Botan Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Hej, har för första gngen köpt lite sten koraller. Tänkte höra vad heter korallerna? Jag fick namnet i affären men jag har dessvärre tappar bort dem. Ska dom se ut sådär? Tror ni att dom mr bra? Kanske flyttas högre upp??Snälla hjälp mig korall experter...=0) Citera
1538Moss Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 HejBegge er LPS: Fungia og Caulastrea furcata (Candy Cane) heter dom./Pål Citera
Botan Postat 28 mars 2009 Författare Postat 28 mars 2009 Ser dom ut att må bra? Ska dom se ut sådär? Citera
NephruruS Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Jag tycker att dem ser ut att må fint Snygg fungia! =) Citera
Trilobite Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 fungian skall ligga på sanden, caluastrean sitter säkert bra, den behöver inte extremt med ljus. Citera
stigigemla Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Caulastrea ser att ha lidit under transporterna. Den är Ok men blir riktigt bra om du stödmatar den litet. Nattetid har den fångsttentakler uppe där du kan lägga litet fryst artemia. Du behöver inte mata alla polyperna för den kan flytta näring genom kanaler i skelettet. Citera
NiXoN Postat 28 mars 2009 Postat 28 mars 2009 Fungian bör blåsa upp sig lite bara den anpassat sig lite, ge dom tid det är tålamod som gäller.Jag har samma art och den kommer att bli riktigt snygg bara du sköter den...//NiXoN Citera
Botan Postat 28 mars 2009 Författare Postat 28 mars 2009 Tackar allihopa...nu hoppas jag bara att dom överlever...=0) Citera
Botan Postat 31 mars 2009 Författare Postat 31 mars 2009 Hörrni vad skall jag göra. Min fungia blir överskottade av grus varje dag, för att min clown är där och gräver....Skall jag flytta Fungian eller vad ska jag göra? Kan jag flytta honom högre upp? Citera
Moose Postat 31 mars 2009 Postat 31 mars 2009 ja det går bra att flytta honom, men helst skall den stå i sanden.sätter du honom på en sten en bit upp kommer korallsklettet att forma sig efter underlaget.tänk även på att dessa KAN VANDRA iväg, hur otroligt det än låter. Dom sväller upp och lyfter sig själva med sina tentakler. Det går inte fort, men dock så kan dom flytta sig, värt att tänka på om du placerar den på en sten eller ngt, den kan alltså ramla ner. Citera
Botan Postat 9 april 2009 Författare Postat 9 april 2009 Hej igen hörrni!Undrar om Caulastrea furcatan ska stå stömt eller inte så strömt?? Citera
Moose Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 ej strömt, en bra grundregel, LPS skall ej stå för strömt, SPS gillar ofta mer strömt Citera
Lable Postat 12 april 2009 Postat 12 april 2009 Nixon, kan inte du visa en bild på din fungia eftersom ni har likadana :-) Citera
NiXoN Postat 12 april 2009 Postat 12 april 2009 Jag har ingen nyare bild så denhär få ge lite indikation på hur den blir(ca 10-12cm på bilden tror jag)...Min är betydligt mycke större nu och mer utfärgad, ca 16-18cm tvärs över på en bra dag;)//NiXoN Citera
NiXoN Postat 12 april 2009 Postat 12 april 2009 Nja, jag har en limegrön som växer riktigt sakta i jämförelse med denhär varianten...Men dom växer inte med någon extrem hastighet.//NiXoN Citera
Lable Postat 12 april 2009 Postat 12 april 2009 okej najs! då är det väl bara att tacka för svaren oh bilden lycka till Botan med korallerna!mvh. Nino Citera
Botan Postat 12 april 2009 Författare Postat 12 april 2009 Tackar så mycket! Min fungia verkar trivas bra trots enormt hög nitrat. Tror däremot inte att den andra trivs så bra. Skall den ha några slags polyper ute? Kan dom föröka sig? Har någon en bild på sin Candy cane att visa?Tack igen Nino o Niklas Citera
Lable Postat 13 april 2009 Postat 13 april 2009 jag googlade på Caulastrea furcata candy cane och fick fram denna sida där det står att den vanligtvis har bruna polyper med neongrönt centrum (som man kan se på din bild). Bilden på hemsidan visar inga utstickande polyper-hoppas denna info hjälper Mvh. Nino Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.