Laggeman Postat 28 maj 2010 Postat 28 maj 2010 Du funderar inte på att stoppa i någon liten räka eller fisk i karet?
Arcticreef Postat 29 maj 2010 Författare Postat 29 maj 2010 Du funderar inte på att stoppa i någon liten räka eller fisk i karet?Faktum är jag har gjort det. Karet fullkomligen kryllar av pods så en pytteliten scooter blenny har flyttat in. Dessutom finns det gott om glasrosor så den har sällskap av en pepparmintsräka. Dessutom 2 turbos och 2 eremiter. Dottern har lovat att fotografera under morgondagen
Arcticreef Postat 2 juni 2010 Författare Postat 2 juni 2010 Blackberrybilder från Igår. Sonen (som fotat) tycker mer och mer illa om att behöva traska över till lägenheten trots att han bor i kvarteret bredvid. "Den ungdomen, den ungdomen..."
Laggeman Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 Vad är det som sitter stripat runt en sten i nedre högra hörnet?
libben Postat 11 juni 2010 Postat 11 juni 2010 http://i375.photobucket.com/albums/oo194/arcticreefbasel/DSC_0006-1.jpgJa visst blir man nyfiken!
Arcticreef Postat 11 juni 2010 Författare Postat 11 juni 2010 Vad är det som sitter stripat runt en sten i nedre högra hörnet?bara ett plastband som tillsammans med stenen tjänade som "sänke" för makrosarna
Arcticreef Postat 7 juli 2010 Författare Postat 7 juli 2010 Just nu är det 30 grader i baljan. Det har jag aldrig kommit upp till i mitt kar i Basel trots ett betydligt varmare klimat. Det är iofs varmt i sthlm nu men i Basel blir det betydligt varmare. Är det täckglaset?
Laggeman Postat 7 juli 2010 Postat 7 juli 2010 Det har säkerligen en stor del i det hela, om det nu är så att lampan värmer och stänger inne värmen under glaset.
Arcticreef Postat 7 juli 2010 Författare Postat 7 juli 2010 Det har säkerligen en stor del i det hela, om det nu är så att lampan värmer och stänger inne värmen under glaset.Låter rimligt
Claes_A Postat 7 juli 2010 Postat 7 juli 2010 Avdustningen kyler något enormt. Jag försökte odla bakteriekulturer på jobbet med luftsten. Trots att bakteriekulturflaskorna stod i ett rum som var 37 grader C så föll temperaturen nedåt 20-25 grader C p g a avdunstningen.
Arcticreef Postat 7 juli 2010 Författare Postat 7 juli 2010 Avdustningen kyler något enormt. Jag försökte odla bakteriekulturer på jobbet med luftsten. Trots att bakteriekulturflaskorna stod i ett rum som var 37 grader C så föll temperaturen nedåt 20-25 grader C p g a avdunstningen.Det finns ju kylare som fungerar genom enbart genom avdunstning så det låter helt rimligt
Arcticreef Postat 10 juli 2010 Författare Postat 10 juli 2010 Allt lever fortfarande! Blennyn ser lycklig ut och pepparmintsräkan har käkat glasrosor. Två snäckor och två eremiter håller rent och fint och under stenen längstfram i vänstra hörnet bor en krabba. Fick rensa ut lite alger och bytte 3 liter vatten. Som synes lever o växer poritesen! Stoppade i en mjuskis också. Bilden är tagen på morgonen så den hade inte hunnit "pumpaupp sig".
Arcticreef Postat 3 augusti 2010 Författare Postat 3 augusti 2010 Bilder från igår. Har passat på att installera ett pyttelitet nanofilter som sätter lite mer fart på vattnet. Några nya alger, en kolonianemon samt världens minsta sjögurka. Inget akvarium är komplett utan sjögurka.
Arcticreef Postat 3 augusti 2010 Författare Postat 3 augusti 2010 Det är ett trevligt litet kar du har här. Ja, nu har det gått nästan 5 månader utan mer skötsel än lite vattenbye, makroskörd och pyttlite mat ett pr gånger i månaden
Arcticreef Postat 30 augusti 2010 Författare Postat 30 augusti 2010 Det tar sig!Låt oss hoppas det! Skoj är det i alla fall
Arcticreef Postat 5 september 2010 Författare Postat 5 september 2010 Min snälla dotter har plåtat idag (tyvärr med telefonen9
Laggeman Postat 6 september 2010 Postat 6 september 2010 Har du mätt några värden i karet?Hade varit kul o höra vad det hade gett.
Arcticreef Postat 6 september 2010 Författare Postat 6 september 2010 Har du mätt några värden i karet?Hade varit kul o höra vad det hade gett.Har faktiskt nyss gjort det. Nitrat o fosfat låg på omätbart medan resterande värden låg som de skulle. Jag tror dock att konsumtionen av fosfatet och nitratet ligger rätt högt så mängden av dessa ämnen är nog trots allt ganska hög. Har också stoppat i mer liv i burken. Om ni tittar ser ni tussar av bruna/rödbruna bakterier lite överallt. Jag misstänker att mängden CO2 är väldigt låg så dessa bakerier vinner över fotosyntetiska macros. När två nya fiskar och 7 turbos fördes in har macosarna börjat växa bättre. Förmodligen pga av den CO2 som djuren producerar. men vi får väl se hur det blir.
Rekommenderade inlägg