Gå till innehåll

impregnerat eller inte?


Lable

Rekommenderade inlägg

Papp, trä... Same same. Det brinner oavsett. Plåt, med luftspalt innanför papp'en är väll i stort sett det enda som hjälper, om det över huvudtaget är ett problem. Korrekt design i det här fallet betyder ju att ingen direktstrålning från MH'n hamnar på huven, utan allt ska ner i karet. Att man inte kommer undan ströljus och reflektioner är en självklarhet, men de borde inte sätta fyr på något. Har du MH'n borde det inte vara svårare än att testa, eller räkna ut var ljuset tar vägen från MH'n... Och om nödvändigt, korrigera för det i huven.

B!

Det jag är rädd för är den övre delen av det gulmarkerade område på bilden. Det mesta av strålarna som träffar det gulmarkerade området kommer totalreflekteras eftersom infallsvinkeln är störra än 42 grader. Vad tror ni om det?

Jag tror inte heller att det borde sätta fyr på ngt men man vet aldrig med otestade material :)

Ps. det röda ska efterlikna ljusstrålar och det gula "farozoner". och den röda ringen är såklart själva källar till ljuset

post-4380-14468917146676_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Cool design! Men... Plyfa el Osb skivor väger en del, så hur kul är det att lyfta av en huv på 30KG (med lampa och fläktar) varje dag för matning och skötsel? Massonit är det du använder på baksidan av bokhyllor. Om du ska köra på den designen så kör på plåt (!) Dyrt, japp! Svårt, japp! Men bra blir det.

Själv vill jag kunna titta ner i karet uppifrån då jag upplever att färgerna blir bättre.

Lycka till // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag testade Kapa-skivan lite idag.. när den testades mot öppen låga smälte först skumplasten och sedan började pappret att brinna.

När jag testade med värmepistol under ca 4 minuter tid smälte bara plasten.

Jag ska köpa armaturen och testa med den,just nu kan jag bara att hålla tummarna.

Om jag nu ska belägga någonting så blir det bara de delarna där dit ljuset når. Och man vill ju såklart att karet ska vara lätttillgängligt så att man just ska kunna mata och sköta om allting.

Men som sagt, om jag ska belägga någonting så blir det helt klart med denna plåt.

Mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte bara där ljuset faller som det blir varmt. Hela armaturen kan bli ruskigt varm, jag hade helt klart satsat på någon form av skyddsplåt.

Särskilt eftersom inte hemförsäkringen lär täcka någon brand som orsakas efter detta, såvida du inte är utbildad elektriker som får anses kunna utföra detta säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte helt säker, men om det brinner, skulle jag tro att försäkringsbolagen inte ser något problem i att hävda bristande kompetens vid elinstalationen. Om man använder en armatur och monterar den i enlighet med specifikationerna i huven borde man klara sig, men fan vet...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Först och främst vill jag bara säga att jag inte planerar att starta någon brand och det lär inte hända för att skumplasten smälter bara, det brinner inte. För det andra så byter jag hellre ut allting än startar en brand.

Jag är rätt så säker på att jag kommer byta ut allting mot OSB eller plyfa.

en fråga.. om man använder plyfa, måste man behandla dem mot någonting?

mvh Nino

P.S Tack för alla svar hittils!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt brinner. Det är bara frågan om hur varmt det måste bli. Brandrisk föreligger med andra ord även med OSB / plyfa. Frågan är om det inte helt enkelt räcker att sätta en reflekterade värmesköld av tunn plåt (tex aluminium) med luftspalt till själva huven, där risk överhuvudtaget föreligger.Tillsammans med den kylning du redan planerat för borde det vara nog för att hålla borta problemen orsakade bestrålad värme. Värmen från armaturen & ljuskällan som inte strålar bort är ju ett annat problem. Om din kylning är dimensionerad för att hantera det, är problemet redan löst i den ändan med. Jag hade antagligen helt enkelt provat mig fram och på det viset tagit fram siffror för hur varmt allt blir...

Jag är rätt så säker på att jag kommer byta ut allting mot OSB eller plyfa.

en fråga.. om man använder plyfa, måste man behandla dem mot någonting?

Jag hade valt att hantera plyfa/OSB som vanligt trä. Det behöver med andra ord fuktskyddas. Du vill i alla fall måla den vit på insidan för ljusets skull, och vad du nu vill ha för färg på utsidan.

Framförallt plyfa finns i många olika kvalitéer, varav vissa står emot vatten hyfsat, medan andra delar sig i sina olika lager av bara lite vattenånga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plyfa står mot fukt bra som den är.Men det kan ju vara mysigt om man målar den himmelsblå eller vit på insidan ifall man skulle visa någon insidan.Kan ju använda dig av badrumsfärg borde räcka med dom små provburkarna som kostar ett par tior.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nino, det finns alu tejp som funkar jättebra mot värme. andvänder det på jobbet som skydd där det blir bra mycket varmare än MH.

MVH Morten

Det låter ju helt perfekt! var får man tag på sån tejp?

mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att tapen tål 120 grader är ingen garanti som Jesper påpekar. I värsta fall betyder det att det är 120 grader på varje sida av tapen och har materialet bakom en lägre flampunkt än 120 grader så blir det ljusförstärkning - en kort stund. Samma gäller plåtbeklädnad utan luftspalt mellan. Gör rampen i tunn plåt istället eller använd andra ljuskällor. Jag tycker designen är bra men materialvalet.......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns i stort sett ingen gräns för hur varmt det blir under en strålningskälla. Det styrs av faktorer som värmeledande kapacitet i materialet, luftcirkulation, osv. Jag förstår inte riktigt oviljan att använda sig av tunn plåt och luftspalt. Det förändrar inte utseendet, och plåten behöver vara knappt tjockare än folie.

JAG hade redan haft lampan instoppad, och grejerna uppställda över köksbordet. En IR-temp pistol i handen och kollat tempen på insidan av huven där det är direktstrålning från lampan. Därefter hade jag tagit diskussionen med tillverkaren av KAPA kartongen. Vilka temperaturer tål den på lång sikt, är den kanske känslig för mer än värmen från belysningen och behöver skyddas från själva ljuset i sig för att inte brytas ned, osv. Överallt där tempen sticker iväg över 40-50 grader hade jag definitivt skyddat. om det sen är med avskärmning på lampan, eller med luftspalt & plåt i huven är oväsentligt.

väldigt varmt blir det men det är så att tejpen står emot värme och tillviss del skyddar underlaget den används ibland att reflektera värme i varma avgasysystem på racing bilar för att skydda plast och lacken.

Tejpen är väll i stort sett alufolie, och fungerar på 2 sätt. Den reflekterar en del strålningsvärme, och sprider ut det den trots allt absorberar så att den leds/kyls bort effektivare.

Oavsett tejpens värmetålighet, som i huvudsak styrs av klistret skulle jag tro, är KAPA kartongen den svaga punkten. Brandrisken är en sak, men även det faktum att det är en skum och plast produkt ställer till det. Det mjuknar när tempen stiger.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den skulle ju kunna funka, men det står att den tål 120 grader under kortare perioder.

hur varmt blir det ungefär under en 150w Mh?

Du måste tänka på att det inte bara blir varmt under utan även över såvida inte drosseln sitter separat någon annanstans.

Hur varmt, tja sätt en termometer under och kolla, man bränner sig duktigt iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sån tejp som Morten ska skicka till mig idag. Han använder den just för racingbilar. Men jag antar att den Morten använder har bättre kvalitet än biltemas :)

Någon som vet ungefär hur varmt det blir i grader?

Mvh. Nino

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns i stort sett ingen gräns för hur varmt det blir under en strålningskälla. Det styrs av faktorer som värmeledande kapacitet i materialet, luftcirkulation, osv. Jag förstår inte riktigt oviljan att använda sig av tunn plåt och luftspalt. Det förändrar inte utseendet, och plåten behöver vara knappt tjockare än folie.

JAG hade redan haft lampan instoppad, och grejerna uppställda över köksbordet. En IR-temp pistol i handen och kollat tempen på insidan av huven där det är direktstrålning från lampan. Därefter hade jag tagit diskussionen med tillverkaren av KAPA kartongen. Vilka temperaturer tål den på lång sikt, är den kanske känslig för mer än värmen från belysningen och behöver skyddas från själva ljuset i sig för att inte brytas ned, osv. Överallt där tempen sticker iväg över 40-50 grader hade jag definitivt skyddat. om det sen är med avskärmning på lampan, eller med luftspalt & plåt i huven är oväsentligt.

Tejpen är väll i stort sett alufolie, och fungerar på 2 sätt. Den reflekterar en del strålningsvärme, och sprider ut det den trots allt absorberar så att den leds/kyls bort effektivare.

Oavsett tejpens värmetålighet, som i huvudsak styrs av klistret skulle jag tro, är KAPA kartongen den svaga punkten. Brandrisken är en sak, men även det faktum att det är en skum och plast produkt ställer till det. Det mjuknar när tempen stiger.

B!

Jag skulle kunna använda plåt, men som Sune sa förut så är det både dyrt och svårt. Därför har jag letat efter lite alternativa lösningar. Om jag redan hade haft armaturen hade allting redan vart testat men just nu har jag och den och måste fokusera på att förhindra eventuella otrevligheter.

Jag vet att KAPAn är den svaga punkten, fan att man inte tänkte på värme innan man började bygga. JAg var väldigt fokuserad på designen och finishen att jag inte tänkte på funktionaliteten... big mistake!

Du måste tänka på att det inte bara blir varmt under utan även över såvida inte drosseln sitter separat någon annanstans.

Hur varmt, tja sätt en termometer under och kolla, man bränner sig duktigt iallafall.

Med drossel menar du armaturen va? Den kommer sitta så att halva armaturen är under huven och andra halvan över. Se bild.

Jag kommer under dagen tästa tejpa frigulit med alu tejp och lägga den på min 150w MH och se vad som händer. Återkommer senare med resultat!

Väntar ivrigt på resultaten!

post-4380-14468917163062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...