Gå till innehåll

Nitriten är här!!


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

Vet inte om det står under rätt Ämne men jag testar ändå..

Nu har jag fått Nitrit i mitt 37L Saltkar inte helt oväntat mätte det idag och den stod på 1,0 mg/l karet har varit igång 2 veckor det befolkas av några Sniglar en Eramit och en Mjuk-Korall ska jag få Panik eller ta det med ro???jag blandade 8 L nu på morgonen men det vattnet var tänkt för mitt Första vattenbyte som var tänkt nu i slutet av nästa vecka.

Klarar sig sniglarna och de andra invånarna eller bör jag köra ett vattenbyte på studs, måste även sägas att jag kör i Bakterie-Kultur dagligen i karet för att kanske slippa en Nitrit-Topp eftersom det är väldigt Nystartat men det funkade inte tydligentongue.gif Och hur mycket vatten bör jag byta om det är panik med det 8 Liter räcker kanske inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Inget ovanligt att Nitrit och Nitrat går upp när man börjar befolka karet, men ingen

panik behövs. kila ner till affären och införskaffa ZeoBak och Coral Snow så kör du

med det enligt beskrivning, så skall du få bukt med det. Fick själv en Nitrit och

Nitrat topp för ett tag sedan i mitt 240l kar körde med det, och det vände efter en

vecka med försiktig medicinering.

Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du ska få nitrit, så de är ingen fara! tycker du ska köpa daniel knops bok, den är till bra hjälp och du kan se vilka stadium ditt akvarium är i..
Jätte bra svar du gav mig men det hjälper dessvärre inte för tillfälligt för min Nitrit som jag frågade om om det var panik att få bort den,boken har en god bekant som jag blev tillfrågad att låna men avstod men det blir väl av att låna den kanske.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Patrik.

Ja, nitriten ska bort men den ska inte bort genom att DU plockar bort den. Vid uppstarten kommer en nitrittopp för det finns inte tillräckligt med bakterier som kan bryta ner nitriten. När tillgången på nitrit ökar kommer även bakteriena att öka och därigenom kommer nitriten att sjunka. Om du tar bort nitriten genom vattenbyte kommer det inte byggas upp någon stabil bakteriekultur.

Låna boken som Fredrik hänvisade till och läs igenom den...

Mvh

Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att ta det lugnt. Nitrit får man ibland precis som flera säger när man befolkar karet. Då nitrit->nitrat-bakterier inte finns i tillräcklig mängd än, hade du fått någon nitrit-topp innan under inkörningen eller är detta den normala första? Det som kan reagera på det är snäckorna, mjukisarna och eremiten märker nog knappast av det. Jag tycker väl inte heller att man behöver ta i några tillsatser, men där är ju smaken som baken, men naturen (LS:en) sköter det utmärkt av sig sjäv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

byta 10 liter på ett 37 liters kar verkar rätt mycket. hade varit bättre o vänta med o köpa invånare tills karet blivit klar med inkörningsfasen. vilket brukar va en 4 veckor.

vad man läst så gör ju många nya saltvänner detta misstag att dom vill ha i invånare direkt o sen går det käpp rätt åt he&%?te.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

byta 10 liter på ett 37 liters kar verkar rätt mycket. hade varit bättre o vänta med o köpa invånare tills karet blivit klar med inkörningsfasen. vilket brukar va en 4 veckor.

vad man läst så gör ju många nya saltvänner detta misstag att dom vill ha i invånare direkt o sen går det käpp rätt åt he&%?te.

Eftersom detta är mitt första saltkar så ska det gå åt helt åt helveteBanana manmen det verkar funka ändå med dessa Vattenbytena tack annars för ditt svar på min fråga!!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit på 1.0 - Ingen fara hade du sagt 5.0 hade jag reagerat, men 1.0 de e lugnt. Ok om du just fått en topp, ska du kanske inte slänga i nått mer levande (på ett tag) En riktig nitrittopp kan vara i upp till 6 veckor. Men dom värden du har är ingen källa till oro. Låt bli att byta vatten, det kommer att ordna sig alldeles av sig självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit är mycket, mycket giftigare i sötvatten än vad det är i ett saltvatten. Orsaken till detta beror på sättet som nitrit är giftigt på. Det går in i fiskkroppen, troligtvis via sk jonkanaler och hindrar blodets hemmaglobin att ta upp syre. Det har visat sig att en kloridhalt på ca 50 till 100 ppm blockera upptaget av nitrit - därför är rådet i sötvatten att sätta till en matsked bordsalt per 100 liter för att förhindra nitritförgiftning. Saltvatten har ca 19 900 ppm klorid därför är ytterligare åtgärder onödiga i ett saltvattensakvarium :)

Den gamla förklaringen om varför man får en nitrittopp vid nystart är att andra stegets bakterier (de som omvandlar nitrit till nitrat) är långsamma i sin tillväxt - det första stegets bakterier (ammonium till nitrit) skulle enligt denna förklaring vara snabbare att växa till. Idag så tror inte jag att det förhåller sig så - jag hörde redan för femton - tjugo år sedan att vid odling av renkulturer så växte andra stegets bakterier till åtskilligt snabbare än första stegets bakterier. Jag fick aldrig ihop denna ekvation (min praktik och dessa forskningsresultat) förrän jag ramlade över uppgifter att andra stegets bakterier blir inaktiverade av fri ammonium i vattnet. Då går ekvationen plötsligen ihop - första stegets bakterier växer till saktare och lämnar därför hela tiden (fram till full poppulation) fri ammonium i vattnet - detta i sin tur hindrar andra steget och nitrit ansamlas i vattnet tills ¨första stegets bakteriepoppulation är så stor att det direkt tar hand om all ammonium - då plötsligen sätter andra steget igång med full kraft. Jag har klockan 8 på morgonen läst av över 1 ppm nitrit för att 20 på kvällen fått 0 - utan annan åtgärd än tillsats av bakterier.

Varför tar jag up allt detta - jo det finns en fara i saltvatten om ammonium får finnas fritt (och i värsta fall öka). På grund av det höga pH så kommer alltid en viss procent av det fria (ofarliga) ammoniumet ligga som ammoniak (dödligt giftigt) Vid pH 8,3 så är det ca 12 % av ammoniumet som finns i den farliga formen.

Jag ser alltså förekomsten av nitrit vid en uppstart som en varning för att det kan finnas ammonium i karet och stoppar alltid i sådana fall matningen direkt. Jag gör inga vattenbyten - de förlänger oftast problematiken enligt mitt sätt att se men jag kan i värsta fall sätta in en kraftig luftning (om jag inte har skummare :)).

Vad jag skulle göra i ditt fall Patrik är att jag skulle ta lite filtersörja från mina sötvattenskar (jag vet att du har det) och fördela ut i dit saltvattenskar under några dagar - sedan skulle jag tro att problemet är löst - sluta mata också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte nu på morgonen och det var 0,1 mg/l vad jag gjorde igår var att jag bytte 8 L vatten tillsatte Bakterikultur senare var det nere på 0,3-0,5 mg/l och nu på morgonen nere på 0,1 mg/l.Jag fick även rådet att byta vatten idag men då låter jag det vara ser ingen andledning av att byta då eftersom jag inte har någon Nitrit.Av att jag fick en sån panik var för att jag trodde att sniglarna och Korallen skulle stryka med om inte Nitriten försvann men jag hade fel och det var ju bra.

--Lasse--

Menar du att jag ska slänga ner en slang med en syresten i ett av filter facken för att få lite rotation,tror jag har skickat ut en förfrågan på det innan i (Salt träsket here i go)vad på den iden är att vi Koi-Folk brukar göra så i våra filteranordningar för att nytto bakterier ska trivas bättre det är min teori men du kommer med en annan variant läser jag.

En sak till nu har jag en 10L dunk med blandat salt vatten i badrummet med en luft-pump med en slang ner i ett hål i toppen av korken.Kan jag använda det vattnet fast nästa byte blir om 2 veckor ska det i så fall vara rörelse hela tiden under den tid??och en doppis hela tiden eller räcker det att doppvärmaren åker i dagen innan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kraftigt luftning när du har högt pH i karet hjälper till att lufta ut ammoniak (som är en gas). Givetvis syresätter det vattnet också och gör bättre livsförhållanden till nyttobakterierna men i detta fall var förslaget lagt för att i första hand lufta ut all eventuell ammoniak.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...