Gå till innehåll

impregnerat eller inte?


Lable

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej lite sent jag läste detta.Även vad alla säger så är fortfarande lösningsmedels baserade lacker och färger bättre en vattenbaserade.Men ett stort men eftersom du kommer ha det stående inne och den lilla väta som kommer vid avdunstning osv inte kommer vara nå problem så räcker det med vattenbaserad.Fördelen är ju att du även kan lacka den inne då dom är näst intill luktfria.

Själv har jag impregnerat virke till 2 av mina akvariemöbler.Detta är tryckimpregnerat dvs att det trycks in inte som förr när dom dränkte in virket i impregnering.Dom fall man hört om folk som fått sina hundar osv förgiftad av impregnerat virke har detta oftast varit pga den gamla metoden.

Lite trött och snurrig så jag hoppas allt jag skrev gick att läsa.

MVH:Ted

PS.Du lägger la upp ett par bilder på bygget ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit hem från handlandet och det blir nu till att planera måtten och vilket virke man ska använda. Jag fick med ett par gångjärn och en burk Beckers Elegant aqua halvblank.

Jag kan ta och berätta lite om bygget:

Underskåpet har jag inte börjat med än. men jag vet på ett ungefär hur det ska se ut.

belysningskåpan är gjord i KAPA-kartong som är väldigt stryktålig. Överdelen ska förstärkas med trä så att inte allt faller samman sen när man installerar belysningen :)

möbeln är tänkt att dela rummet i två delar. på bilden är den lite på fel ställe :)

KAPA-kartongen ska kläs in i vattentät folie med trä imitation. KAPA-kartong-delen är jag rätt så klar med. Nu ska den bara förstärkas och en träkonstruktion. Jag har före- och efterbilder på överdelen av bygget. :)

och så har jag experimenterat lite med fläktar och lite annat smått o gott :)

Mvh Nino

PS. Jag vill att alla som ser det här säger vad de tycker :smiley17: And that's an order! :smiley17:

post-4380-14468917140329_thumb.jpg

post-4380-14468917140492_thumb.jpg

post-4380-14468917140641_thumb.jpg

post-4380-14468917140786_thumb.jpg

post-4380-14468917140932_thumb.jpg

post-4380-14468917141074_thumb.jpg

post-4380-14468917141217_thumb.jpg

post-4380-14468917141367_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du hur varm en metallhalogen blir? Vad jag är rädd för är att du kommer få extraljus så att säga när huven brinner upp. Huven är jättefin - snyggt formgiven och så men jag hade aldrig vågat sätta den över en 150 watts metallhalogen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men nu blir jag jätterädd ju! men jag har haft den tanken i bakhuvudet lite när jag byggt. Jag har ju ett stort hål övert på huven men det kanske inte räcker. om man installerar ett par fläktar som blåser in kall-luft in i huven då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Lasse är nog inne på nåt med värmen, du bör åtminstone ha fläktar i huven.

Den ser förövrigt lite överdesignad ut för min smak, spontant så får jag "öppen spis" vibbar;)

Jag menar bara att det är akvariet med innehåll som skall stå i fokus och inte bänken...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bara värmen från baksidan av armaturen som spelar roll här. Om du tittar på metallhalogenlampor avsedda för bruk inom kontor och affärer så ser du ofta en beteckning som talar om hur närma (i ljusstrålens riktning) som ett bränbart föremål får placeras. En stor del av den strålning som en metallhalogenlampa avger är värmestrålning. Ofta rör det sig om 50 till 100 cm. Den ventilerar du inte bort tyvärr. Detta betyder att du åtminstone inte kan ha någon kartong som "bestrålas" av din metallhalogen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

guilty as charged på designfrågan

mitt mål är att folk ska -respekt när de ser akvariet/hela upplägget haha

jag tror inte att det borde vara något problem med värmen för jag ska ha 3 st 80x80 fläktar och en 60x60.

80mm fläktarna är uppradade som ni ser på bilden. 60mm ska blåse ner i 80millimetrarnas luftflöde. demonstrerar med bild! :D

man kanske kan klä insidan med en tunnare trädskiva för att undvika brand?

jag ska testa hur brännbar Kapaskivan egentligen är. innermaterialet är någon sort skum och yttersidan är pressat papper.

En annan tanke jag hade är att materialet är vitt och absorberar inte värme lika bra som andra färger. kan det vara sannolikt eller låter det långsökt.

Mvh. Nino

PS. jag måste få förklara det här med designen :) jag pluggar design och arkitektur där vi uppmuntras att skapa någonting nytt och jag måste erkänna att jag faktistk sparade på krutet när jag ritade den här bänken. :)

post-4380-14468917141506_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kommit hem från handlandet och det blir nu till att planera måtten och vilket virke man ska använda. Jag fick med ett par gångjärn och en burk Beckers Elegant aqua halvblank.

Jag kan ta och berätta lite om bygget:

Underskåpet har jag inte börjat med än. men jag vet på ett ungefär hur det ska se ut.

belysningskåpan är gjord i KAPA-kartong som är väldigt stryktålig. Överdelen ska förstärkas med trä så att inte allt faller samman sen när man installerar belysningen :)

möbeln är tänkt att dela rummet i två delar. på bilden är den lite på fel ställe :)

KAPA-kartongen ska kläs in i vattentät folie med trä imitation. KAPA-kartong-delen är jag rätt så klar med. Nu ska den bara förstärkas och en träkonstruktion. Jag har före- och efterbilder på överdelen av bygget. :)

och så har jag experimenterat lite med fläktar och lite annat smått o gott :)

Mvh Nino

PS. Jag vill att alla som ser det här säger vad de tycker :smiley17: And that's an order! :smiley17:

Your order is my comand.Kanonsnygg design.Prova arbeta med plyfa skivor lätt att arbeta med dom med.Man kanske skulle ta in dig som designer till mitt nästa kar som behöver en huv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Your order is my comand.Kanonsnygg design.Prova arbeta med plyfa skivor lätt att arbeta med dom med.Man kanske skulle ta in dig som designer till mitt nästa kar som behöver en huv.

Tackar ^^

Vilket material är dessa skivor i?

Jag skulle lätt kunna ta på mig ansvaret att designa en huv åt dig! Jag tycker att det är jättekul att rita saker som sedan blir byggda! Jag har bl.a. ritat en friggebod och gatubelysnings som används i stockholms innestad! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Papp, trä... Same same. Det brinner oavsett. Plåt, med luftspalt innanför papp'en är väll i stort sett det enda som hjälper, om det över huvudtaget är ett problem. Korrekt design i det här fallet betyder ju att ingen direktstrålning från MH'n hamnar på huven, utan allt ska ner i karet. Att man inte kommer undan ströljus och reflektioner är en självklarhet, men de borde inte sätta fyr på något. Har du MH'n borde det inte vara svårare än att testa, eller räkna ut var ljuset tar vägen från MH'n... Och om nödvändigt, korrigera för det i huven.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...