndex.htm

Men om det Àr nÄgon som vill bygga en sÄ kan man bara printa ut PDF filen pÄ ett A1 och lÀgga den pÄ en aluminum skiva, och sen klippa ut den.

Sen Àr det vÀldigt lÀtt att skala om reflektorn i autocad för att fÄ den storleken man sjÀlv vill ha.

Föresten Àr det nÄgon som vet var man kan fÄ tag pÄ blank aluminium i stockholm och vad kostar en 1kvm?

//Jens

Postat

Inte sÀker, men aluminium kÀnns inte som rÀtt material för en reflektor. Har en tendens till att inte bli fullt sÄ blank som man kanske skulle önska, och sÄ fort den oxiderar blir den ytterligare nÄgot mindre blank. Det Àr i alla fall den erfarenhet jag gjort. Polerad syrafast stÄlplÄt gÄr att köpa i kvalite upp till spegelblank, kanske kan vara ett alternativ?

B!

Postat

Jag vet att den kommer att oxidera och bli sÀmre , men jag vet ocksÄ att det finns spegelblank aluminium. Det Àr sÄ mycket lÀttare att jobba med. :)

/J

Postat

Oavsett vilket sÄ verkar det nÀstan helt hopplöst att fÄ tag pÄ. Vet att folk i staterna har köpt sig sÄna dÀra "solartube"-rör. Dvs sÄna man anvÀnder för att föra solljus frÄn taket ner i rummen via en extremt reflekterande tub. Dessa har som skurit upp och dÀrmed fÄtt en skiva i lÀmplig storlek.

Dessa skall tydligen ha en reflektionsgrad pÄ över 98% om jag minns rÀtt.

Var man fÄr tag i dessa i sverige till ett mÀnskligt pris har jag dock ingen aning om.

Har sjĂ€lv försökt fĂ„ tag pĂ„ polerad syrafast plĂ„t hĂ€r i Örebro, helt utan framgĂ„ng...

Postat

Parfin eller parafin?

Vad kan dÄ sÄdan plÄt kosta? Minns jag rÀtt gÄr detÄt en skiva pÄ ca 60x60cm och den bör vÀl vara runt 1 mm tjock, eller ska man ha tunnare?

Postat
Aluminium gÄr o fÄ spegelblankt med vÄtsandpapper och mycket tÄlamod. :)

Det var ungefÀr vad som svarade pÄ en av plÄtslagarna jag besökte. MYCKET tÄlamod...men det gÄr! ;)

Är det handgnuggning eller maskin som gĂ€ller dĂ„...Ă„ hur gĂ„r man egentligen till vĂ€ga? GĂ„r det verkligen att fĂ„ spegelblankt...borde det inte bli en massa smĂ„repor?

Postat
Var det inte Wrang som hade gjort detta förut? Fast inte i Cad kanske. :)

Har denna pÄ min hemsida.

diamond_arc_iii_modell1.jpg

Jens Àr ju mindre Ä mer komplett-Tummen upp

Postat
Det var ungefÀr vad som svarade pÄ en av plÄtslagarna jag besökte. MYCKET tÄlamod...men det gÄr! ;)

Är det handgnuggning eller maskin som gĂ€ller dĂ„...Ă„ hur gĂ„r man egentligen till vĂ€ga? GĂ„r det verkligen att fĂ„ spegelblankt...borde det inte bli en massa smĂ„repor?

Maskin annars kommer dom trevliga killarna i lustiga rockar och ger dig en ursnygg jacka med knÀppning i ryggen och för lÄnga Àrmar.

Postat

Maskin sÀger du..okej...hade ju trots allt tÀnkt bo kvar hÀr med familjen, sÄ jag lÄter handarbetet vÀnta ;)

Vad Àr det dÄ man anvÀnder. LÄt sÀga att man har en dremel/dremel-kopia. GÄr en sÄdan att anvÀnda pÄ nÄgot sÀtt? Att anvÀnda vÄtslippapper med en sÄdan lÄter lite farligt tycker jag...hur man nu skulle montera det...

Eller Àr det helt enkelt nÄgon annan maskin som man mÄste ha till ÀndamÄlet?

Postat

Har kollat med en jag kÀnner som jobbar med rostfritt han sa att blankpolerad alu Àr dyrt !

Polera sjÀlv sa han för hand eller med maskin om du ska ha jÀtte stora bitar !

Min bror polerade upp variokÄpan till en eu vespa i gjuten alu den kan jag sÀga blev skit fin men det gjorde han med maskin och sen la han ett par lager lack pÄ för skydd !

Postat

Utan rÀtt ytbehandling hÄller aluminium inte sig blankt. Det bara hÀnder inte. speciellt inte med vÀxlande temperaturer och saltmÀttad luft.

Köpa pollerad och ytbehandlad alu skulle vara en lösning, men den kommer inte vara lika blank efter bearbetning, och om inte ytbehandlingen hÄller...

Polera och lacka fungerar, förutsatt att lacken inte gulnar, eller pÄ annat sÀtt pÄverkar ljuset. Det blir lixom varmt dÀr inne i reflektorn.

B!

Postat

Ordförtydligande:

LumenArc = Hypereffektiv reflektor frÄn Diamond Lighting

Luminarc = En glastillverkare med högkvarter i Pas-de-Calais i Frankrike

...men det kanske Àr dricksglas det menas i denna trÄd? :-)

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...