Gå till innehåll

Hjälp behövs med Mg och Kh värden !!


Jens Netteberg

Rekommenderade inlägg

När jag kom hem för några timmar sedan så såg jag att många av mina koraller var ihopdragna och såg inte alls lyckliga ut. Jag har nu tagit alla vattentester och kom då fram till att mitt KH har sjunkit drastiskt till mellan 4 och 5 samt att mitt Mg skjutit i höjden till mellan 1410 och 1440 enligt mina tester. Alla övriga tester ligger som de ska.

Min fråga nu är om jag ska ta till ett snabbt vattenbyte för att rätta till Mg eller om jag kan buffra försiktigt med bikarbonat för att höja KH nivån?

Har försökt läsa men blir inte riktigt klok på sammanhanget.

Vilken väg är nu den rätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kar är ju på 400 liter, så byta vatten för att justera skulle ju bli ganska krångligt. Jag skulle satsa på att höja KH.

Vad är ditt Ca värde?

Hur har det kunnat bli så här helt plötsligt, har du inte mätt värderna på länge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag höjer Kh kommer då Mg att sjunka av sig självt?

Det har jag ingen aning om, men jag är ingen kemist. Det låter dock osannorlikt att Mg skall minska när man ökar KH.

Jag tror inte ditt höga Mg värde orsakat korallernas tillstånd, jag har läst om flera här på SG som haft högre värde utan katastrof. Det är säkert ditt låga KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saken är den att Mg, Kh och Ca hänger ihop med varann. Blir det för lite av det ena så kan det andra öka. Behöver inte bli så men det händer.

Det är viktigt att man håller dessa på en bra och stabil nivå. Det finns ju en del prepearat på marknaden för att hålla ordning på dessa, men för att slippa dosera manuellt varje dag så bör du titta på ballingmetoden eller en kalkreaktor. Det underlättar oerhört mycket.

Har för mig att ballingen blir billigare till akvarier mindre än 5-600 liter (det var någon som räknat på det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur göra för att få uåå värdena innan man kör igång Balling? kan man anv ballingvätskorna för att dosera manuellt tills man ligger på rätt nivåer?

Japp.

Men det kan gå åt en hel del, kanske bättre blanda till mättade lösningar, eller köpa mer koncentrerade produkter. Balling lösningarna är balanserade lösningar.

Fråga inte hur mycket man kan blanda av ett visst pulver för att få mättad lösning, för jag har ingen aning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

r

Är det rätt uppfattat att man bär inte öka med mer än 50 mg per dag?

När man blandat alla tre vätskorna. kan man förvara dem i rumstemp hur länge som helst eller är det hållbarhetstid på dem?

Öka vad? Ca?

Jag kör med 5liters dunkar, det räcker i ca två månader för mig. Har inte sett något negativt med det, bästföre datum har jag inte hört om, men det finns säkert en gräns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett hett tips där ang balling.. kör på pulverform för att ställa in rätt värden först.. annars kan säkert flaska 1 ta halvt slut för att komma i balans.. kan skilja ganska mycket rent ekonomiskt

när det gäller pulver/flytande.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett hett tips där ang balling.. kör på pulverform för att ställa in rätt värden först.. annars kan säkert flaska 1 ta halvt slut för att komma i balans.. kan skilja ganska mycket rent ekonomiskt

när det gäller pulver/flytande.

mvh manne

Precis.

Med mina färdigblandade lösningar kör jag i ungefär 90-100 ml/dygn (kommer inte ihåg exakt), och det är enbart för att kompensera förförbrukningen. Så det krävs betydligt mycket mer för att höja felande värden.

Vid starten av balling så rekommenderas en dos av 20 ml/dygn av vardera vätska, sedan ökar man på denna tills man hittat den rätta dosen så man bibehåller balansen. Brukar vara lagom att mäta och justera varannan dag i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En dum fråga; Har du koll på ditt saltvärde? och när bytte du vatten senast?

att Mg och Ca är högt samtidigt tycker jag tyder på väldigt hög salthalt.. så.. har du koll på din salthalt? vad mäter du med?

4 är väl lågt kH, men jag har ett system som stundom droppar ned till 5-6.. och.. jag ser ingen drastisk förändring på korallerna.. vad har du i Ph?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nu kommit nått upp till en någorlunda bra nivå på värdena igen.

Kh ligger nu på 8

Ca på 420-430

Mg nere på 1250

Salthalten är 1,025

Om jag nu ska dra igång min Balling. Ska jag nu då bara blanda enligt ballingreceptet och sen börja pyttsa i 20ml/dag för att sen justera mängden efterhand?

Det är väl det som är meningen med Ballingkonceptet att det ska i lika mycket av varje vätska efter deras recept, eller är jag ute och cyklar nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall gå åt ungefär lika mycket av varje Ballingvätska.

Ditt akvarium fyllt av snabbväxande Montipora och liknande kan dra uppåt 200 ml per dag.

Har du en tiondel av detta är 20 ml ett bra värde. Det är bara att börja. Är det för litet sjunker värdena och är det för mycket stiger de. Om dina koraller inte förbrukar något alls tar det ungefär 8 dagar för kH att stiga en enhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall gå åt ungefär lika mycket av varje Ballingvätska.

Ditt akvarium fyllt av snabbväxande Montipora och liknande kan dra uppåt 200 ml per dag.

Har du en tiondel av detta är 20 ml ett bra värde. Det är bara att börja. Är det för litet sjunker värdena och är det för mycket stiger de. Om dina koraller inte förbrukar något alls tar det ungefär 8 dagar för kH att stiga en enhet.

Skall man dra i 20 ml per 100 liter eller 20 ml iaf sas? dvs om man har 300 eller 400 liter spelar ingen roll när man börjar utan man drar i 20 ml från start och ser vad som händer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...