Gå till innehåll

Nybörjare....ska mina koraller se ut såhär?


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej, har för första gngen köpt lite sten koraller. Tänkte höra vad heter korallerna? Jag fick namnet i affären men jag har dessvärre tappar bort dem. Ska dom se ut sådär? Tror ni att dom mr bra? Kanske flyttas högre upp??

Snälla hjälp mig korall experter...=0)

post-3597-14468917037553_thumb.jpg

post-3597-14468917037706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulastrea ser att ha lidit under transporterna. Den är Ok men blir riktigt bra om du stödmatar den litet. Nattetid har den fångsttentakler uppe där du kan lägga litet fryst artemia. Du behöver inte mata alla polyperna för den kan flytta näring genom kanaler i skelettet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det går bra att flytta honom, men helst skall den stå i sanden.

sätter du honom på en sten en bit upp kommer korallsklettet att forma sig efter underlaget.

tänk även på att dessa KAN VANDRA iväg, hur otroligt det än låter. Dom sväller upp och lyfter sig själva med sina tentakler. Det går inte fort, men dock så kan dom flytta sig, värt att tänka på om du placerar den på en sten eller ngt, den kan alltså ramla ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tackar så mycket! Min fungia verkar trivas bra trots enormt hög nitrat. Tror däremot inte att den andra trivs så bra. Skall den ha några slags polyper ute? Kan dom föröka sig? Har någon en bild på sin Candy cane att visa?

Tack igen Nino o Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag googlade på Caulastrea furcata candy cane och fick fram denna sida där det står att den vanligtvis har bruna polyper med neongrönt centrum (som man kan se på din bild).

Bilden på hemsidan visar inga utstickande polyper-

hoppas denna info hjälper :)

Mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...