Gå till innehåll

Skummare som flippar ur. AM Turbo flotor


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har en Aqua Medic Turbo flotor 1000 multi

Killen som hade den klagade lite på att den inte tog så bra som han hade önskat men när jagkopplade in denblev jag mer än nöjd.

Dockhar det börjathända en del lustiga saker med skummaren efter en rengöring av luftintaget.

Skummaren har alltid framställt en degig, tjock och tillfredsställande massa av"skit" i koppen men efterrengöringen blir det inte samma härliga "gegga".

Istället framställs en vattnig sörja. Kontentan av detta blir juatt jag tror attskummaren inte tar lika bra som den gjorde i början.

Vad kan då vara fel?Tycker att skummaren borde bli bättre av rengöringen.

Inga inställningar kan vara rörda eftersom allting är fast-silikonat i det läget som jag mottog skummaren i.

Tar man bort koppen så svämmar bubblorna över skummaren, vilket aldrig har hänt tidigare. Det är nästan precis som om den har fått mera tryck i sig och det gör att den inte hinner ta likabra som tidigare.

Mycket tacksam för svar.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis rengjort koppen som var någon cm full.

Skummaren har sedan stått på i ca 30 minuter och redan är den full till drygt 1-2 cm. Det är precis som om den pumpar in lite vatten eller har väldigt fuktiga bubblor som transportera extra fukt som kondenseras tillbaka från vattenbubblor/ånga till vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen så har du fått mer tryck i pumpen när du rengjorde skummaren.

Därmed kommer vattnet högre upp och du får ett fuktigare skum.

Kolla så att du har utsläppet på max. Det sitter två stycken ventiler där vattnet går ut ifrån skummaren. Märket på dessa ska peka rakt fram... i vattnets riktning..

Min tar oftast upp lite mer vatten i början efter rengöring, sen återgår den till det normala igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Hans/Dykaren.

Jag har lite funderingar själv kring vad som kan ha hänt.

1. Pumpen har blivit såpass mycket renare att det skum som produceras och åker in i skummaren är för "vått". Vilket leder till att mera fukt och vatten kommer in i koppen.

2. Skummaren har blivit renare och "nyare" efter rengöringen. Efter det att jag hade gjort rent skummaren glömde jag att sätta i sladden till pumpen vilket gjorde att skummaren stod avstängd i något/några dygn. Har läst någonstans att nya skummare kan ha en tendens att bli vattniga innan de är inkörda kanske är det som har hänt min skummare. Den kanske har blivit för "ny" smiley2.gif

Mycket riktigt stämmer det som du säger att vattnet är högre upp i skummaren vilket tydligt märks då man rensar koppen efter som vattnet då rinner över.

Det där med ventilerna kan jag inte kolla efter som jag inte hittar några märken. Dock så kan jag tänka mig att de står på max. Killen som hade den innan har ju silikonat fast dem på ett läge och det lär ju vara så högt som möjligt tycker man.

Hur lång tid tar det för dig att få din skummare 100 % ok igen? Någon vecka?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan man sänka vatten nivån i skummaren?

Jag har aldrig rört inställningarna eftersom killen som hade den innan hade silikonat fast dem på optimala inställningar.

Jag kan ju inte ha ändrat av en slump när jag rengjorde i och med att allt sitter fast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett torrt skum, och vad jag antar är en låg vattennivå eftersom "kokandet" sker en bra bit under skummarkoppen.

Men tycker nog ändå att det är en vattnig sörja...

Äh vet inte... får kolla nogrannare när ja kommer hem från jobbet ikväll.. (kul o jobba helg.. suck)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar som om det finns tusen olika ideér på allting inom saltvattensbiten. I min manual för min Aquacare skummare så står det att det INTE ska vara genomsynbart på något sätt.. alltså inte som te-vatten. Det är ju helt hopplöst att veta vad som är rätt??smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att det stannar kvar inuti skummaren så åker det upp över

kanten, lättare att skumma ut större detrituspartiklar och liknande.

Ja salthalten påverkas, men det beror ju på hur vått du skummar och hur stort akvariet är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl lite farligt ifall salthalten påverkas och man inte kanske tänker på det efter som skummaren i normala fall inte skall påverka.

Akvariet är på 540 liter och jämfört med innan så skummaren den väldigt vått skum.

I vilken omfattning tror du det påverkar salthalten?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl lite farligt ifall salthalten påverkas och man

inte kanske tänker på det efter som skummaren i normala fall inte skall

påverka.

Akvariet är på 540 liter och jämfört med innan så skummaren den väldigt vått skum.

I vilken omfattning tror du det påverkar salthalten?

mvh Andre

Svårt att säga om man inte vet ungefär hur mycket det rör sig om, men du kan ju utgå från det som någon skrev på RC;

"<font class="nf">He has a 450g tank. 1/2g of skimmate per day is about 0.1% - pretty

tiny in the grand scheme of things. If he replaces that totally with FW

top-off, his salinity will drop by 0.1% per day - hardly detectable.

Though it may be very "wet" skimmate, it's certainly not very *much*

skimmate for that size tank.

Now, if you were pulling 1/2g of skimmate out of a 55g tank, you'd obviously see a change in salinity after a few days."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är tunnt i skummarkoppen så får du ut mest vatten. Ju geggiare det är desto mer koncentrerat är det. Onödigt att tömma ut mest vatten för det är ju inte det som vi ska ha bort utan proteinerna. Att sänka nivån i skummaren är väl inga problem om du har en kran mellan inlopp och pump. Jag brukar ändra rätt som det är på min skummare och jag har aldrig något vatten i koppen bara en äcklig geggig och kladdig sörja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menas med 1/2 g per dag då?

Min fyllde ganska snabbt upp en halv cm med "vätska" och det på någon timme enbart.

Skall kolla hur det ser ut imorgon igen.

halv gallon, 1,8 liter ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, mkt omdiskuterat ämne. Om man nu ska köra med ett lite våtare skum, kan det vara bra att göra hål i skummar koppen. Sätta dit en slang och dra slangen till en typ 5L burk. Då slipper man tömma koppen hela tiden.smiley2.gif.

Jag har provat båda metoderna, men jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad. Så länge man får ut skiten så é de nog bra vilket som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...