Gå till innehåll

Starfeather fish


goradl

Rekommenderade inlägg

Inte för att vara negativ ,men har läst att de har dålig överlevnads statistik, o har för mej det är en typ av släkting till sjöborre, sjöstjärna o den typen. ska även vara nattdjur. De äter zooplankton och heter på engelska (Crinoids) om du söker mer fakta om ditt inköp, lycka till hoppas allt går bra för de är riktigt häftiga, tänk på att inte röra den då den lätt fastnar med fångstarmarna o går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar jag skall tänka på att inte röra den när jag gör något i karet, jag har hört att sjöäpplen kan ställa till det i akvariet, men inte rikigt fått reda på hur eller vad, så jag vore tacksam för lite info om detta har försökt att söka men inte hittat något.

Jag köpte Starfeather på Brommazoo kosta 399:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ingen fisk som du nu konstaterat.

Har hört av säkra källor att de är i princip omöjliga att hålla vid liv. Med tanke på hur deras kropp ser ut är det inte förvånande att de fångar en hel del mat och behöver således göra det samma i ett akvarium.

Hoppas du fick denna informationen av inköpsstället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tas upp i böcker som en art som nästan alldrig överlever fångeskap.

Sjöäpplen, (din ser väl ut som en pseudocolochirus axiologus) är väldigt fina men bör hållas i separata kar. Dom har ett gift som heter holothurin som dödar av all fisk i karet om det släpps, det kan hända vid död provokation eller vid fortplantningsförsök.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för svaren angående sjöäpplet jag har nu flyttat den till ett annat kar där den går själv, flytten gick perfekt fick stora självan när jag läste era svar. men den släppte så fint och lät sig flyttas utan bestyr. Och på svaret hoppas dom sa något i butiken så NEJ det gjorde dom inte det var Brommazoo. Pga okunskap eller inte vet jag ej, men jag kan lova nästa gång jag skall köpa något lite annorlunda har jag surfat på SG och gogglat på det först.

TACK alla för hjälpen. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej

Ja tyvärr får jag säga att alla hade rätt om överlevnad, trots att jag satt den i ett eget kar och matade mycket med Phyto plankton. Får väll trösta mig själv med att jag i alla fall försökte

hade den varit kvar i butiken så hade dom ju inte lagt ner lika mycket tid på att försöka som jag gjorde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg inte denna tråd förrän nu, hade nog haft några artiklar hemma som kunde varit lite hjälp på vägen men rent spontant tror jag att artemia napulii eller andra små djurplankton hade varit ett betydligt lämpligare foder då phytoplankton förmodligen är för smått för dess fångsarmar.

Edit, kanske skulle tillägga att det var inte menat som någon kritik, mer som ett tips till nästa person som försöker och råkar hitta denna tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...