Gå till innehåll

Plerogyra sinulosa


Rekommenderade inlägg

Bubbelkorallen plerogyra sinulosa är det någon som vet nått om den?

Har försökt söka på den men hittar ju ingen info. Men än en kille som har den i sitt kar. O den är underbar tycker jag.

Men vill ju veta vad den har för svårighet, storlek o krav som sagt?

attachment.php?attachmentid=30486&stc=1&thumb=1&d=1234715447

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just med att det står att den är aggressiv.

Den bränns då med andra ord?! Finns det fiskar/räkor som tar skada av en sådan?

Eller håller de sig bara automatiskt på avstånd eller känner inget av?

Kan vågar mig på en sån i framtiden. Dess utseende lockar mig grymt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en i mitt kar.

har dock bara vart i 2 dygn snart men den ser ut att blåsa upp sig finnare för varje timme som går.. köpte den begagnad då den vart i ett annat kar innan och inte funkat så bra.. men verkar trivas fint..

har dock inga fiskar i karet än men det kommer och jag ser inga som helst problem med det.. mina turbosniglar bryr sig inte om den nämnvärt och mina puttsräkor har nog inte lagt märke till den heller. vad jag har hört så finns det väll igentligen inga fiskar som kan ta skada av den.. men man vet ju aldrig så nån garanti kan jag inte lämna..

det e klart du kan våga dig på den.. jag har desutom inte allt för mycket ljus i mitt kar nu men kommer en ny armatur snart, verkar funka endå..

testa tycker jag den e som sagt mycket fin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en rätt stor i mitt kar och det är en underbar korall som sagt den är inte speciellt svår jag ger min lite fisk kött lr räcka på natten ett par gånger i månaden och den växer så den verkar må bra och trivas har haft min ett tag men i ett annat kar tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en i mitt kar.

har dock bara vart i 2 dygn snart men den ser ut att blåsa upp sig finnare för varje timme som går.. köpte den begagnad då den vart i ett annat kar innan och inte funkat så bra.. men verkar trivas fint..

har dock inga fiskar i karet än men det kommer och jag ser inga som helst problem med det.. mina turbosniglar bryr sig inte om den nämnvärt och mina puttsräkor har nog inte lagt märke till den heller. vad jag har hört så finns det väll igentligen inga fiskar som kan ta skada av den.. men man vet ju aldrig så nån garanti kan jag inte lämna..

det e klart du kan våga dig på den.. jag har desutom inte allt för mycket ljus i mitt kar nu men kommer en ny armatur snart, verkar funka endå..

testa tycker jag den e som sagt mycket fin

Så spännande.

Jag tror att mitt ljus kommer va ganska bra i mitt kar. då jag satt i två 36w kompaktrör plus orginalet på 24w.

Är sånna där koraller delningsbara? eller är det bara en liksom?

Har ingen kolla på så mycket sån där än :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en rätt stor i mitt kar och det är en underbar korall som sagt den är inte speciellt svår jag ger min lite fisk kött lr räcka på natten ett par gånger i månaden och den växer så den verkar må bra och trivas har haft min ett tag men i ett annat kar tidigare.

Aha! Lägger du då bara ner en räka på korallen? sån som man köper kokt i matbutiken, eller köper man speciella räkor till dem?

Undra vad de ligger på i pris?

Är triton bra på att ha pris märkning på sina fiskar? Eller är de som korallfisken man får fråga (där så får man en pris utan moms dessutom)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så spännande.

Jag tror att mitt ljus kommer va ganska bra i mitt kar. då jag satt i två 36w kompaktrör plus orginalet på 24w.

Är sånna där koraller delningsbara? eller är det bara en liksom?

Har ingen kolla på så mycket sån där än :nöjd:

just nu har jag bara 2 st 54W t5 rör i men väntar på att det ska komma en ny armatur med 4 t5 till så nog ska det bli ljus nog allt..

delning av den e jag inte riktigt hundra på men den jag köpte satt 2 st på samma sten så jag förmodar att jag kan dela min sten iaf. men hur det är att dela 1st vet jag inte..

skickar upp en bild på den så du kan se hur min sitter

post-4350-14468917070227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snirre, den där bilden tycker jag mig känna igen ;)

Det är en ganska enkel LPS så när vattenvärdena är bra och cyklingen är klar så är det en trevlig bekantskap att ha i karet. Det att den är aggressiv är att den har ganska starkt gift och man bör ha den en bit ifrån andra koraller då den kan blåsa upp sig ganska mycket utanför sitt skelett. Det är en ganska dyr korall faktiskt, speciellt de gröna individerna (dom kan var vita eller beige också) korallfisken är rätt billiga på de djuren har, men visst, det är irriterande att det kan vara så svårt att få reda på priset.

Som sagt en trevlig bekantskap, men minns bara att de växer rätt friskt och blåser upp sig ofta mycket mer än de är i butiken när dom väl känner sig hemma, så ge lite utrymme mot andra koraller. Sen ska de inte stå för ljust eller i för stark ström för att de ska ha bra polypexpansion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu har jag bara 2 st 54W t5 rör i men väntar på att det ska komma en ny armatur med 4 t5 till så nog ska det bli ljus nog allt..

delning av den e jag inte riktigt hundra på men den jag köpte satt 2 st på samma sten så jag förmodar att jag kan dela min sten iaf. men hur det är att dela 1st vet jag inte..

skickar upp en bild på den så du kan se hur min sitter

Ha den inte för ljust bara, den ska inte ha allt för skarpt ljus så den är ju trevlig på det sättet också, att man inte behöver en monster-ljusramp för dem, så bara man har bra vattenvärden så kan många ha den.

Dom går att dela, men det är lite vanskligt då man måste såga upp skelettet, sära långsamt på delarna och så vidare (går säkert lite mer oförsiktigt också men då riskerar man ju både fraggen och modern.) finns nån tråd här på SG om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag ger den kokt räka och vit fisk på natten bara i små bitar och det gillar den har gett den en död damsel och den tog den med men som sagt max 2 gånger i månaden ger jag den lite extra godis har gett den fryst artemia som jag tinat och presat ihop och lagt i munnen på den och det har den gillat.

Och som tidigare folk skrivit ge den utrymme då den bränner allt i sin väg !

Jag har själv den gröna varianten gillar den bäst och jag gav väll en 7-800:- för länge sedan vet att den vita är billigare och den beiga !

Den delar sig inte vad jag vet och det ska gå och fragga den men inget jag vill göra med min fina men som sagt vet att det går med dremel och slipstift !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snirre, den där bilden tycker jag mig känna igen ;)

Det är en ganska enkel LPS så när vattenvärdena är bra och cyklingen är klar så är det en trevlig bekantskap att ha i karet. Det att den är aggressiv är att den har ganska starkt gift och man bör ha den en bit ifrån andra koraller då den kan blåsa upp sig ganska mycket utanför sitt skelett. Det är en ganska dyr korall faktiskt, speciellt de gröna individerna (dom kan var vita eller beige också) korallfisken är rätt billiga på de djuren har, men visst, det är irriterande att det kan vara så svårt att få reda på priset.

Som sagt en trevlig bekantskap, men minns bara att de växer rätt friskt och blåser upp sig ofta mycket mer än de är i butiken när dom väl känner sig hemma, så ge lite utrymme mot andra koraller. Sen ska de inte stå för ljust eller i för stark ström för att de ska ha bra polypexpansion.

:kram: hihi jaa jag stal den ;), den e så vacker.

Blir o ge en sån en chans i min burk sen!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha den inte för ljust bara, den ska inte ha allt för skarpt ljus så den är ju trevlig på det sättet också, att man inte behöver en monster-ljusramp för dem, så bara man har bra vattenvärden så kan många ha den.

Dom går att dela, men det är lite vanskligt då man måste såga upp skelettet, sära långsamt på delarna och så vidare (går säkert lite mer oförsiktigt också men då riskerar man ju både fraggen och modern.) finns nån tråd här på SG om det.

Jag delade min bubbelkorall för några vckor sen och det var inga problem.

Tog Dremeln, sågade upp skelettet, använde sen en större kniv för att spräcka det ända upp till mjudelarna, sen fick den stå med en kinamatspinne mellan skelettdelarna i ca en vecka så att den delar på sig.

Både moderkorallen och fraggen mår finfint idag; kommer att fragga den igen om ett tag, då den fortfarande är lika stor som en mattalrik när den är helt uppblåst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delade min bubbelkorall för några vckor sen och det var inga problem.

Tog Dremeln, sågade upp skelettet, använde sen en större kniv för att spräcka det ända upp till mjudelarna, sen fick den stå med en kinamatspinne mellan skelettdelarna i ca en vecka så att den delar på sig.

Både moderkorallen och fraggen mår finfint idag; kommer att fragga den igen om ett tag, då den fortfarande är lika stor som en mattalrik när den är helt uppblåst

Aha. Låter bra läskigt tycker jag :ler:

Vad har din för färg? skulle du kunna tänka dig sälja en fragg till mig längre fram?

Mvh Virre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med att de är aggresiva menas att de kan sträcka ut sina tentakler 10 - 15 cm och döda praktiskt taget vilken annan korall som helst som den kan nå fram till.

okey.

Varför gör de detta? För att skapa sig utrymme, fixa mat eller det bara råkar bli så?

Har det nått syfte så att säga+ Intressant att höra bara =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...