Gå till innehåll

Ragmans 300L Deltec


Ragman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har dock ett litet problem med knapparna i detta karet. dom vill ej slå ut ordentligt. men sätter jag dom i lilla karet så formligen stortrivs dom. nån som kan ha ett litet förslag på varför. värden o sånt har jag lite problem med men det börjar rätta till sig.

PH 8,3

KH 11 nu innan 5. fick tillsätta lite jbl calsiumarin

nitrit 0

nitrat 25 lite högt men jag matar på bra

fosfat 0 enligt salifert

magnesium 1050 får jag ej upp trots 250 ml salifert magnesium lösning? saliferts test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju många trevliga djur i karet.

Försäkra dig om att du verkligen har rätt densitet innan du labbar allt för mycket med Mg och andra värden.

Jag ser att du har både dvärgkejsare och fjärilsfisk, kan det vara som så att någon av dem är på dina knappar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej inte vad jag sett iaf. fjärilsfisken finns dock ej kvar. den överlevde endast 1 dag, den vart stressad när den inhandlades och började redan i affären o simma konstigt i påsen och återhämtade sig aldrig. har ej varit tillbaks i affären den inhandlades så jag får se vad dom säger sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glömde skriva salthalten såg ja den ligger på 1.024 (vipparm)

o tempen ligger högt ca 28-29 grader men jag får ej ner den.

kör med ena locket borta över karet o stängde ner uvc då pricken försvunnit helt,

får starta uv igen om pricken återkommer.

men det verkar som man får leta efter en kylare.

kör med 3 t8 39w rör och 2 t5 sen 2 st blå diodslingor (kjell&company) som nattljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det var tråkigt den strök med. köpte en kleini idag som ska få bukt med mina glasrosor i lilla karet ;). hade 2 st som jag lät va men fyxxx vad dom ökade i antal snabbt ;) 30 st på någon vecka. köpte 5 st ricordea florida på ebay igår, ska få dom på onsdag :) 1220 kr med frakt, är det billigt eller dyrt ???

1 PURPLISH RICORDEA FLORIDA

1 PINK/TURQUOISE RICORDEA FLORIDA

1 BLUE RICORDEA FLORIDA 2 MOUTHS

1 SMALL ORANGE RICORDEA FLORIDA

1 LIME GREEN RICORDEA FLORIDA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp det var tråkigt den strök med. köpte en kleini idag som ska få bukt med mina glasrosor i lilla karet ;). hade 2 st som jag lät va men fyxxx vad dom ökade i antal snabbt ;) 30 st på någon vecka. köpte 5 st ricordea florida på ebay igår, ska få dom på onsdag :) 1220 kr med frakt, är det billigt eller dyrt ???

1 PURPLISH RICORDEA FLORIDA

1 PINK/TURQUOISE RICORDEA FLORIDA

1 BLUE RICORDEA FLORIDA 2 MOUTHS

1 SMALL ORANGE RICORDEA FLORIDA

1 LIME GREEN RICORDEA FLORIDA

får hem 5st i blandade färger från ricordeasuk eller vad dem heter för 680kr med frakt på onsdag :P

fast då beställde vi en drös iofs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men jag fick ju buda på auktion :(

kanske var vi som bjöd över varandra då :(

men kollar man deras hemsida så vill dom ju ha 155£ för 15 st blir ju 2400 med frakt. hur kunde du få dina så billigt ?????

vi drog inte hem dem ifrån ebay utan direkt ifrån deras sida, och inte 15st utan 22st om jag inte minns fel, fick dem billigt då han behövde bli av med en del snabbt pga inkommande leverans så tror att vi betalade ca 9£ st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha då var man en seio polario rikare idag ;). hade bara 1 15000L kvar på fiske o fiskar så jag var ju tvungen o slå till snabbt ;) skulle tro att det kommer bli bristvara på dessa pumpar. den verkar dock va i största laget för mitt kar. enligt tillverkaren ska den dock va för 200-600 liters kar. men men fick göra en liten omorganisation i karet då vissa koraller ej verkade trivas med detta nya blåsvidunder ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick man hem sina ricordea floridas från uk. var dock mindre än jag trodde men dom var väldigt fina :) DHL tyckte dock att grannen skulle ha dom istället för mig, ringde dhl efter att jag såg att varan skulle va levererad till kund??? så det ordnade sig till slut. polarion är väldigt kraftig för mitt kar, har nu kört den i 24 timmar och den blåser verkligen runt allt i karet. man får planera noga var man ska placera sin koraller i fortsättningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade även ut för en otrevlig överaskning igår. kollade tempen i karet o såg att den låg på 32 grader. var tvungen o plocka bort 1 t8 rör så nu kör jag med 2 t5 och 2 t8 vet ej om detta räcker till mina koraller :( . måste fixa in nån kylning i det nu, talade med någon som är kunnig på deltec kar o han berättade att på dom nya karen så är det fläktar i huven då de kör t5 i de nya karen. så jag får väl lämna in luckorna till en glasmästare så dom kan borra upp några hål till fläktarna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Råkade även ut för en otrevlig överaskning igår. kollade tempen i karet o såg att den låg på 32 grader. var tvungen o plocka bort 1 t8 rör så nu kör jag med 2 t5 och 2 t8 vet ej om detta räcker till mina koraller :( . måste fixa in nån kylning i det nu, talade med någon som är kunnig på deltec kar o han berättade att på dom nya karen så är det fläktar i huven då de kör t5 i de nya karen. så jag får väl lämna in luckorna till en glasmästare så dom kan borra upp några hål till fläktarna

som jag skrev i min tråd så kommer det att bli rejäl skillnad med fläktar i i karet, lycka till nu o njut av sommar värmen :)

mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick man hem sina ricordea floridas från uk. var dock mindre än jag trodde men dom var väldigt fina :) DHL tyckte dock att grannen skulle ha dom istället för mig, ringde dhl efter att jag såg att varan skulle va levererad till kund??? så det ordnade sig till slut. polarion är väldigt kraftig för mitt kar, har nu kört den i 24 timmar och den blåser verkligen runt allt i karet. man får planera noga var man ska placera sin koraller i fortsättningen

hur var ricordeorna förpackade... släng gärna upp en bild på dem..stod på hemsidan att dom skulle var run 4 cm?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom var förpackade i en burk. med tidningspapper o en värmepåse. alla 5 var i bra skick 2 var dock utan sten så dom var inte lätta o hålla på plats :( 1 har försvunnit nu när jag kom hem efter jobb. får väl leta reda på den imorrn. ska se om jag hinner ta nån bild senare idag. ska ju itne va hemma på hela helgen sen. några 4 cm var dom dock ej. den största var kanske 2 cm. men tusan vad coolt det ser ut med den oranga i månljuset ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJOJOJ döm om min förvåning när dhl dök upp idag igen med 6 st ricordeas till ??? som jag ej betalat för ?? o ej beställt. fattar ingenting för tillfället men nu har jag fått 11 ricordea florida för 1200 riksdaler så nu börjar det bli billigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...