Gå till innehåll

Vävnadsdöd på M confusa


Rekommenderade inlägg

Piss!

Köpte en stor sten fullkletad med M digitata och confusa i torsdags.

Tyvärr uppvisar confusan vävnadsdöd, ganska långsam sådan. En vit rand i skarven mellan korallerna har spridit sig med ca 7 mm nu över helgen.

Misstänker stressrelaterat, var säkert lite för snäv i inkoppningen, som om inte flytten vore nog.

Nya vattenvärden kan ha en del med det att göra också kanske?

Vad kan det vara, och vad ska man göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga innan man ser hur det ser ut. För mig låter det som om det är ett krig mellan dessa båda koraller och att M digitatan klarar det bäst hitills. Är det så så skulle jag fundera på att ta loss digitatan från stenen och fästa den på annan plats, det är en tålig korall så den klarar det.

Kolla med någon mer och lägg gärna ut en bild här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du vara säker på att få något av M Confusan måste du nog ta fragg på den då du inte kommer få bort digitatan.

Jag delar Tommys erfarenhet med att digitatan är starkare i kriget än confusan. Dock har jag någon gång tagit bort så mycket jag kan av digitatan och då har confusan vunnit och växt över. Du bör dessutom köra med aktivtkol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, nu är stenen delad. Det blev lite si och så, två knytnävsstora delar med digitata på, och flaket med confusa lossnade mer eller mindre av sig självt.

Blev några småfraggar av båda sorterna också, får skaffa lite korallim och sprida de båda över karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...